Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, eg treng hjelp til ei oppgåve eg fekk av læraren min idag. Du står fri til å komme med forslag osv. Gjerne linker til forskjellig utstyr. Alt skal være ganske så nytt og alt fra bunn til topp.

 

Du skal lage eit oppsett på server til bedrifta «Vårt rekneskap AS» med 50 tilsette. Dette er ei godt etablert bedrift som ynskjer å fornye heile serverparken sin, då serverparken er gammal og begynner å bli dårleg.

Planlegg ein ny serverpark med følgande servere:

- Mailserver

Lagringskapasitet pr brukar: 2GB

 

- Fil/ print

Lagring i dag 400GB

 

- Databaseserver

Har informasjon om samtlige kundar og tilsette.

Lagring i dag 500GB. Datamengda er stadig aukande.

 

- Terminalserver

Skal kunne køyre enkelte program direkte frå server og ikkje frå PC/tynnklient (streaming).

 

- DHCP

Bedrifta har ein del gjester slik at desse må få tilgang til internett.

 

- Intranet/ sharepoint server

Her skal det lagrast ein del felles filer. I dag er lagringa 400GB.

 

Finn maskinvare for serverparken og programvare for dei ulike typar servere

Korleis vil du setje opp ei serverløysing for denne bedrifta?

 

Krav til innleveringa:

Lag eit exceldokument med oversikt over prisar og mengd av utstyr

Lag ei beskriving i eit tekstdokument. Denne skal forklare kva som er tenkt med løysinga.

Lag eit forslag til backup for serverane.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Altså her skal dei ha ein del lagring å gå på, ikkje akkurat siden dei stiger enda. Ha ca dobbelt på det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er en kravspesifikasjon du skal sette opp? :)

 

EDIT:

I forhold til krav av maskinvare, eller skal du bare sette sammen noe maskinvare?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Skal sette opp maskinvare altså hele greia, fra rack til serveren... Med komponenter osv. Hadde vert bra om du kunne hjelp meg ut! :)

 

Kravspesifikasjon er egentlig bare å ha litt lagring og evt minne å gå på..

Lenke til kommentar

- Intranet/ sharepoint server

Her skal det lagrast ein del felles filer. I dag er lagringa 400GB.

Du burde ikke ha mer enn 200gb pr database i Sharepoint. Er det tenkt å ha 400gb på en database?

SharePoint i den størrelsen burde også ha minst 2 servere, en frontend og en backend(databasen).

Bare noe å tenke på :)

 

 

Sett opp ett forslag selv da, så får du sikkert mer hjelp her enn om vi skal gjøre alt :)

Lenke til kommentar

På mailserveren vil eg ha:

Visst ein ansatt skal ha tilgjengelig 2GB på mail serveren blir det 2x50 = 100 GB lagringskapasitet. Eg ville her gått for ein Mailserver på 300GB, fordi administratorar (vedlikehalds ansvarlige) vil gjerne ha litt meir plass enn dei andre ansatte.

 

Fil / Print

Sidan det er såpass mange i bedrifta som nå har 400GB allereie. Eg vil her anbefale ein fil / print server på 1 TB. Da har dei ei ganske lang tid framover.

 

Database server:

Ein databaseserver som stadig aukar treng masse lagring pga nye ansatte og nye kundar, her vil eg oppgradere til 2 TB lagring. Det aukar ofte og da er det kjekt å være sikker ei stund fram i tid.

 

Sharepoint server:

som du sa, 200gb per database? Da treng eg vell rundt 3 databaser da? Fordi dei har 400GB idag, og ha ein margin på 200GB meir er vell ikkje dumt da?

 

Kjem opp med info ang servere osv senere.

Endret av Kusa
Lenke til kommentar

Det du har funnet frem til der er en blade server. Dette er ikke en selvstendig server som du kan kjøpe, sette et sted og starte opp. For å kunne bruke den trenger du et blade-kabinett(ofte omtalt som bladecenter.

 

Hovedforskjellen er som regel at strømstyring, nettverksforbindelser, kjøling, lagring og management(overvåking) er flyttet til et større kabinett. Når du da kjøper servere så mangler disse ofte lagring, strømforsyning og nettverkskort da dette står i bladecenteret, og blir da delt på alle serverene. Ikke en dum løsning, men du må være klar over det så du ikke står der uten mulighet for å slå på 2-3 servere :)

 

Når det gjelder selve spec'en på det du har valgt så vil eg påstå at maskinen er ALT for kraftig for formålet, og du mangler det vesentlige for en filserver: RAID.

