Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tja, det kan du gjerne si. 100 timer er ikke mer enn 13 dager med arbeid, eller ca 2 uker. Man kan helt fint sette opp exchange i ett nytt miljø på en dag, men jeg ville aldri ha overlevert det som ett ferdig produkt.

Ett standardoppsett av exchange fungerer, men, det fungerer sjeldent slik man ønsker det. i disse 100 timene så skal man også dokumentere oppsettet så godt, at noen andre enkelt skal kunne se igjennom dokumentasjonen og vite hvordan miljøet fungerer. Det skal utarbeides standarder på prefixer og helt sikkert gjøres enkel opplæring av de IT personene som er der fra før av (slik er sjeldent med i en avtale, men man må bare regne med at slik blir det). Oppsett av alt fra sharing policyer, adresse lister, OAB, owa og activesync policier osv. Man kan jo alltids la det stå slik det er som standard, men hva ønsker kunden? Hva med rutiner for oppgraderinger? Skal pop/imap konfigureres?

Skal det innføres transport og journal rules, hva skal logges? hva skal NDR adressen være? Alt dette er ting som ikke er definert i denne oppgaven, og som vil kreve mye tid, i form av diskusjoner med kunden.

Så ja, det kan helt fint gjøres på under 100 timer, det er jeg helt enig med deg i. Men, om man overleverer ett godt, og ikke minst ferdig produkt, er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelpa! Nå har jeg da skifta over til microsoft office 365 E1, som var kjempe fint forslag! Men fortsatt trenger litt hjelp til backup serveren fordi jeg har ikke peiling ang det nesten.. Men oppetid står det ingenting om, men kan vell gå ut ifra at folk kan være på jobb fra 07:00-18:00 da :)

Bra forklaring og grunnlag her du nevnte Mreinha!

Lenke til kommentar

Tja, det kan du gjerne si. 100 timer er ikke mer enn 13 dager med arbeid, eller ca 2 uker. Man kan helt fint sette opp exchange i ett nytt miljø på en dag, men jeg ville aldri ha overlevert det som ett ferdig produkt.

Ett standardoppsett av exchange fungerer, men, det fungerer sjeldent slik man ønsker det. i disse 100 timene så skal man også dokumentere oppsettet så godt, at noen andre enkelt skal kunne se igjennom dokumentasjonen og vite hvordan miljøet fungerer. Det skal utarbeides standarder på prefixer og helt sikkert gjøres enkel opplæring av de IT personene som er der fra før av (slik er sjeldent med i en avtale, men man må bare regne med at slik blir det). Oppsett av alt fra sharing policyer, adresse lister, OAB, owa og activesync policier osv. Man kan jo alltids la det stå slik det er som standard, men hva ønsker kunden? Hva med rutiner for oppgraderinger? Skal pop/imap konfigureres?

Skal det innføres transport og journal rules, hva skal logges? hva skal NDR adressen være? Alt dette er ting som ikke er definert i denne oppgaven, og som vil kreve mye tid, i form av diskusjoner med kunden.

Så ja, det kan helt fint gjøres på under 100 timer, det er jeg helt enig med deg i. Men, om man overleverer ett godt, og ikke minst ferdig produkt, er noe helt annet.

Er helt enig med deg her, til sommeren skal jeg begynne som lærling. Så jeg er utplassert 2 ganger i uka hele skoleåret nå. Har til og med hørt med di på jobben om oppgava, dei seier også at det manglar ein del i denne oppgava som gjer at den blir alt for vid og du kan diskutere hver enkleste del som skal være med. Men det er læreren sin feil og det skal jeg ta opp med henne.

Lenke til kommentar

Man kan helt klart bruke Office365 eller andre cloud tjenester, men når datamengden bare på SQL serveren er 500 GB, blir det klart rimelig dyrt. Og SQL er ikke inkludert i Office365, men Azure har SQL tjenester. Å porte Sharepoint fra eget datacenter til cloud er heller ikke gjort i en hånvending.

Exchange er blitt latterlig enkelt å sette opp, særlig etter 2010 versjonen kom. Jeg vil si at maks 20 timer er nok til å innstallere, sette opp basic funksjonalitet, backup osv med tanke på en norsk småbedrift med 50 brukere, forutsatt at hardware/virtualisering er på plass allerede.

Men når det er sagt, er jeg helt enig i at oppgaven er for var. Krav til oppetid, krav til backup vindu, krav til restore når feil skjer (recovery time) er sentrale elementer før en kan begynne spesifikt med databaser, exchange osv. Og selvfølgelig har man mannskap til å håndtere dette (IT-avdeling)? Det er forutsetninger som må på plass før en kan lage et overslag.

Et komplett datasenter trenger også alltid ekstra stuff, tenk bare på noen UPS'er, du vil gjerne ha IP KVM, noe admin software, overvåkning, sms alarmer osv. For ikke å snakke om nettverket, som er selve rammeverket for hva du kan gjøre av servere/virtualisering/backup.

Lenke til kommentar

Mhm, ser dette her. Eneste jeg ser på nå er egentlig backup serveren... Jeg tror jeg skal gå for en: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=sv4ml6000&c=no&l=no&s=bsd&cs=nobsdt1&model_id=powervault-ml6010

Men veit ikke helt hvilke spesifikasjoner jeg trenger / burde ha? Lurer ang lisensering og forskjellig jeg kan modifisere under slik at jeg får denne backup-en til å fungere helt og holdent. Slik at den plutselig mangler noe liksom. Kunne dere hjelpt meg med hva jeg skal velge? På utførelse, strømforsyning osv osv.?

btw. Skal ha daglig backup, ukentlig backup, måned backup, års backup. og når det trengst inkrimentell backup! :)

Endret av Kusa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...