Gå til innhold

Harddisk kjøp og oppsett, spillopptak

Anbefalte innlegg

Vurderer litt å skaffe meg en ny harddisk.

Har nylig oppgradert gaming-riggen min. Kjører W7 på min SSD (M4). Samt bruker min gamle HDD til ekstra lagring og installering av programmer som ikke er så viktig med tanke på hastighet.

Det jeg har:

Crucial m4 SSD 2,5" 128GBSATA

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA216MB 7200RPM

Har tenkt litt på å ta opp gameplay videoer med hjelp av Dxtory. Dxtory har muligheten til å ta opp én session på to forskjellige harddisker, og sy de sammen når du skal inportere det i et videoredigeringsprogram.

Størrelsen burde vel kanskje være et sted mellom 750 GB og 2 TB. (2 TB er kanskje i overkant)

Pris: Ikke så mye over 1000 lappen.

Har dere tips til hva jeg kan kjøpe, eventuelt noen råd om oppsett om det er aktuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke hastigheten spiller stor rolle, kan man vurdere green serien. Billigst harddisker med kapasiteten du trenger.

Men som sagt fortiden er harddisk kjøpet dårlig, jeg foretrekker selv WD black edition eller Hitachi Deskstar 7K4000 serien rett og slett på grunn av ytelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg finner er vel slik at Seagate Barracuda Green 2TB er den som gir best ytelse i lavpris segmentet ennå? Hvis ikke den er god nok må man opp på WD black eller Hitachi Deskstar 7K3000 eller mere. Eller hybrid harddisk.

Samsung F3/F4 har vel blitt slått ut litt, men fremdeles helt grei harddisk ennå.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på hvilken bit-rate Dxtory kjører i, eller hvilken jeg kjører den på. Kan godt hende man kan velge det selv, siden er en del instillinger man kan endre på om man vil.

Med 720p og 15 minutter gameplay, tror jeg kom på nesten 50 GB.

Nesten 3,5 GB i minuttet. Cirka 10 timer på en 2TB-disk. 5 timer da på en 1 TB. Er jo en god del, men kan lett fylle opp 1TB-disk, hvis man også lagrer litt andre ting på den også.

Så det skal mye til for at en HDD er flaskehals i form av gameplay-opptak? Bør vel ha en viss skrivehastighet.

Spinpoint kjører SATA 2.0, e r ikke det litt gammelt fortiden? Samt bare 5400 rpm.

Lenke til kommentar

sata 300 er ikke for gammelt for harddisk nei.

Seagate Barracuda Green 2TB klarer etter hva jeg så 140 MB/S maksimalt lese hastighet og muligens litt lavere skrivehastighet, det burde være mere en nok.

Så sant programmer tar nytte av rambrikkene, ellers vil det hele føles ut som sirup.

Synd at responstiden og lesehodet kan gjøre kun 1 ting om gangen, er slik den er på harddiskene, men ut over det er disse harddiskene helt greie.

På de fleste hovedkort i dag støttes det nok raid, sånn sett kan jo det være noe å vurdere hvis ytelsen blir dårlig. Hadde nok heller satset på det en å kjøpe en dyr 4 TB harddisk.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seagate Barracuda så jo kurrant ut.

Men RAID, har ikke satt meg så mye inn i det. Kan jeg dra nytte av noe RAID-greier med den harddisken jeg har, eller bør HDD være like?

Såvidt jeg forstår er ikke RAID nødvendig for å benytte flere HDD'er med Dxtory. Helt hvordan det fungerer vet jeg derimot ikke.

5400rpm skal fungere det. Kjenner en som spilte inn 1080p med det.

Lenke til kommentar

Seagate Barracuda så jo kurrant ut.

Men RAID, har ikke satt meg så mye inn i det. Kan jeg dra nytte av noe RAID-greier med den harddisken jeg har, eller bør HDD være like?

Såvidt jeg forstår er ikke RAID nødvendig for å benytte flere HDD'er med Dxtory. Helt hvordan det fungerer vet jeg derimot ikke.

5400rpm skal fungere det. Kjenner en som spilte inn 1080p med det.

Stemmer det. Trenger ikke å kjøre RAID med Dxtory.

Så langt ser det ut som det står mellom

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622010

og

http://www.dustinhome.no/seagate-barracuda-2tb-7200rpm-sata-600-64mb/product/5010617329?intcmp=searchProvider_dacsa

Er det verdt å betale nesten 250 kr mer for den nederste?

low_power_4k_write_latency.png

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Hei. Nå må dere slutte her. Å vente på at Harddiskprisene skal falle slik som de var før flommen eventuelt, vil ta en stund, og det nytter ikke å vente gud veit hvor lenge. Hvis man har lite harddiskplass og trenger mere plass og man faktisk har pengene, så er det ikke noe å lure på.

Har selv lyst til å kjøpe nye disker, men jeg venter, men det er ikke pga prisene egentlig. Prisene har tross alt gått ned da. Jeg ser at 2 TB Green Disk fra Seagate ligger på 895 kr på Komplett akkurat nå. Det er ikke værst altså. Men jeg er litt usikker på om jeg faktisk vil ha Green disker. Tror jeg kanskje satser på 7200 rpm, men jeg får se. Skal uannsett vente en stund til. En av grunnene er at jeg ikke har bestemt meg for om jeg vil ha 2 eller 3 TB enda.

Men uannsett. Har man penger og trenger plass, så er det liten vits å vente.

Lenke til kommentar

Hei. Nå må dere slutte her. Å vente på at Harddiskprisene skal falle slik som de var før flommen eventuelt, vil ta en stund, og det nytter ikke å vente gud veit hvor lenge. Hvis man har lite harddiskplass og trenger mere plass og man faktisk har pengene, så er det ikke noe å lure på.

Har selv lyst til å kjøpe nye disker, men jeg venter, men det er ikke pga prisene egentlig. Prisene har tross alt gått ned da. Jeg ser at 2 TB Green Disk fra Seagate ligger på 895 kr på Komplett akkurat nå. Det er ikke værst altså. Men jeg er litt usikker på om jeg faktisk vil ha Green disker. Tror jeg kanskje satser på 7200 rpm, men jeg får se. Skal uannsett vente en stund til. En av grunnene er at jeg ikke har bestemt meg for om jeg vil ha 2 eller 3 TB enda.

Men uannsett. Har man penger og trenger plass, så er det liten vits å vente.

#walloftext

Med mindre harddisk-behovet er veeldig stort, kan man spare mye penger på å vente, så heller kjøpe inn ett lass når prisene blir normale igjen.

Lenke til kommentar

Men i jøsse navn da. Det er da ingen som vet når prisene går ned. Det kan jo skje når som helst liksom. Skal man liksom vente i værstefall 2 år da for å se om prisene går ned?

Du vet hva som har skjedd i Thailand? Vi prater ikke om tilfeldig pris-nedgang pga ett nytt produkt kommer på banen. Selv er jeg forberedt på at det kan ta opptil ett år. Men i slutten av dette året vil jeg tro det begynner å nærme seg. Men kan også skje tidligere.

Lenke til kommentar

Jada. Jeg vet at det har vært flom nedi der, men for de som ikke vil vente så er det jo ikke noe å lure på mener no jeg. Og diskene er ikke SÅ dyre nå synes no jeg da. Men for all del. Dere som vil vente får da bare vente. Samme for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...