 

En fil/print-server har ikke behov for 2 firekjernes prosessorer eller 48GB minne. Men RAID er et absolutt must.

Lenke til kommentar

Vel, du kan (og etter min mening bør) kjøre alt virtuelt på 2 fysiske hoster, med vSphere eller Hyper-V.

 

Bare de enkelte serverene som er nevnt, krever 5 + 2 stk som DC'er. Det er vel ingen i dag som ikke virtualiserer? :)

 

2 litt kraftige hoster er mer enn nok til 7 VM'er, da det ikke er CPU det som regel skorter på. RAM og diskytelse er must her, og et SAN er nok på sin plass.

 

Skal du også sette opp high availability ? F.eks kan Exchange benyttes seg av DAG, SQL kan settes opp på mange måter, cluster eller database mirroring er ofte brukt.

 

En terminal server for 50 brukere er for lite, må ihvertfall ha 2. Men oppgaven spesifierer jo heller ikke hvor mange som evt bruker RDP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VmWare vSphere har mulighet for high availability der du kloner serveren, alle oppgaver skjerr på begge serverene samtidig. Da slipper man sette opp egne systemer for f.eks exchange, SQL osv.

Har testet dette, fungerer perfekt :)

Men, det koster en god der mer enn uten, og om den ekstra opptiden er verdt en ganske stor kostnad ekstra må man jo vurdere.

Jeg ville holdt databaser utenfor ett virituellt miljø om det er forventet en del pågang på de, pga disk IO. Selv om man kjører SAN kan det bli treigt, alt etter belastning.

Lenke til kommentar

Tviler på du finner noen billig backup løsning til 5000-20 000 kr som kan ta backup av så store datamanger, du er jo på 900 GB bare i databaser, exchange, og filserver. + du må ta høyde for økt datamengde i fremtiden + at backup i seg selv trenger litt plass, så rundt 3-4 TB er minimum. Også kommer gjerne software til backup i tillegg, noe som er nødvendig for Exchange om du vil ha brick level backup (backup og restore av individuelle mailer/elementer).

 

Sier seg selv at da holder ikke 20 000 :)

Lenke til kommentar

En simpel NAS duger ikke til backup av så store datamengder, tenk på hvor mange dager det hadde tatt å tatt full backup av alle dataene... ;)

 

Mange bruker en dedikert server med heftig I/O ytelse, som brukes som et slags mellomlager for å så kopieres videre til enten tape/flyttbare disker eller til et annet datacenter. Deduplisering er avhengig av diskbasert lagring, så tape kan ikke brukes.

 

Skikkelig backup er alltid dyrt. Og en må alltid tenke på hvor mye data må tas backup av, og hvor lang tid du har til å ta backup. Har du bare et 6 timers vindu f.eks til å ta full backup, må du inn med svært dyre løsninger. Kan du få 24 timer, klarer du deg med mindre hardware.

Lenke til kommentar

xcomiii, tusen takk for ett grunnleggende svar! Kunne du vært så snill å laget ett "utkast" som kan være bra backup til dette firmaet? Har vell rundt 12timers vindu til en backup.

 

Skal prøve å se selv, men dette har jeg virkelig ikke peiling på! Så hadde vert fint med ett utgangspunkt her, og jeg vil helst ha en Dell server, siden nesten alt er fra dell :)

Lenke til kommentar

Kan jeg vinkle oppgaven din en litt annen vei? Hvorfor skal en bedrift med kun 100 ansatte huse noe så dyrt som en mailserver? Det finnes drøssevis med gode "cloud" løsninger, som jeg vil påstå at blir billigere i det lange løpet.

 

Spørsmålet er da, tørr du å sette oppgaven din på spissen? en konsulent skal alltid tørre å gi ett utkast på hva som er best for bedriften. Bedrifter sier at; "vi ønsker en mailserver". Jaha, sier du?

 

Fordeler med cloud;

Kan sette SNA krav til leverandøren

Trenger ikke kompetanse på verken backup av exchange eller fks exchange i seg selv(mailssystem)

høyere failover toleranse

 

Ulemper med cloud;

Mindre kontroll over data

Kan oppleve dårlig ytelse om man fks har en liten linje

 

Med fks exchange, som er dyrt for en liten bedrift, så kan man kun gjøre 60-70% av alle innstillinger fra GUI. Resten må du kunne powershell for.

 

Hva skjer ved en feilsituasjon hvor man kun har en ansatt som kan litt exchange? Jo, du sitter med nedetid og må leie inn svindyre konsulenter. Hva med erfaring og ikke minst kunnskap om å skulle restore en database? Regner med at du vet hva en fellesmappe er. Vet du fks at man må sette opp en kopi av en GC og en mailserver i ett lukket miljø for å restore den? Retention perioder osv? vedlikehold av fks san? failover clustring?

