Gå til innhold

Mye styr og avgifter ved bytte av bank?

Arne

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å skifte bank, og dermed flytte over sparekonto, brukskonto og BSU fra en bank til en annen.

Er dette mye styr med, og må jeg komme personlig i banken og skrive under på papirer for å gjøre dette? Er det vanlig at bankene tar gebyrer for å terminere kontoer og flytte pengene over til en annen bank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Banken ordner alt, men du må normalt varsle f.eks arb.giver om å sette pengene inn på ny konto. Noen tar betalt for jobben, andre baker det inn i gebyr senere. Normalt en enkel sak som banken ordner for deg.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg fant ut at banken jeg vil flytte fra har et gebyr på 75 kroner for overføring av penger ved flytting av bank.

Hvis jeg vil overføre fra tre kontoer så koster det 225 kroner, noe jeg sparer allerede første året siden jeg slipper å betale årsavgift på 250 kroner for VISA i DNB.

Lenke til kommentar

Han mener sikkert at staten tar inn avgifter på det meste av finansielle transaksjoner. Jeg skal derimot bare flytte penger, ikke realisere noen gevinst, så staten får ikke noe av kaken denne gangen. ;)

Takk for hjelpen! Kan jo høre med min nye bank om de har lyst å betale overføringsgebyret siden jeg blir kunde hos dem... :)

Lenke til kommentar

Du må sikkert regne med litt avgifter, slik er Norge.

Staten skal ikke ha avgifter for at du skal bytte bank, nei. Det er mulig banken skal ha gebyrer for det, men hva det har med "slik er Norge" skjønner jeg ikke.

Det jeg mente var at Staten har jo nesten avgifter på alt mulig. "Slik er Norge(/Staten)". :)

Lenke til kommentar

Du må sikkert regne med litt avgifter, slik er Norge.

Staten skal ikke ha avgifter for at du skal bytte bank, nei. Det er mulig banken skal ha gebyrer for det, men hva det har med "slik er Norge" skjønner jeg ikke.

Det jeg mente var at Staten har jo nesten avgifter på alt mulig. "Slik er Norge(/Staten)". :)

Hvorfor skulle staten ha penger fordi du går fra å benytte en privat tjenestetilbyder til en annen?

Eller: Hva med å droppe svadaet når du ikke vet hva du snakker om?

• Liker 2
Lenke til kommentar

75 kroner for å overføre penger fra din egen konto til en tilfeldig konto i en annen bank? Du kan da ikke mene at du betaler slikt hver gang du får en regning i dag?

Det er forsåvidt sant, hadde ikke tenkt på at det åpenbart er lettere å flytte via nettbank. Mulig det er noen beløpsgrenser for hvor mye jeg kan overføre i uken eller noe?

Og hvordan blir det med flytting av BSU? Kan ikke overføre via nettbank der, går ut fra at jeg da må betale 75 kroner for avslutting av BSU-kontoen og overføring. BSU-konto kan man ikke ha i flere banker samtidig sant?

Lenke til kommentar

Stemmer at du kun kan ha én BSU-konto. Disse kronene flytter du ved å gi beskjed til den nye banken.

Nettbank med beløpsgrense høres originalt ut; om du overstiger disse ville det neppe vært interessant om DNB tok 0, 250 eller 2500 per år for å gi deg et kort ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...