Gå til innhold

Hvordan bli kvitt virus og hvordan forhindre at de kommer.

Anbefalte innlegg

1. Kjør et antivirusprogramm på PCen din. Det finnes mange gratis programmer på nettet. Søk litt.

2. Husk å oppdatere det. Hjelper lite med bekyttelse hvis den er gått ut på dato.

3. Hvis du har fastlinje kan du vurdere å bruke webmail istedenfor en klient på PCen din.

EDIT: Du kan selvsagt bruke dialup, men hvis du får mye og/eller lange eposter vil dette ta noe tid og penger

EDIT2: les resten av tråden før du bestemmer deg.

4. Skaff deg den firewall. Det finnes flere gode gratis programm på nett.

Les også www.grc.com for en grei innføring i hvorfor og hvordan en firewall fungerer. En firewall (brannvegg) beskytter deg mot uønsket trafikk både inn og ut av PCen.

5. Bruk hodet :) Det virker kanske innlysende men hvis du ikke er sikker på hva en fil gjør eller hvor den kommer fra er det ikke dumt å scanne den for virus evt sjekke på nett hva det er for noe. Etter litt søking vil du finne ut hva så og si alle filer er for noe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

3. Hvis du har fastlinje kan du vurdere å bruke webmail istedenfor en klient på PCen din. Da er sjansen for å bli smittet av epostvirus forsvinnedne liten. Desuten vil ett evt virus ikke kunne bruke adresselisten din til å spre seg videre.

Problemet da er at du blir lettere spammet ned og slikt og vi kjenner jo til sobig.f

Lenke til kommentar

Du vil ikke bli lettere spamet. Med mindre du mener det er økt sjanse for at webbaserte tilbydere selger epostlisten sin. Men har du en litt seriøs tilbyder er sjansen like liten som hvis du bruker ISPen din eller noe sånt. Kjører du webmail slipper du unna 90%+ av alle epostvirus siden så og si alle epostvirus er laget for å utnytte hull i outlook.

Lenke til kommentar

ville heller sagt at det var større sjanse for å få virus og spam hvis man kjører web mail. vet om mange som for både spam og virus når de bruker hotmail f. eks, jeg som bruker enten Opera eller Oulook, for ingenting, hverken spam eller virus, ikke som jeg har sett iallefall.

Lenke til kommentar

huh, er du helt sikker på at du vet hva du snakker om?

Outlook er ikke en epost tilbyder. Det er ett programm som lar deg laste ned epost fra serveren til epostlevrandøren din. Webmail er ett http interface som lar deg lese mailen mens den ligger på serveren til epostlevrandøren din. Mange norske ISPer tilbyr begge mulighteter. I og med at de fleste epostvirus er laget for å utnytte hull i outlook vil det da ikke være mulig å få dem hvis du bruker ett www interface eller en annen klient ennn outlook. .exe og andre kjørbare format som vedlegg har du ingen garantier for uansett hvilke måte du leser eposten din på. Noen servere og program har innebyggde rutiner(som regel en plugin som lar deg bruke 3de parts antivirus prog)for å fikse evt fjerne virus fra eposter.

Det at man opplever mer spam på hotmail enn feks start.no eller telenor sine løsninger er at hotmail er en av de største eposttilbyderene og derfor er mer utsatt. Selv bruker jeg Runbox og jeg får minimalt med spam.

Outlook kan brukes til å hente mail fra bland annet hotmail. Så bruker du en hotmail adresse vil du ha like stor sjanse for spam uansett om du leser på web eller i outlook. Virus vil derimot være mindre farlige på web enn i outlook.

Det hele kommer ann på hvilke tilbyder du har (det etter @ altså) og hvor forsiktig du er med epostadressen din. Med unntak av common name evt brute force spamming da.

Lenke til kommentar
huh, er du helt sikker på at du vet hva du snakker om?

I og med at de fleste epostvirus er laget for å utnytte hull i outlook vil det da ikke være mulig å få dem hvis du bruker ett www interface eller en annen klient ennn outlook.

Virus vil derimot være mindre farlige på web enn i outlook.

Hvis du har fastlinje kan du vurdere å bruke webmail istedenfor en klient på PCen din. Da er sjansen for å bli smittet av epostvirus forsvinnedne liten. Desuten vil ett evt virus ikke kunne bruke adresselisten din til å spre seg videre

Det er nok du som bør sjekke om du vet hva du snakker om. Dette her er nemlig bare sprøyt.

At de fleste virus er laget slik at de kan utnytte Outlook er korrekt. Men: Du har fullstendig misforstått hva dette betyr i praksis. Outlook fra og med 2000 med service pack 1 er sperret for kjørbare vedlegg. Du kan åpne for dette men da må du bevisst installere tilleggsprogrammer eller gjøre endringer i registeret. Problemet som var tidligere med kjøring av script i forbindelse med forhåndsvisning er også fikset for lengst. Outlook Express er også satt opp standard til å blokkere vedlegg som kan være farlig. Du må selv aktivt oppheve denne blokkeringen. Det er ikke Microsoft sin skyld at svært mange opphever disse blokkeringene.

Når du har fått et virus kan det utnytte Outlook (eller Outlook Express) til å sende seg selv videre. Du får altså ikke virus av å bruke OE/Outlook hvis du ikke selv opphever blokkeringene, men hvis du først har fått det kan disse programmene utnyttes. Hadde noen giddet hadde de sikkert kunne gjøre det samme med Opera eller andre men hensikten er liten da svært få bruker det i forhold til OE/Outlook. I dag kommer dessuten svært mange virus med sin egen smtp-motor og dermed sender de seg selv ut nesten uansett, uavhengig av OE/Outlook.

Til det siste du skriver: De aller fleste virus i dag henter e-postadresser fra hele maskinen, ikke bare fra adresseboken. Dvs. at den like gjerne henter de adressene du har liggende i web-cachen din. Argumentet ditt er dermed rimelig dødfødt.

Lenke til kommentar

At de fleste virus er laget slik at de kan utnytte Outlook er korrekt. Men: Du har fullstendig misforstått hva dette betyr i praksis:

Hmm, outlook er størst derfor vil det fra de som lager virus legges mye krefter i å finnne nye hull i Outlook. Bruker du hva som helst annet er sansynligheten for at fremtidige virus rammer deg mye mindre. Jeg trodde dette var innlysende.

...Outlook fra og med 2000 med service pack 1 er sperret for kjørbare vedlegg.... Det er ikke Microsoft sin skyld at svært mange opphever disse blokkeringene.

.exe og andre kjørbare format som vedlegg har du ingen garantier for uansett hvilke måte du leser eposten din på.

Som jeg skriver i posten over. Kjørbare filer har man ingen garantier mot. Antivirus og sunn fornuft er det eneste som hjelper.

Men det at man må leke i registeret evt bruke 3de part program for å åpne for funksjonalitet du selv sier svært mange bruker er jo ett godt argument for å ikke bruke outlook( eller andre klienter som behandler brukerne på samme måte)

Problemet som var tidligere med kjøring av script i forbindelse med forhåndsvisning er også fikset for lengst.

Men du har ingen garantier for at det ikke kommer nye lignende problem.

Du får altså ikke virus av å bruke OE/Outlook

Det har jeg da heller aldri påstått.

Hadde noen giddet hadde de sikkert kunne gjøre det samme med Opera eller andre men hensikten er liten da svært få bruker det i forhold til OE/Outlook.

Det er her poenget ligger. Det er derfor det er tryggere å ikke bruk outlook.

Til det siste du skriver: De aller fleste virus i dag henter e-postadresser fra hele maskinen, ikke bare fra adresseboken. Dvs. at den like gjerne henter de adressene du har liggende i web-cachen din. Argumentet ditt er dermed rimelig dødfødt.

Riktig det, den kan like gjerne hente fra web cachen, men sannsynligheten for att det ligger like mange epostadressen der som i outlook sin adressebok anser jeg som liten. Argumentet mitt er defor fortsatt like gyldig.

Lenke til kommentar
Hmm, outlook er størst derfor vil det fra de som lager virus legges mye krefter i å finnne nye hull i Outlook. Bruker du hva som helst annet er sansynligheten for at fremtidige virus rammer deg mye mindre. Jeg trodde dette var innlysende.

Og hvilke hull er det du mener har blitt utnyttet det siste året for eksempel? Altså, hull som kan gi deg virus, ikke hull som kan utnyttes til å spre virus videre.

Som jeg skriver i posten over. Kjørbare filer har man ingen garantier mot. Antivirus og sunn fornuft er det eneste som hjelper.

Men det at man må leke i registeret evt bruke 3de part program for å åpne for funksjonalitet du selv sier svært mange bruker er jo ett godt argument for å ikke bruke outlook( eller andre klienter som behandler brukerne på samme måte)

Tro meg: De aller fleste bør være glad for at noen andre hindrer dem i å gjøre dumme ting. Er du smart nok vet du hva du skal gjøre og hvilken risiko det innebærer.

Problemet som var tidligere med kjøring av script i forbindelse med forhåndsvisning er også fikset for lengst.

Og jeg glemte å nevne at disse scriptene ble kjørt i e-post i html-format. Risikoen var like stor om man åpnet dem i nettleseren. Forskjellen var at i OE kunne de forhåndsvises og dermed kjøres automatisk. Og nei, det er ingen garantier mot noenting som helst så lenge maskinen er koblet til nett. Dette gjelder alle programmer.

Du får altså ikke virus av å bruke OE/Outlook

Det har jeg da heller aldri påstått.

Ok, upresis formulering. Du får ikke virus i OE/Outlook så lenge du har oppdatert til siste versjon og har oppdatert Internet Explorer, om du ikke selv opphever blokkeringen og åpner kjørbare vedlegg.

Hadde noen giddet hadde de sikkert kunne gjøre det samme med Opera eller andre men hensikten er liten da svært få bruker det i forhold til OE/Outlook.

Det er her poenget ligger. Det er derfor det er tryggere å ikke bruk outlook.

Vel, du hoppet elegant over hovedpoenget som jeg har nevnt over samt det faktum at de aller fleste virus nå har sin egen smtp-motor og sender seg selv videre uten hjelp fra OE/Outlook.

Riktig det, den kan like gjerne hente fra web cachen, men sannsynligheten for att det ligger like mange epostadressen der som i outlook sin adressebok anser jeg som liten. Argumentet mitt er defor fortsatt like gyldig.

Og da tar du grunnleggende og fullstendig feil. Sannsynligheten er tvert i mot stor for at det ligger mange ganger flere adresser i web-cachen din enn i adresseboka. Svært mange sider inneholder en adresse til webmaster, redaksjon, journalist, brukere i et forum, adresser du har sendt til og mottat fra når du sjekker e-posten din på web etc etc etc. Vil nærmest garantere at de aller fleste har enormt mange adresser i cachen.

Lenke til kommentar
Og hvilke hull er det du mener har blitt utnyttet det siste året for eksempel? Altså, hull som kan gi deg virus, ikke hull som kan utnyttes til å spre virus videre.

Ingen som jeg vet om, men jeg har ikke oversikt over alle virus heller da.

Jeg har heller ikke påstått at det har vært noen. Det at det ikke har vært noen virus betyr ikke at det ikke er hull, de er vel bare vansklige å oppdage :) Men hvorfor utsette seg for mulig farer når man enkelt kan minimere dem?

Jeg vet om andre hull i MS produkter som enkelt kunne vært unngått :)

Hadde man satt opp en lilste over alle virus som bruker hull i epostleseren din tror jeg webmail bruker hadde vært lavere på den listen enn outlook brukere.

Tro meg: De aller fleste bør være glad for at noen andre hindrer dem i å gjøre dumme ting. Er du smart nok vet du hva du skal gjøre og hvilken risiko det innebærer.

Oki, de fleste brukere er idioter. Kan ikke si jeg er helt uenig i det :) Men man burde ha en option som fiksa det slik at man slapp at folk lekte i registeret evt brukte 3de hands program som det muligens er bug i. Selv om man vet så mye at man er klar over risikoen med å epostvedlegg er det ikke sikkert man bør slippes inn i registeret.

Dessuten, det å utdanne bruker er vel bedre på lang sikt enn å bare fikse alt for dem?

Og jeg glemte å nevne at disse scriptene ble kjørt i e-post i html-format. Risikoen var like stor om man åpnet dem i nettleseren. Forskjellen var at i OE kunne de forhåndsvises og dermed kjøres automatisk. Og nei, det er ingen garantier mot noenting som helst så lenge maskinen er koblet til nett. Dette gjelder alle programmer.

Ja faren er til stede for alle programm som er koblet til nett, men faren er størst blandt de programmene som er mest brukt. Poenget mitt er at det er mer sansynlig at det kommer virus som utnytter outlook enn at det kommer virus som utnytter andre epostklienter. Det baserer jeg utelukkende på det faktum at siden outlook er størst vil det bli satt inn flest krefter mot det programmet.

Vel, du hoppet elegant over hovedpoenget som jeg har nevnt over samt det faktum at de aller fleste virus nå har sin egen smtp-motor og sender seg selv videre uten hjelp fra OE/Outlook.

hovedpoenget ditt er at det er kjøring av vedlegg som er årsaken til de fleste virusinfeksjoner?

Som jeg sa i tidliger. kjørbare filer har du ingen garanti mot uansett hvordan du leser eposten din. I så det hensende er outlook "tryggere" siden den ved default ikke gir dem til deg. Men når folk må leke i registeret evt kjøre små prog funnet på web for å få programmet til å gjøre som de vil er det mer utrygt enn om det hadde vært en option for det i outlook. Det tryggeste OSet er det som ikke tar inputsignal ;)

Og da tar du grunnleggende og fullstendig feil. Sannsynligheten er tvert i mot stor for at det ligger mange ganger flere adresser i web-cachen din enn i adresseboka. Svært mange sider inneholder en adresse til webmaster, redaksjon, journalist, brukere i et forum, adresser du har sendt til og mottat fra når du sjekker e-posten din på web etc etc etc. Vil nærmest garantere at de aller fleste har enormt mange adresser i cachen.

Selvsagt :) Tenkte nå mer på epost til folk du faktisk kjenner og slikt jeg. Skulle skrevet mer. Det at webmaster etc adresser får epost er ikke så farlig som hvis privatbrukere får dem siden de fleste som har adresser liggende online har fått mange epostvirus allerede og demed sikkert vet hva dem skal gjøre for å ikke spre det videre. Sitter du hjemme og får en fil fra en du kjenner er nok sannsynligheten for at du kjører den større enn hvis den kommer fra ukjente adresser.

Men usansett, det er ikke ett spørmål om adressebok eller webcashe. De fleste nye virus bruker begge deker. Så ved å ikke bruke en lokal adressebok blir det færre adresser å sende til. Det kan du vel ikke være uenig i?

Grunnen til punkt 3 på listen min er at jeg mener webbaserte klienter for avlesing av epost er mindre farlige enn lokal klienter.

Grunnene til det er

1: evt vedlegg ligger ikke alt på maskinen din. I en lokal klient kan det være hull som kjøre vedlegget automatisk.

2: En nett browser er 1 prog. En nettbrowse og en epostleser er 2 program. Bedre med 1 sted det kan være hull enn 2 steder det kan være hull.

3: Det ligger ikke noen lokal adressebok. Det gjør at virus sannsynligvis ikke får tak i alle adressene til venner og kjente. Hvis folk har satt opp filter og lingnende vil epost fra deg gå gjennom mens ukjente blir slettet som spam. Det medfører større spredning av virus.

Men helt til slutt. Er du uenig at det er tryggere med webmail enn en lokal klient?

Lenke til kommentar
Ingen som jeg vet om, men jeg har ikke oversikt over alle virus heller da. Jeg har heller ikke påstått at det har vært noen. Jeg vet om andre hull i MS produkter som enkelt kunne vært unngått :)

Hadde man satt opp en lilste over alle virus som bruker hull i epostleseren din tror jeg webmail bruker hadde vært lavere på den listen enn outlook brukere.

Hvilke "hull" er det da du snakker om?? Du vet ikke om noen hull, du har ikke påstått at det er noen hull, allikevel tror du like etterpå at det er mange hull i outlook?? Enkelt og greit: Du har ikke peiling på det du prater om. Før du beskylder et program for å gjøre noen ting som helst må du definere hva disse hullene skulle bestå i og hvordan de skulle utnyttes.

Oki, de fleste brukere er idioter. Kan ikke si jeg er helt uenig i det. Dessuten, det å utdanne bruker er vel bedre på lang sikt enn å bare fikse alt for dem?

Jeg jobber med å utdanne brukere... Tro meg igjen: Noen ganger bør de beskyttes mot seg selv. Det er av samme grunn som når du får bot for å kjøre uten sikkerhetsbelte etc. Dumt av deg, og vi beskytter deg mot å gjøre så dumme ting med deg selv.

Ja faren er til stede for alle programm som er koblet til nett, men faren er størst blandt de programmene som er mest brukt. Poenget mitt er at det er mer sansynlig at det kommer virus som utnytter outlook enn at det kommer virus som utnytter andre epostklienter. Det baserer jeg utelukkende på det faktum at siden outlook er størst vil det bli satt inn flest krefter mot det programmet.

Og hvilket program i verden er mer populært enn nettleseren...? Du skyter deg selv i foten. Dessuten tror jeg ikke du har forstått at Outlook Express og Outlook er to vidt forskjellige programmer.

hovedpoenget ditt er at det er kjøring av vedlegg som er årsaken til de fleste virusinfeksjoner?

Det og filer fra P2P programmer. Er det noen som er i tvil om det...?

Som jeg sa i tidliger. kjørbare filer har du ingen garanti mot uansett hvordan du leser eposten din. I så det hensende er outlook "tryggere" siden den ved default ikke gir dem til deg. Men når folk må leke i registeret evt kjøre små prog funnet på web for å få programmet til å gjøre som de vil er det mer utrygt enn om det hadde vært en option for det i outlook.

Nei, det er ikke mer utrygt i forhold til virus. Og det er jo tross alt det vi diskuterer her. :roll:

Selvsagt :) Tenkte nå mer på epost til folk du faktisk kjenner og slikt jeg. Skulle skrevet mer. Det at webmaster etc adresser får epost er ikke så farlig som hvis privatbrukere får dem siden de fleste som har adresser liggende online har fått mange epostvirus allerede og demed sikkert vet hva dem skal gjøre for å ikke spre det videre. Sitter du hjemme og får en fil fra en du kjenner er nok sannsynligheten for at du kjører den større enn hvis den kommer fra ukjente adresser.

Men usansett, det er ikke ett spørmål om adressebok eller webcashe. De fleste nye virus bruker begge deker. Så ved å ikke bruke en lokal adressebok blir det færre adresser å sende til. Det kan du vel ikke være uenig i?

Og hva er poenget ditt? Her er det et par alvorlige kortslutninger i logikken din. Hvordan har du lagret e-post adressene til vennene dine og kontaktene dine da? På en papirlapp? Eller i adressboka der du leser web-mail? Hvor tror du disse adressene samt alle andre adresser som er i dine sendte og mottatte e-post havner hen da? I web-cachen din kanskje...? Derfor er det veldig lett å være uenig med deg. Hvis du da ikke sletter all mail umiddelbart, har alle adresser lagret på en papirlapp, lukker nettleseren og tømmer web-cachen din med en gang du har vært inne og sjekket mailen din.

1: evt vedlegg ligger ikke alt på maskinen din. I en lokal klient kan det være hull som kjøre vedlegget automatisk.

Og hvordan skulle dette foregå...?

2: En nett browser er 1 prog. En nettbrowse og en epostleser er 2 program. Bedre med 1 sted det kan være hull enn 2 steder det kan være hull.

Ikke nødvendigvis sant men la gå. Det er det nærmeste du har vært noe som er korrekt i kveld.

3: Det ligger ikke noen lokal adressebok. Det gjør at virus sannsynligvis ikke får tak i alle adressene til venner og kjente. Hvis folk har satt opp filter og lingnende vil epost fra deg gå gjennom mens ukjente blir slettet som spam. Det medfører større spredning av virus.

Og de adressene ligger som tidligere nevnt sannsynligvis i web-cachen din og da er du like langt.

Men helt til slutt. Er du uenig at det er tryggere med webmail enn en lokal klient?

Ja, det er jeg. Dette begrunnet med det jeg sa tidligere: Mange lokale klienter beskytter brukerne mot å gjøre dumme ting. Siden vi snakker trygghet i stor skala her (altså for brukere flest) er det tryggere å bruke en lokal klient enn webmail i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Hvilke "hull" er det da du snakker om??

I det siste året som du spurte om, det var jo i den sammenhengen jeg svarte. Ikke spill dummere enn du er. Det har som vi begge vet vært hull/bugs i Outlook før.

Jeg jobber med å utdanne brukere... Tro meg igjen: Noen ganger bør de beskyttes mot seg selv. Det er av samme grunn som når du får bot for å kjøre uten sikkerhetsbelte etc. Dumt av deg, og vi beskytter deg mot å gjøre så dumme ting med deg selv.

Hehe, der har vi nok en sak vi er uenige i. Jeg mener påbudt bruk av bilbelte krenker min personlige frihet. Men den diskusjonen kan vi ta ett annet sted.

Jeg har jobbet en stund som support og hvis man forklarer hvorfor ting er galt og hvordan det skjedde klarer som regel brukeren å ungå(evt fikse) problemet senere.

Og hvilket program i verden er mer populært enn nettleseren...?

Du skyter deg selv i foten. Dessuten tror jeg ikke du har forstått at Outlook Express og Outlook er to vidt forskjellige programmer.

legg merke til at jeg ikke har skrevet IE ett eneste sted i denne tråden tidligere. Du er vel klar over at det er flere enn den? Ja selvsagt er ikke IE tryggt, men hva har det med saken å gjøre? Jeg kan godt legge til ett punkt der jeg råder folk til å bruke en annen browser en IE.

Grunnen til at jeg bare skriver Outlook er at jeg mener begge. Jeg er må innrømme at jeg ikke er ekspert på noen av dem siden jeg bare har brukt dem i jobbsamenheng.

Det og filer fra P2P programmer. Er det noen som er i tvil om det...?

Jeg håper da ikke det. Jeg spurte fordi jeg ikke var helt sikker på hva du mente. Som jeg har påpekt opptil flere ganger, det at brukern selv kjører kjørbare filer fra vedlegg kommer ikke ann på epostleseren. Så jeg ser ikke helt hvilke hovedpoeng jeg har hoppet over.

Nei, det er ikke mer utrygt i forhold til virus. Og det er jo tross alt det vi diskuterer her. :roll:

Oki, ta følgene situasjon. Bruker vil ha en .exe fil fra naboen men OE/O vil ikke ta imot. Han leter litt på nett og finner ut at han kan enten endre registeret eller laste ned en fil som gjør det for ham. Han er skeptisk til å selv fikse på registeret fordi han har hørt at han kan ødelegge PC med det så han laster ned filen istedenfor. Jeg mener bestemt at virusfaren er større når brukere laster ned småfiler fra nett enn om de haker av ett alternativ i OE/O.

Og hva er poenget ditt?

enkelt. webcache+adressebok >= webcache. De kan inneholde like mange adresser, men siden de ikke nødvendigvis gjør det så er det tryggere å ikke bruke lokal adressebok. Jeg vil videre påstå at spredning til adressene til folk du kjenner er farligere enn spredning til div webmaster@. Ja, webcachen kan (og vil) også spre til "kjente" adresser men ikke nødvendigvis like mange som det er i en evt adressebok.

Du er enig at det er det er større sjanse for at man kjører vedlegg hvis det kommer fra en kjent adresse?

Og hvordan skulle dette foregå...?

Tja, slik du nevte i forrige post. Forhåndsvisning av epost??, greit det er fikset nå, men ett nytt lignende hull kan bli funnet. Og det at brukere selv må laste ned en fil gjør det at brukeren får litt mer tid til å tenke på enn om han bare kunne trykke på vedlegget i sin lokale klient. Det er sikkert lettere å bare trykke, enn å laste ned for så å trykke.

Ikke nødvendigvis sant men la gå. Det er det nærmeste du har vært noe som er korrekt i kveld.

Nevn ett eksempel da :) Men det er bra vi er nesten enige om noe da.

Og de adressene ligger som tidligere nevnt sannsynligvis i web-cachen din og da er du like langt.

I en adressebok vil alle ligge hele tiden, i webcachen er ikke nødvendigvis slik, ergo er det tryggere. Skulle være feilfri logikk det.

Ja, det er jeg. Dette begrunnet med det jeg sa tidligere: Mange lokale klienter beskytter brukerne mot å gjøre dumme ting. Siden vi snakker trygghet i stor skala her (altså for brukere flest) er det tryggere å bruke en lokal klient enn webmail i de fleste tilfeller.

Siden det er flere brukere enn servere og servere som ofte er flinkere til å holde seg oppdatert enn brukerene er det vel tryggere å bruke webmail. Det er jo vanskligere for brukerne å gjøre noe dumt på serveren (utenom å slette epost og slikt da:)) enn med sin lokal klient. Epostleseren vil uansett ikke ha noe å si hvis brukeren kjører vedleggsfiler. Der kommer AV program inn.

Lenke til kommentar
ville heller sagt at det var større sjanse for å få virus og spam hvis man kjører web mail. vet om mange som for både spam og virus når de bruker hotmail f. eks, jeg som bruker enten Opera eller Oulook, for ingenting, hverken spam eller virus, ikke som jeg har sett iallefall.

Da får du vel kanskje spm-filter og virussjekk fra ISP'en din da?

Lenke til kommentar

Da får du vel kanskje spm-filter og virussjekk fra ISP'en din da?

hva mener du? jeg for hverken spam eller virus av den enkle grunn at jeg kjører NIS 2003 som gjør at den skanner mailene mine for spam og Virus egnkelt å greit. senest i dag så stoppa NIS en spam mail hos meg. har heller ikke vært plaga av noe særlig med virus heller i den siste tiden.

for meg ser det ut som at det ikke er alle som vet at Norton stopper de mailene som har virus i seg før de rekker å komme inn, men det er ikke alle mail programmene som man kan gjøre dette med, men 3 program det iallefall virker med det er: outook, outlook express, og opera. det er bare de jeg trenger også.

eneste som jeg ikke har men som jeg kunne tenkt meg er en trojan sjekker som er gratis, men det for jeg vel sjekke om litt senere. har ikke tid akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...