 

Tror du ser hvor jeg vil:)

 

*Jeg jobber med exchange i ett relativt stort miljø

Lenke til kommentar

Mreinha, der sa du noe jeg ikke har tenkt på! Kjempe bra sett og ett kjempe forslag! Men har du tips til cloud løsning for dette og evt en spesifikk en? med pris osv? :)

 

Ser cloud løsningen er mye penge sparende, har vell over 20 000,- i bare lisenser til exchange. + At en har ikke så mye å lagre på backup :)

Lenke til kommentar

Kuse: http://www.google.no...0&bih=955&ion=1 google er din venn:) Men jeg ville ha sett på MS sin løsning med office 365 http://www.microsoft...bid=c0hO8N5AOc5

 

 

Ett kjapt regnestykke om dere skulle ha kjørt exchange lokalt:

 

Server: 2 CPU. helst 12GB minne (sikkert folk som er uenige med meg her, men DB cache bør ha en viss størrelse). pluss lisens på w2008r2 std og exchange (både std lisens for server + CAL lisens og ikke minst office lisens som ikke lengre er inkludert i CAL).

 

Database: 2GB + 100 brukere. = 250 GB med disk. Fellesmail (enten sharedmailbox eller fellesmapper) kan sikkert sette av 50Gb. I tilegg skal du ha windows disk, disk til logger.

 

DB plass bør da utgjøre: 350gb (litt overhead) + vi ønsker singel item recovery så vi legger på 20% ekstra krav til disk: da er vi oppe i 420GB.

OS, loggdisker: 40GB os og 20Gb til loggdisker.

 

Da er du oppe i ~500Gb med SAS disk (glem å kjøre exchange på sata). Også, må du ha ukebackup med inkrementell dagligbackup. Månedsbackup og helst årsbackuper. Kan gjerne kjøre på sata i denne størrelsen.

 

Clustring: Enten man liker det eller ikke, man må ha en form for clustring. Det nytter ikke å ha kun en exchange server selv om den er virtuell. Så du kan doble de kostnadene over (- CAL (lisens for at klienter skal få koble seg til exchange) og office lisenser).

 

Selv om miljøet er lite, så ville jeg ha brukt minst 100 arbeidstimer på oppsett av exchange om SAN og alt var klart fra før av. Da inngår installasjon av exchange, oppsett av DB'er, owa, activesync og helst noen form for brukerstyring. I tilegg har vi kalenderdeling, sikkerhet lokalt, retention og vedlikehold som skal implementeres. Stresstesting vil det også gå med mange timer til.

 

Vi vil også trenge ett sertifikat til webmailen vår.

 

 

Og alt dette er før vi har implementert noen form for sikkerhet. I løsningen over så kjører vi alle de tre påkrevde exchange rollene på en server (hub,cas og mbx). Vi har verken spamfiltrering, frontend server eller en brannmur,.

 

Brannmuren bør være der fra før av, så om vi skal gjøre dette på den enkleste måten;

 

Port 25 sperres for all trafikk, mot alt. Vi kjøper en ekstern spamfilter tjeneste, fks fra Telenor til 10 kroner mnd per bruker og åpner port 25 kun til smarthostene til Telenor. Egentlig veldig en veldig trygg løsning, selv om serverne også må sikres mot andre trusler (fks så må http og https portene være åpne for å få brukt OWA). Er brannmuren dårlig konfigurert, så kan man lett komme seg inn.

 

Tilslutt så skal man jo opprette brukere, vedlikeholde brukere og ikke minst feilsøke de feil som måtte komme ( tro meg, de kommer). (Cross platform støtten mellom office versjoner kan trygt sies å være tragisk til tider)

 

+ en haug med konfig jeg ikke har ramset opp her (alt fra rettigheter på db'er til brukere, sync på servere osv)

 

Lykke til med å få denne kostnaden så lav at det ikke lønner seg å gå for en cloud tjeneste for en liten bedrift:)

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Hvordan er kravet til oppetid?

Om det ikke er noe krav trenger du jo ikke clustre noe som helst.

Stress-test og 100 konsulent-timer til exchange alene høres veldig, veldig mye ut for en liten bedrift, om det er normen burde man jo ha rundt det samme til SharePoint.

Og gjerne en god del timer for å få VMWare oppe å gå slik det skal også.

 

 

Det begynner å høres ut som om man setter opp ett miljø til 1000, ikke 50...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...