Nik Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Hei, Jeg har en printer koblet med USB kabel til en PC hjemme og skal printe til denne printer fra andre PC'er som er koblet til samme nettet. Men denne PC med printer får ulike "intern IP" hele tiden, 10.0.0.8, 10.0.0.5, 10.0.0.3 osv. Dermed er det komplisert å finne denne igjen hver gang jeg skal printe fra en annen PC. Er det noen måte å sette den PC'en som har printeren koblet på deg, til en fast "intern IP" adresse? Sikkert ikke verdens mest intelligente spørsmål.....men, men.... Lenke til kommentar
tsk002 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Fast ip kan du løse i routeren som din pc er koblet til, ved å logge deg på denne er det som regel mulighet til å sette fast ip. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du trenger fast ip. Jeg har selv en printer tilkoblet en pc som jeg har delt på nettverket. Har ikke hatt problemer med å finne denne printeren på nettverket mitt. Lenke til kommentar
Nik Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Fast ip kan du løse i routeren som din pc er koblet til, ved å logge deg på denne er det som regel mulighet til å sette fast ip. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du trenger fast ip. Jeg har selv en printer tilkoblet en pc som jeg har delt på nettverket. Har ikke hatt problemer med å finne denne printeren på nettverket mitt. Ikke så lette dette. Har win 7 på begge pc'er og deler printer via det vanlige oppsettet med HomeGroup på den pc der printer er koblet fysisk til. Den PC har nå fått adresse 10.0.0.8 ser jeg når jeg kjører ipconfig. Fra den andre PC'en klarer den ikke finne printer, og det er ikke så rart for den leter på adresse 10.0.0.3. Hadde jo vært kjekt om man kunne slippe å drive med disse adressene i det hele tatt, å bare "se" printeren i network, men så lett er det tydeligvis ikke, selv om Win 7 skryter av hvor lett det skal være å dele i workgroups. En grunn kan være at den pc som er på nett sier at den ikke er koblet til noe homegroup. Dette er en jobb PC som jeg ikke har admin til, men den burde jo se homegroup nettet jeg har satt en andre PC'en i? I nettverk på jobb PC'en ser jeg verken remote printer eller den PC printeren er koblet til. PS! Når jeg prøver å legge til en nettverksprinter (fra remote PC) så finnes ingen printer å legge til, selv om jeg har delt den Printer som er koblet til den PC som inngår i HomeGroup. Hvordan finne denne printeren fra remote PC? Tips? Endret 13. februar 2012 av Nik Lenke til kommentar
Nik Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Litt mer info: Det er opprettet HomeGroup på den PC som har printer. Koblet til det trådløse nettet. Der er printer også shared. MEN: den andre PC (jobb PC) klarer ikke se dette HomeGroup, selv om begge er koblet på samme trådløse nett. Jobb PC ser derfor heller ikke den printer som henger på den andre PC'en. Hva er grunnen til at jobb PC ikke kan se HomeGroup? Man skal jo kunne koble seg til et HomeGroup selv om PC'en er satt opp som en Domain PC av arbeidsgiver? Lenke til kommentar
XAndy Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Er det ikke bare og sette pc'en med printer i samme arbeidsgruppe som jobb-pc'en? Lenke til kommentar
Nik Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Problemet er at jobb PC (med domain joined PC) ikke klarer se HomeGroup i det hele tatt. Homegroup er etablert, det framgår av den andre PC (der printer er) Og begge pc'er er på samme hjemmenettverk. Hva kan grunnen være? Endret 13. februar 2012 av Nik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå