Gå til innhold

Kjøpe bolig eller fortsette å leie?

Dimitrij

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte ut av leiligheten jeg leier nå i løpet av sommeren, og er usikker på om jeg skal fortsette å leie eller sikte på å kjøpe noe selv. Litt informasjon:

- Er ferdig med mastergrad innen musikkteknologi på NTNU den 1.nov i år. Usikker på jobbsituasjon etter dette.

- Jobber deltid med en årsinntekt på rundt 100k.

- Har 40k på BSU og 60k på sparekonto(Kommer til å være rundt 120k tilsammen til sommeren).

- Hvis jeg kjøper blir det kanskje noe rundt 15-25kvm. Rundt 800k-1mill?

Har hørt de fleste sier at det lønner seg å eie fremfor å leie, men jeg er litt usikker. Jeg har jo en inntekt som gjør at jeg godt kan betjene ett lån på 4-5k i måneden, og jeg kaster jo da ikke penger ut av vinduet, som jeg gjør ved å leie. Men jeg tenker også på fremtidsutsiktene, hvor jeg har mest lyst til å fortsette å bo i Trondheim, men kanskje må vurdere et annet sted hvis jeg får jobb der.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, var faktisk i banken i dag og forhørte meg. Med foreldre som kausjonister kunne jeg nok fått lån. Som student blir studielånet også beregnet som inntekt, og egenkapitalen var positivt.

Men er enig i at det nok er mest fornuftig å vente til situasjonen er litt mer stabil. Rådgiveren mente at det alltid er fint å komme seg inn på boligmarkedet, men at det er greit å vente til det er litt mer sikkert hvor jeg blir boende langsiktlig. Euklid nevnte jo transaksjonskostnader. Dokumentavgiften alene er vel på 2.5%, så å kjøpe og selge i hytt og vær er ikke noe jeg har lyst til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...