Gå til innhold

Latterlig rik? Bare vent... :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er nok ikke dine meninger, de er uskyldige nok. Problemet er nok at du ikke evner å uttrykke det på en måte som er noenlunde forståelig, for budskapet ditt forsvinner i tåkete formuleringer og "lure" retoriske grep som ingen helt skjønner hvor du vil med.

nja...

Jeg tror at vi begge har litt rett.

Jeg håper at moddene sperrer alle tråder der noen ikke skriver klart som blekk...

Og jeg tror det jeg uttrykker er litt provooserende for enkelte.

Dette minner meg om noe som skjedde da jeg var i millitæret: vi hadde en millprest på bbesøk... han hadde med et brettspill der målet ikke var å vinne, men å være snill. vi måttte gi opp spillet fordi ingen (bare jeg) skjønte målet, og siden jeg eer KRONISK uheldig, så...

Noen som vet hvilket spill jeg henviser til?

Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal sette pris på det samfunnsmessige bidraget til de som er latterlig rik. De jobber som regel dag ut og dag inn for å levere diverse produkter og tjenester. De administrerer store arbeidsplasser som kan sysselsette tusenvis av folk. Gjennom dette skaper de personlig utvikling for sine medarbeidere og gir dem noe å stå opp for hver dag. I tillegg betaler de som regel relativt mye til fellesskapet for å finansiere velferdsgoder (selvsagt noen unntak til dette), noe som kommer alle til gode.

Dersom jeg er en av de som jobber hardt for å sikre arbeidsplasser og levere varer og tjenester, hvorfor i alle dager skal jeg gi av mine hardt tjente penger til en som ikke orker å løfte en finger? Da er det bedre at mine penger går til nye investeringer som kan sysselsette enda flere personer, som da kan gjøre et ærlig dags arbeid. Til en viss grad er det selvsagt fornuftig å gi til lokale idrettslag i det området der man opererer for å vise at man tar et sosialt ansvar, men gratispenger er ofte bare hjelp til hjelpeløshet.

Når en kritiserer rikinger for å kjøpe seg luksusbåter og flyplasser er man bare korttenkt og misunnelig. Gjennom slik aktivitet bidrar de også til sysselsetting, ikke bare i Norge men i hele verden. Det er bedre at pengene brukes og skaper aktivitet enn at de bare står på konto.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Til dels enig med deg valentino. Men det er jo slik at ikke alle kan skape arbeidsplasser. I tillegg er det jo ganske enkelt å se at en inntekt på flerfoldige milliarder ikke står i stil med arbeidet de utfører.

Den står derimot i stil med tjenesten vedkommende har utført/utfører for samfunnet.

Det står også i stil med at alle investeringer medfører en risiko for tap. Denne risikoen skal de selvsagt ha betalt for. Alternativet til å investere i arbeidsplasser er å sette pengene i banken til risikofri rente, så belønningen for investeringen bør ligge over bankrenten i snitt.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal sette pris på det samfunnsmessige bidraget til de som er latterlig rik. De jobber som regel dag ut og dag inn for å levere diverse produkter og tjenester. De administrerer store arbeidsplasser som kan sysselsette tusenvis av folk. Gjennom dette skaper de personlig utvikling for sine medarbeidere og gir dem noe å stå opp for hver dag. I tillegg betaler de som regel relativt mye til fellesskapet for å finansiere velferdsgoder (selvsagt noen unntak til dette), noe som kommer alle til gode.

Dersom jeg er en av de som jobber hardt for å sikre arbeidsplasser og levere varer og tjenester, hvorfor i alle dager skal jeg gi av mine hardt tjente penger til en som ikke orker å løfte en finger? Da er det bedre at mine penger går til nye investeringer som kan sysselsette enda flere personer, som da kan gjøre et ærlig dags arbeid. Til en viss grad er det selvsagt fornuftig å gi til lokale idrettslag i det området der man opererer for å vise at man tar et sosialt ansvar, men gratispenger er ofte bare hjelp til hjelpeløshet.

Når en kritiserer rikinger for å kjøpe seg luksusbåter og flyplasser er man bare korttenkt og misunnelig. Gjennom slik aktivitet bidrar de også til sysselsetting, ikke bare i Norge men i hele verden. Det er bedre at pengene brukes og skaper aktivitet enn at de bare står på konto.

1. øynene mine klarer ikke å lese slike tekster fullstendig, så jeg beeklager veldig hvis mine kommentarer kan motbevises.

2. 'hardt tjente penger' riigt!

3. jeg kritiserer ikke luksusbåter etc (selv om jeg nok ser mye av det som temmelig patetisk, også). jeg kritiserer de syke summene da har på konto FULLSTENDIG UAVHENGIG av luksusbåtkjøp.

4. er vi enige om at rike for huncdre år siden var kraftig mye flinke til å dele sin velstand/donere etc?

5. jeg tror det vil skje uavhengig av hva vi skriver.

jeg synes synd på dem som må legge seg og vite at de er latterlige, i noens øyne.

vi får se.

Lenke til kommentar

1. øynene mine klarer ikke å lese slike tekster fullstendig, så jeg beeklager veldig hvis mine kommentarer kan motbevises.

Om det ikke er vanskelig/hardt å tjene slike penger, hvorfor er det bare noe få som klarer det? Hadde det vært lett hadde alle vært like rik/fattig.

3. jeg kritiserer ikke luksusbåter etc (selv om jeg nok ser mye av det som temmelig patetisk, også). jeg kritiserer de syke summene da har på konto FULLSTENDIG UAVHENGIG av luksusbåtkjøp.

Dette er jeg faktisk enig i. Ikke noe poeng å ha penger på konto. Det er mye bedre å investere å la pengene skape mer avkastning.

4. er vi enige om at rike for huncdre år siden var kraftig mye flinke til å dele sin velstand/donere etc?

Hvordan kan vi være enig om dette? Det er ikke fremsatt noen påstander om hvordan de rike var for 100 år siden, og derfor er det heller ikke drøftet.

jeg synes synd på dem som må legge seg og vite at de er latterlige, i noens øyne.

vi får se.

Har ikke vi alle noen som synes at vi er latterlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som at mange tror at investorer plutselig bare sitter i en fet Mercedes og røyker sigar. Det er vanligvis ikke tilfellet. For å få høy inntekt, må man (som beskrevet over) ta risiko. Se følgende scenario.

Du bestemmer deg for å grunnlegge en bedrift. Starten er tung, og du må jobbe 14 timer i døgnet for å få gjort alt siden du ikke har råd til mange ansatte. Du har også lite med penger, siden bedriften er i startfasen. Du tar på deg betydelig risiko, gjerne lån med pant i egen eiendom. Om noen år, med MYE hardt arbeid, blir bedriften større, og du får etterhvert investorer på laget som skyter inn kapital, og bedriften din utvikler seg. Alt går strålende, og 5 år senere selger du bedriften for 100 millioner. Bedriften er arbeidsplass for 300 arbeidere. Syns du da at pengene er lettjente? Eller føler du deg som en snylter på samfunnet fordi du har mye penger? Tviler.

At de etter dette velger å gi penger til veldedige formål er selvfølgelig helt supert av dem, men det kan ikke forventes.

Lenke til kommentar

Jeg leste en interessant, svært lang 10 siders artikkel om adderall.

http://www.newyorker.com/reporting/2009/04/27/090427fa_fact_talbot

Nå angår det kanskje ikke tråden, men hvis du ser på hva det dreier seg om gjør det nok det likevel. Det handler om at en liten forskjell kan gi et utbytte som ikke lenger proporsjonalt. Det kan godt være disse ekstra timene du snakker om. Eller det kan være Bedre gener. Rike foreldre. Det kan være ulike ting, men metaforen blir den samme. Slik det kapitalistiske samfunnet er bygd opp er det mulig å få en avkastning som ekstrem i forhold til det lille "ekstra".

Lenke til kommentar

Om det ikke er vanskelig/hardt å tjene slike penger, hvorfor er det bare noe få som klarer det? Hadde det vært lett hadde alle vært like rik/fattig.

Dette er jeg faktisk enig i. Ikke noe poeng å ha penger på konto. Det er mye bedre å investere å la pengene skape mer avkastning.

Hvordan kan vi være enig om dette? Det er ikke fremsatt noen påstander om hvordan de rike var for 100 år siden, og derfor er det heller ikke drøftet.

vi får se.

Har ikke vi alle noen som synes at vi er latterlig?

igjen: vi får se.

fremtiden vil dømme.

jeg troor de flleste rike innser enten

1. drittflaks, eller

2. spisse albuer. min lykke har vært andres fortapelse.

Jeg er temmelig sikker på at vår tid blir husket for rettferdighet, nestekjærlighet og lykke.

Jeg har mer tro på egoisme, korttenkt profittjag og miljøødeleggelser.

Du?

Lenke til kommentar

Arv?

Lenke til kommentar

Selvsagt er man et bedre utgangspunkt om man bare trenger å vedlikeholde en formue i forhold til å bygge opp en formue. Selv om folk har hatt rikdommen en stund, eller fått den i arv, så krever det fremdeles både innsikt, forretningsteft og strategisk arbeid for å klare å beholde og/eller øke formuen. Grunnen til at det er enklere å tjene penger om du har mye, er at du kan spre risikoen. Faren for å miste alt er betydelig redusert om du har investert i mange selskaper/produkter. En Gründer har som regel bare sin ene forretningside som må jobbes opp i utgangspunktet, noe som medfører mye jobb og høy risiko.

Vi har gjennom media sett tilfeller av ny-rike og sikkert arvinger som har vært heldig, og som har rotet bort alle pengene fordi de ikke har hatt kunnskap eller kapasitet til å forvalte de ressursene de har fått. Enkle eksempler vi kan dra er Vollvik og lotto-millionærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...