butterfly458 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg går nå VG2 på musikklinjen, og merker at jeg bare angrer mer på at jeg valgte denne linjen. Vet det er mulig å bytte linje etter første året uten å måtte gå året om igjen, og at man formelt må begynne i 2.klasse igjen hvis man vil bytte linje etter VG2 - altså det som kalles omvalg. Men det jeg lurer på er om det finnes noen smutthull. Er det noen som har gjort noe slikt? For jeg vil veldig gjerne bytte til studiespesialiserende til VG3. Er det for eksempel mulig å slutte på skolen nå til sommeren, også til høsten ta opp fagene jeg ikke har tatt i VG1 og VG2 som jeg skulle hatt på allmenn, for så å begynne på studiespesialiserende våren i VG3? Eller finnes det muligens noen andre alternativer, for det frister verken å fortsette på musikklinjen med fag som "direksjon og ledelse" som jeg verken har tid eller bruk for - eller å fullføre VGS helt som privatist.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Du får studiekompetanse etter fullført musikklinja, så hva er problemet? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Alle faga du har på GK (heiter det virkelig VG1 no?) er felles så fyrste året ditt kan du bruke oppigjen. Når det gjeld dei faga du har no så blir det feil spesialisering dersom du bytter linje. Men du vil antageligvis kunne bruke oppigjen poenga frå enkelte av faga sidan du kan få dei godkjente som valgfag eller liknande fag som berre er meint for å fylle studiedagen. Dersom du er heldig så er det endå meir som er felles med faga du no har på musikklinja. Eg vil på det sterkaste anbefale at du snakker med studieveiledaren om kva muligheiter du har. Men du bør også tenke på det som Blåbær påpeiker. Dersom du fullførerer musikklinja så får du generell studiekompetanse noke som gjer at du kan studere vidare ved høgskule eller universitet. Du må derfor vurdere om kva du foretrekker, holde ut eit år til på ei linje som du ikkje liker så godt og bli ferdig til våren 2013, eller skifte linje til noke som du liker betre og gå eit ekstra år slik at du ikkje blir ferdig før våren 2014. Kva vil du studere seinare? Vil du studere noke som krever spesiell kompetanse slik som f.eks ingeniør der du må ha fordjupning i matte og fysikk? Dersom du ikkje treng dette så ville eg ha fortsatt på den linja du no går på. Lenke til kommentar
butterfly458 Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Du får studiekompetanse etter fullført musikklinja, så hva er problemet? Jeg trenger spesiell studiekompetanse for å komme inn på studiene jeg vil, og jeg vil heller bruke tiden min på fysikk og kjemi enn å bruke den på utallige timer med dirigering av kor og andre slike fag jeg ikke interesserer meg for. Lenke til kommentar
butterfly458 Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Alle faga du har på GK (heiter det virkelig VG1 no?) er felles så fyrste året ditt kan du bruke oppigjen. Når det gjeld dei faga du har no så blir det feil spesialisering dersom du bytter linje. Men du vil antageligvis kunne bruke oppigjen poenga frå enkelte av faga sidan du kan få dei godkjente som valgfag eller liknande fag som berre er meint for å fylle studiedagen. Dersom du er heldig så er det endå meir som er felles med faga du no har på musikklinja. Eg vil på det sterkaste anbefale at du snakker med studieveiledaren om kva muligheiter du har. Men du bør også tenke på det som Blåbær påpeiker. Dersom du fullførerer musikklinja så får du generell studiekompetanse noke som gjer at du kan studere vidare ved høgskule eller universitet. Du må derfor vurdere om kva du foretrekker, holde ut eit år til på ei linje som du ikkje liker så godt og bli ferdig til våren 2013, eller skifte linje til noke som du liker betre og gå eit ekstra år slik at du ikkje blir ferdig før våren 2014. Kva vil du studere seinare? Vil du studere noke som krever spesiell kompetanse slik som f.eks ingeniør der du må ha fordjupning i matte og fysikk? Dersom du ikkje treng dette så ville eg ha fortsatt på den linja du no går på. Nå heter det VG1 ja Som nevnt trenger jeg altså spesiell studiekompetanse, siden jeg ønsker å studer medisin etter videregående. Som det er nå blir jeg nødt til å en helt enorm mengde med fag for å få til dette, ettersom jeg da både må ta matematikk og fysikk som privatist og gå på musikklinjen med realfag som tillegg, som er utrolig tidskrevende. Takk for svar! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Ingen smutthull som jeg er klar over da, du kan eventuelt ta fagene privat ved at du leser selv og tar privatisteksamen. Mulig det finnes noen muligheter med privat videregående. Men at du i 3de klasse skal kunne ta 2 og 3 klasse matte samtidig på en vanlig videregående skole tror jeg ikke du har mulighet til idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå