Dimitrij Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg skal flytte ut av leiligheten jeg leier nå i løpet av sommeren, og er usikker på om jeg skal fortsette å leie eller sikte på å kjøpe noe selv. Litt informasjon: - Er ferdig med mastergrad innen musikkteknologi på NTNU den 1.nov i år. Usikker på jobbsituasjon etter dette. - Jobber deltid med en årsinntekt på rundt 100k. - Har 40k på BSU og 60k på sparekonto(Kommer til å være rundt 120k tilsammen til sommeren). - Hvis jeg kjøper blir det kanskje noe rundt 15-25kvm. Rundt 800k-1mill? Har hørt de fleste sier at det lønner seg å eie fremfor å leie, men jeg er litt usikker. Jeg har jo en inntekt som gjør at jeg godt kan betjene ett lån på 4-5k i måneden, og jeg kaster jo da ikke penger ut av vinduet, som jeg gjør ved å leie. Men jeg tenker også på fremtidsutsiktene, hvor jeg har mest lyst til å fortsette å bo i Trondheim, men kanskje må vurdere et annet sted hvis jeg får jobb der. Noen tanker? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Høres sketchy ut å skulle kjøpe noe når du kan finne på å selge etter langt mindre enn et år; transaksjonskostnadene forbundet med slikt er høye. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Ville heller ventet til du er ett sted du kan se for deg at du bor i en 5-10 år fremover. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Du får ikke lån i banken til bolig når du tjener 100,000kr i året. 1 Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Joda, var faktisk i banken i dag og forhørte meg. Med foreldre som kausjonister kunne jeg nok fått lån. Som student blir studielånet også beregnet som inntekt, og egenkapitalen var positivt. Men er enig i at det nok er mest fornuftig å vente til situasjonen er litt mer stabil. Rådgiveren mente at det alltid er fint å komme seg inn på boligmarkedet, men at det er greit å vente til det er litt mer sikkert hvor jeg blir boende langsiktlig. Euklid nevnte jo transaksjonskostnader. Dokumentavgiften alene er vel på 2.5%, så å kjøpe og selge i hytt og vær er ikke noe jeg har lyst til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 For ikke å snakke om at du må betale skatt av salg om du ikke har bodd der i et år. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 For ikke å snakke om at du må betale skatt av salg om du ikke har bodd der i et år. Skatteplikt forutsetter jo at det er et overskudd. Forventet prisvekst i forhold til salgsomkostninger tyder vel heller på et tap heller enn overskudd. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Har hørt snakk om at du bør bo i ca. 3 år før det lønner seg å kjøpe fremfor å leie. Siden du bare blir boende under et år vil det neppe lønne seg. Anbefaler som de andre her å vente til du har en plan på hvor du vil bli boende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå