Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavklaringspenger - Får ikke utbetalt hele beløpet til min brukskonto

screenman

Anbefalte innlegg

Hva er kriteriene NAV kan sette for at jeg skal kunne motta Arbeidsavklaringspenger?

Så vidt jeg vet kan ikke kriteriene ha noe med at de skal bestemme hva jeg skal bruke pengene mine på (om jeg vil spare eller bruke), eller tar jeg feil?

Hvilke kriterier kan NAV sette, og hvilke er vanlige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner det meste her:

Lov om folketrygd (folketrygdloven). Kapittel 11. Arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader

Men kort ofrtalt så må du enten aktivt søke jobb som du kan utføre (tilpassa til din sjukdomssituasjon) eller så må du ha minst halvert arbeidskapasitet på grunn av sjukdomen.

Eg ser ingen henvisninger til at det er krav til korleis du bruker pengane dine. Det er mulig at saksbehandlaren din her blander korta mellom saksbehandling og økonomisk rådgivning?

Det er avtale friheit i landet så dersom du har signert kontrakt på dette så må du fyrst løyse opp kontrakta.

Mest sannsynleg så er det her snakk om å betale ut pengane på ein slik måte at det simulerer økonomien din når du flytter for deg sjølv. Nettopp fordi du skal tilpasse forbruket ditt etter den økonomien du har. Akkurat no sparer du penger som gjer at du fortare kan skaffe deg ein bolig til ein rimelig penge. Med nok eigenkapital så vil du være i stand til å kjøpe bolig istaden for å leige.

Det er uansett betre å tilpasse forbruket sitt no når du har penger på konto som du kan bruke dersom det blir krise kontra å få smellen når du må flytte for deg sjølv og husverten står på døra for å kreve inn husleiga som du har brukt opp på forbruk.

Mitt råd vil derfor være å vurdere om du kan redusere forbruket ditt før du endrer denne avtalen. Dersom du har reelle utgifter som er høge så er det nok ikkje eit stort problem å minke andelen som du sparer for å få bedre økonomi til å betale rekningar. Eit anna alternativ er å be om å få ta ut eit bestemmt beløp for å dekke dei rekningane som du har akkurat no slik at du kan starte på nytt utan gjeld.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er kriteriene NAV kan sette for at jeg skal kunne motta Arbeidsavklaringspenger?

Så vidt jeg vet kan ikke kriteriene ha noe med at de skal bestemme hva jeg skal bruke pengene mine på (om jeg vil spare eller bruke), eller tar jeg feil?

Hvilke kriterier kan NAV sette, og hvilke er vanlige?

Man må skille mellom vilkårene for å motta ytelsen, og "vilkår" for å disponere ytelsen. NAV har ikke hjemmel for å oppstille vilkår om at en gitt ytelse skal disponeres på en gitt måte (med visse unntak -- tilleggsstønader til AAP gis for spesifikke formål, og vil nok kunne kreves tilbakebetalt hvis du ikke oppfyller disse formålene).

Derimot kan NAVs sosiale tjenester inngå avtale med deg om såkalt frivillig forvaltning, noe det ser ut til at du har gjort her. Dette innebærer at du frivillig har gitt avkall på retten til selv å forvalte dine arbeidsavklaringspenger. En slik avtale kan du si opp dersom du ønsker det. Du kan lese mer om frivillig forvaltning her.

I ekstreme tilfeller kan NAV vedta at din ytelse ikke skal utbetales direkte til deg, med hjemmel i folketrygdloven § 22-6. Vilkåret er at du ikke er i stand til å disponere ytelsen selv, eller at du bruker ytelsen på en slik måte at du skader deg selv eller personer du forsørger eller skal forsørge.

Kriteriene for å motta arbeidsavklaringspenger er, kort sagt, at du er arbeidsufør (§§ 11-5, 11-13), at du har bistandsbehov (§§ 11-6, 11-13), at du aktivt medvirker i egen sak for å bli bedre (§ 11-8), og at du regelmessig sender meldekort med korrekte opplysninger (§ 11-9).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men man bør også i dette ha med seg at foreldre var med på NAV og de samtykket tydeligvis til at det er lurt med en slik sparing. Nå er vel ikke TS umyndig(gjort), så dette er ikke av juridisk karakter, men likevel et signal om at de også kanskje vil stille noen krav? Bor man hjem, så er det tross alt deres regler som gjelder. Så denne løsningen kan kanskje være like grei som om du (TS) og de lager atter ny konto som er sperret? Tydeligvis ser også dine foreldre dette behovet for langsiktighet.

Sløsing uansett situasjon kontra økonomisk fornuftighet er alltid uklokt.

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...