Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavklaringspenger - Får ikke utbetalt hele beløpet til min brukskonto

screenman

Anbefalte innlegg

For ca. 2 uker siden var jeg til NAV sammen med foreldrene mine (jeg er 18).

Jeg hadde da nettopp ventet på arbeidsavklaringspenger i 2-3 måneder, og mottatt 16.000,-

På grunn av min sykdom (Sosial Angstlidelse) som jeg mottar arbeidsavklaringspenger for så klarte jeg ikke å si "nei" til det NAV forlangte.

Det kvinnen jeg snakket med på NAV kom med et forslag om var at jeg måtte gjøre gå bort til banken jeg bruker, opprette en sparekonto og komme tilbake med kontonummer.

NAV ordnet det altså da slik at jeg vil motta arbeidsavklaringspengene til denne sparekontoen som jeg vil måtte ha tillatelse fra NAV for å ta ut penger fra.

Så nå mottar jeg 2500,- til denne sparekontoen og 2000,- til min vanlige brukskonto annenhver uke.

De fikk meg også til å underskrive på en form for en kontrakt for dette.

Etter dette har jeg hatt problemer med å betale regninger som jeg har liggende på grunn av at jeg bare mottar 4000,- i måneden istedenfor 9.900,-.

Så hva kan jeg gjøre?

Jeg har allerede skrevet ut og undertegnet en søknad om å bytte kontonummer til min vanlige brukskonto så forhåpentligvis alle pengene fra neste utbetaling vil bli sendt til min brukskonto.

Vil dette funke?

Visst ikke dette er nok, hva kan jeg gjøre?

Kan jeg eventuelt snakke med en advokat om hvilke rettigheter jeg har, og hva jeg kan gjøre?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer ikke helt det du skriver der. (mitt forrige lange innlegg forsvant dessverre..)

Hovedregelen er at ytelsen skal utbetales til en bankkonto, jfr. folketrygdloven §22-18 første ledd første punktum:

Utbetaling skal skje ved overføring til en bankkonto her i landet dersom mottakeren har eller oppretter en slik konto. Dersom vedkommende mottar flere ytelser som utbetales av trygdens organer, skal ytelsene utbetales til samme konto.

Har man flere ytelser så får man disse inn på samme konto. Det er i utgangspunktet frivillig å oppgi nytt kontonummer for bruker.

I dette tilfellet har jeg en mistanke om at bruker har inngått en avtale om frivillig disponering av brukers arbeidsavklaringspenger med sosialtjenesten i NAV. Det betyr at bruker og NAV har inngått en avtale om hvordan brukers ytelse skal disponeres. Denne er frivillig og kan brytes når som helst, noe trådstarter har gitt uttrykk for at han har gjort.

Når det er sagt så vil jeg nevne folketrygdloven §22-6 som omhandler utbetaling til sosialtjenesten eller andre, såkalt tvungen forvaltning. Enhver ytelse som utbetales etter folketrygdloven kan settes under tvunge nforvaltning hvis vilkårene er oppfyllt. Avbryter man en avtale om frivillig forvaltning, kan det være aktuelt for sosialtjenesten å søke om tvungen disponering av brukers ytelse. Denne disponeringen kan ombefatte hele eller deler av ytelsen for et tidsbestemt eller tidsubestemt periode.

Når det er sagt så ser jeg ikke helt det negative at en ung person som er så syk at vedkommende får innvillget arbeidsavklaringspenger faktisk legger av litt til senere (når vedkommende garantert vil trenge de pengene.):

Lenke til kommentar

Hvis det skulle være en disponeringssak, sånn som du betegner det, så ville NAV/Sosialtjenesten brukt en av sine egne kontoer. Sånn som trådstarter forklarer det, så har NAV lurt han inn i tvungen sparing. Alle personer i Norge har råderett over sine egne penger, med mindre personen har en dom som tilsier noe annet, som for eksempel blitt umyndiggjort.

Det jeg lurer på, er hva disse 2500,- er ment til. Husleie og strøm? Siden foreldre var med på møte, så vil jeg også tro at han bor hos de.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er hva disse 2500,- er ment til. Husleie og strøm? Siden foreldre var med på møte, så vil jeg også tro at han bor hos de.

Ja, jeg bor hos mine foreldre.

Disse 2500,- skulle være ment til leilighet nå jeg flytter for meg selv en gang.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hvorfor 4000 i måneden ikke er nok til å dekke utgiftene. Å spare 5000 i måneden er genialt, og noe du absolutt ikke bør slutte med :)

Jeg har ingen faste utgifter, men jeg har utgifter.

Jeg har blant annet en ubetalt regning på ca. 2000,-, nye klær trenger jeg (mange av disse koster normalt over 1000-lappen), frisør, mat når jeg har lyst på noe godt og videre.

Dette er ikke 4000,- i måneden i nærheten av nok til.

Jeg vil uansett ikke kunne leie noen leilighet før jeg har fått skaffet meg en jobb uansett hvor mye jeg sparer.

Lenke til kommentar

Betal regning, fortsatt 2 tusen igjen som du kan 'sløse' bort, ettersom ingenting av det du nevner er noe man må ha i en mnd. Er håret langt, så prioriter det hvis ingen kan klippe deg gratis da (venn elns) - fortsatt har du penger igjen.

4k er mye å rutte med hvis man ikke har faste avgifter som MÅ betales for å leve/være til.

Jeg mistenker at dine foreldre også var med på å fremme denne løsningen?

Lenke til kommentar

Jeg har blant annet en ubetalt regning på ca. 2000,-, nye klær trenger jeg (mange av disse koster normalt over 1000-lappen), frisør, mat når jeg har lyst på noe godt og videre.

Jeg vil uansett ikke kunne leie noen leilighet før jeg har fått skaffet meg en jobb uansett hvor mye jeg sparer.

Hele livet ditt går i grus fordi nav nekter deg penger som du kan kjøpe dyre klesplagg for.

Herregud. Har absolutt ingen sympati med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hvorfor 4000 i måneden ikke er nok til å dekke utgiftene. Å spare 5000 i måneden er genialt, og noe du absolutt ikke bør slutte med :)

Skal droppe moralprekenen, den har fler alt tatt.

Dette med leie av leilighet - du kan kanskje ikke leie før du har jobb, men med 20000,- eller mer på sparekonto kan du uten problemer betale inn depositum - noe man må ha for å få leid noe sted. Dette hjelper deg stort.

Vi kan hjelpe deg med å få 4000,- i måneden til å strekke til, kanskje du kan forsøke å lage et budsjett på hva du hadde brukt 9000,- i måneden på?

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...