Gå til innhold

Radio/walkie-talkie til bruk i skibakken - jaktradio/sikringsradio?

nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynte med snowboarding i romjula og har i ettertid fått med meg dattera mi(8 år) på ski. Vi liker begge to å reise på kveldskjøring, men sist fredag hadde dattera mi et lite uhell som fikk meg til å tenke litt over sikkerheten.

Det var ikke noen stor sak, men hun kjørte ut av løypa og falt i dyp snø. Begge skiene løste ut og i prosessen klarte hun å vri den ene foten så hun ikke klarte å stå på den etterpå. Vi var begge på vei ned bakken samtidig, men eg var noen meter forran henne når dette skjedde, så eg fikk det ikke med meg før eg var et godt stykke ned i bakken. Da eg ikke så henne lenger stoppet eg opp og da det gikk noen minutter uten at eg såg henne forstod eg at noe hadde skjedd. Eg prøvde å gå oppover igjen(ca 20-30 meter til "kanten") men pga at det var det bratteste punktet så klarte eg så vidt å bevege meg uten å skli nedover. Fikk beskjed om hva som hadde skjedd via en annen skiløper som hadde sett henne og hjulpet henne opp, som deretter kjørte ned og fikk sendt opp en snøscooter. Alt ordnet seg og foten var godt brukbar på lørdagen.

Tanken min gikk allikevel inn på dette med sikkerhet. Hva om det hadde vært større avstand mellom oss og eg hadde fortsatt ned og tatt heisen opp igjen? Eg anser ikke selve aktiviteten som over grensen i forhold til risiko, men eg er bevisst på at risikoen er der, og prøver naturligvis å lære sikkerhet til henne. Men allikevel kan jo uhell skje.

Så tenkte da på radiokommunikasjon eller walkie-talkie, med god rekkevidde og solide håndsett(tåler hard og fuktig bruk). Tanken var å kjøpe et sett fra Clas Ohlson med to radioer i. Men etterhvert kom eg over dette med VHF radioer, jaktradioer og sikringsradioer. Skal eg kjøpe utstyr som skal brukes utendørs så ønsker eg å kjøpe kvalitet som fungerer.

Vil sikringsradio eller jaktradio gi bedre dekning enn andre VHF/UHF radioer?

- Er det noen gevinst i å se på sikringsradioer?

- Er jaktradio noe å se etter?

- Eg ser at de fleste alpinsentre bruker radioer, er det muligheter for å kontakte de(som kunde) via disse? Må da naturligvis skaffe info om frekvensen de bruker. Eller er de strenge på bruken?

Mange spørsmål som dukker opp. Er forøvrig inneforstått med at en del VHF krever kurs, og at jakt og sikringsradio begge har en lisens knyttet til radioapparatet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I jobbsammenheng kjøpte vi inn noen ganske fine som var knøttsmå og stemmeaktivert. Dvs, du kunne ha et headset og settet var helautomatisk. Snakket den ene hørte den andre det uten å fomle med knapper.

Teknisk sett må du ta hensyn til fire ting: Betjening, størrelse, kvalitet og batterier. Står du på ski har du hansker osv som er plundrete å betjene noe med. Du må derfor ha enten store knapper eller stemmeaktivert (VOX). Størrelsen har bl.a med at om du har en diger kloss på kroppen og tryner, kan du skade deg om du faller oppå den. Kvalitet går både på at den skal tåle kulde og fuktighet, og et fall eller ti. Batteriløsning går både på at kulden spiser batterier og at går du tom for strøm midt på dagen må du kanskje bytte batterier isteden for sette til lading i åtte timer.

Har best erfaring med icom og motorola i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Japp. Har vurdert meg inn på noe av det samme selv. Har pratet med en kollega som driver med en del kiting/speedskiing samt basehopping og han anbefaler å kjøpe Motorola GMRS radioer fra USA. Disse er billige i innkjøp, tåler bruken(både støt og klima) og har noe lenger rekkevidde en standard PMR som selges i Norske butikker lisensfritt. Disse kommer ikke med noe form for headsett som standard, men er enkle og betjene og headsett kan fås som tilbehør(og har VOX). Små er de også. Problemet kan være batterier, da de fleste bruker to stk AA batterier, som kan variere i kvalitet.

Ellers har eg kikket på ICOM IC-V80E til ca kr 1500,-, men dette er VHF og dermed krever de konsesjon.

Av andre lisensfrie som eg har kikket på så ser Zodiac PMR400 som selges til rundt tusenlappen.

Både ICOM og Zodiac er passe robuste og små, og har tilgang til det som trengs av ekstrautstyr.

Planen min er å ha radioen i sekken, og bruke enten et fullverdig headsett+mic med PTT-knapp(eller VOX), eller en ekstern monofon som kan henge i skulderreima.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tenker også litt på dekning. Om dere står i hver deres dump i skibakken så kan det være dårlig dekning. Mobiltelefoner kan i og for seg også brukes, mange støtter oppkall med stemmen og det finens masse trådløse headset å velge mellom. Som nødløsning, så kan du ha en slik i sekken og hvis noe skjer kan dattera si pappa i headsettet så ringes du.

Lenke til kommentar

Med mobiltelefon er det for mange fallgruver. Headsettet skal fungere, det er jo ikke sikkert at stemmeoppringing fungerer(støy, feil osv), mobilen skal ha strøm, ha dekning(det er ikke gitt, selv i 2012) og den må overleve utendørs. En vanlig mobil lever ikke lenge om den brukes i skibakken(fuktig, kaldt og mye temperaturforskjeller = kodens), mens de fleste kommunikasjonsradioer av litt høyere IP-grad(IPx4++) bør takle miljøet problemfritt.

Men dekningen er absolutt noe som må tas hensyn til. De fleste slike kommunikasjonsradioer har en rekkevidde på 6-12km i fri sikt. Noe som bør være innenfor behovene, spesielt på VHF. Og skulle det akkurat være utenfor dekning så vil radioen uansett kunne brukes når eg leter etter den andre parten. Alpinanleggene eg er i er ikke så svære at eg ikke kan bevege meg litt for å kunne flytte på dekningsradiusen :)

Men det er og derfor eg nevnte dette med sikringsradio. Med disse så kan man jo benytte seg av noen gjennomsnakkstasjoner som eg forstår fungerer som en "repeater". Og det vil jo øke dekningen. Men mulig eg har misforstått noe her?

Forøvrig så har eg alltid med meg mobilen. Men den ligger i en vanntett pose på et trygt sted. Å prate mens den er i posen er en utfordring og å ta den ut og inn av posen er mot sin hensikt og vil ødelegge mobilen.

Lenke til kommentar

Tror eg sikter meg mer og mer inn på en Zodiac PMR400. Liten, robust, rimelig og lisensfri.

Har søkt rundt på nettet i hele dag for å se hva "andre" bruker. Hadde vært litt artig å kjøpe noe som kan brukes til flere ting. Men med så mange frekvenser å velge mellom, så mange brukergrupper og så mange hensyn å ta så innser eg at det er umulig å kjøpe en radio(selv om den er dyr) som dekker alle(eller i det minste mange).

For eks hadde det vært artig å kunne få inn sambandet de bruker i de forskjellige alpinanleggene. Men fant fort ut at noen bruker frekvenser rundt 1xxMHz, mens noen bruker rundt 4xxMHz. Noen bruker også lisensfritt, mens andre er registrert under ukjente navn.

Skal eg ha sikringsradio så ser det ut til at eg må ha lisens, og være registrert for den type bruk. Samme gjelder vaktradio, og da må eg være registrert i et radio vaktlag(eller hva det nå het igjen). Skal eg ha 2-4 radioer så blir det fort en liten utgift pr år i tillegg.

Samtidig så bruker de forskjellige friluftsgruppene forskjellige typer. Som nevnt tidligere så er visstnok de facto standard i basemiljøet å bruke GMRS radioer fra USA. For litt mer fixedwing miljøer(sportflyvere) så er det mer rettet mot dyrere VHF-utstyr

Så eg gir opp. Men setter pris på om noen har noen tilbakemeldinger eller innspill. Blir ikke kjøpt noe før om et par ukers tid, så eg har god tid :)

Lenke til kommentar

Har nå kommet over TYT TH-UVF1. En dual band transiever. Den støtter altså både VHF og UHF, og eg kan dermed programmere den til å lytte på de fleste som er av interesse, samt at eg selv bruker den på de lisensfrie kanalene. Evnt over på konsesjonsbelagte når eg evnt har tatt et VHF kurs.

Koster ca 1500 kr i Norge, og ca 600 fra Kina.

Noen som har noen innspill her?

Lenke til kommentar

Har nå bestilt litt utstyr.

Eg har bestilt meg en stk TYT TH-UVF1. Denne skal eg bruke og den kommer til å ligge i sekken min når eg er på tur/står på brett. I tillegg har eg bestilt en stk Zodiac Freetalk Pro som dattera mi skal bruke. Om eg er fornøyd med denne så blir det sannsynligvis flere av de.

Og så tenkte eg å supplere med et par Topcom 9100 fra Clas Ohlson. 799 for to stk.

Da har eg fire radioer. Tre som fungerer på det lisensfrie båndet 444MHz(og 446MHz), og en som tar det meste. Så får vi se hvordan dette fungerer sammen. Skal til fjells til helgen så eg håper eg får utstyret til da :)

Lenke til kommentar

Har nå mottatt både UVF1 og Freetalk Pro.

TYT TH-UVF1 er den mest avanserte radioen av de to, og støtter to bånd. Kvaliteten er bedre enn forventet, men åpenbart ikke like god som Freetalk Pro. Men ikke så rart, med tanke på at den er klassifisert etter MIL-STD-810 standarden.

UVF1 har mange funksjoner, og passer mitt bruk ypperlig. Denne skal ligge i sekken min, og har også høyere sendereffekt. Freetalk Pro er såpass liten og enkel i bruk at eg tror ikke noen vil ha noen problemer med å betjene den.

Skal som sagt til fjells til helgen og får da testet disse to sammen, og kjøper forhåpentligvis med meg et par 9100.

Lenke til kommentar

Har da fått testet løsningen :)

Eg brukte TYT UHF1 med headsett. Apparatet mitt lå da i skisekken, godt isolert. Headsettet var behagelig å ha på ene øret under hjelmen, med mic og PTT knapp på jakkekragen. God lyd. Litt liten knapp til å bruke med hansker.

Dattera mi brukte Zodiac Freetalk Pro, også med headsett. Hun hadde sin i lommen, med headsettet på det ene øret og mic/PTT festet i kragen. Litt større knapp så hun klarte det fint med hansker.

Mellom oss var det god lyd i hele bakken. Maks avstand mellom oss to var det vel på det meste ca 1,6km, inkludert noen trær, stolheiser, skiheiser, en del folk, snø osv. Når hun var på toppen og eg var nederst i bakken kunne vi prate sammen klokkeklart. Imponert over lydkvaliteten.

I tillegg fikk eg koblet opp sambandet som skisenteret brukte på en dualwatch-kanal, og eg kunne da høre meldinger de gav hverandre, samtidig som eg kunne prate med alle i vårt følge. Helt genialt. Frem til eg fikk høre at det var problemer med et strømskap på toppen av den stolheisen eg satt i. Det var en melding eg godt kunne sluppet å høre... :)

Eg kjøpte også med et sett med Topcom 9100 som ble delt ut til to andre i turfølget. De fungerte godt i lag med de andre radioene. Åpenbart en kvalitetsforskjell, så eg stoler ikke like mye på disse som Freetalken, men godt nok til å ha med på andre turer osv.

Alle radioene ble da satt opp til å kommunisere på PMR kanal 7, som fungerte på de tre forskjellige produsentene. KDR kanalene derimot var det værre med. Topcom støttet ikke KDR, så den var jo grei. Men Zodiac'en og TYT'en klarte ikke å kommunisere på KDR kanal 2 til 5. Kanal 1 og 6 fungerte fint, så det kan være et spørsmål om eg har lagt inn feil frekvens på TYT'en. Skal teste dette nærmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...