Gå til innhold

Nye minnemoduler, et par spørsmål

ovinn

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe nye minnemoduler og ser på Corsair sine Dominator:

http://www.komplett....ku=499164#extra

http://www.komplett....ku=587789#extra

Skal ha 12GB (har 6GB nå og merker det stanger litt iblant), pris er ikke så veldig nøye bare brikkene leverer godt! Har nå dette settet:

http://www.netshopxl...spx?q=p:3758060

Spørsmålet mitt er, ett av disse settene har en medfølgende vifte. Er denne nødvendig å ha på, eller kan man klare seg uten? CPU-vifta mi går over brikkene, så det er grenser for hvor høye de kan være..

Evnt andre forslag på gode moduler? Oppsettet mitt er som følger

ASUS Rampage III Extreme, X58

Intel Core i7 950 Quad, 3,06Ghz (Klokket til fantastiske 3,33Ghz)

120GB OCZ SSD RevoDrive PCI-E x4 MLC

1000W Mist PSU

Maks hastighet på modulene: 1600Mhz (PC3-12800)

Pluss alt annet nødvendig.

Endret av ovinn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig å ha på viftekjølinga over RAM-brikkene i det hele tatt. Det er kun om du skal overklokke ganske heftig eller sliter med luftflyt i kabinettet.

Hvilken CPU-kjøler har du, forresten? Dominator brikkene er rimelig høye(går an å kutte av de tynne kjøleribbene uten at det har mye å si).

Personlig ville jeg heller gått for Vengeance-serien. De presterer omtrent like bra, er mye billigere og litt lavere.

Edit: ''Maks minnefrekvens'' er bare en oppgitt frekvens Corsair garanterer deg at brikkene klarer. De klarer nok ganske mye mer. Har hørt folk klokke de over 2000 Mhz lett, uten vifte.

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å ha på viftekjølinga over RAM-brikkene i det hele tatt. Det er kun om du skal overklokke ganske heftig eller sliter med luftflyt i kabinettet.

Hvilken CPU-kjøler har du, forresten? Dominator brikkene er rimelig høye(går an å kutte av de tynne kjøleribbene uten at det har mye å si).

Personlig ville jeg heller gått for Vengeance-serien. De presterer omtrent like bra, er mye billigere og litt lavere.

Har en Noctua NH-D14

http://www.netshop.n...0000140639.aspx

Jeg har ikke dobbeltsjekket hvor langt den går over eller om den gjør det i det hele tatt, og hvor stor avstand det er. Men jeg mente å huske at den gikk over.

Edit: ''Maks minnefrekvens'' er bare en oppgitt frekvens Corsair garanterer deg at brikkene klarer. De klarer nok ganske mye mer. Har hørt folk klokke de over 2000 Mhz lett, uten vifte.

Dette er tall fra Asus :) PC3-12800. Overklokket klarer kortet opptil 2200 (ref. http://www.hardware....extreme/78210/2)

Lenke til kommentar

Vifte på DDR3 erabsolutt og totalt unødvendig.

For det første bruker DDR3 kanpt nok strøm - og ergo er det nesten ikke varmeutvikling. For det andre så er det kun noe å hente dersom brikkene overklokkes, og for det tredje er det esktremt lite å hente på DDR3 ved overklokking på lavere temperatur. Jeg vil gå så langt som å si at heatspreader på DDR3 også er totalt unødvendig. Den eneste grunnen til at de brukes på dagens RAM er "bling" faktoren så de er lettere å markedsføre pga de ser penere ut med deksel.

Selv du evt. skulle klare å presse 5-10Mhz mer ut av dem pga. kjøling (tvilsomt/optimistisk eksempel selv så liten økning?) så er dagens platformer veldig lite begrenset av minnebåndbredden pga. meget effektive on-chip minnekontrollere. Det er altså også ikke særlig viktig å invester i dyr høy-frekvens RAM, da praktisk ytelse i 99,9% av programmer du kommer til å kjøre er nesten ikke påvirket. Vi snakker om 1-2% forskjell i ytelse på det beste - foruten rene minnebenchmarks og denslags (og tallknusing/encoding evt.). Spill er spesiellt lite påvirket, for de som vil bygge en ubermaskin til spillbruk. Har du 1600Mhz så er det mer en godt nok ved mindre du har veldig spesielle bruksområder i tankene. 1333Mhz er forsovidt også mer en godt nok, men 1600Mhz får du som regel til omtrent samme pris - så du kan like godt gå for det. Over 1600Mhz betaler du som regel en del ekstra for høyere frekvenser.

for de som lurer på mer konkrete tall i forhold til RAM frekvens i forshold til ytelse på moderne platoformer kan jeg peke til:

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scaling-choosing-the-best-ddr3

Det er mye samme resultater for moderne AMD platformer forøvrig. Det finnes en god tilsvarende test på AMD siden av toms hardware, men orker ikke google frem linken til dette akkurat nå :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Spill er spesiellt lite påvirket, for de som vil bygge en ubermaskin til spillbruk. Har du 1600Mhz så er det mer en godt nok ved mindre du har veldig spesielle bruksområder i tankene. 1333Mhz er forsovidt også mer en godt nok, men 1600Mhz får du som regel til omtrent samme pris - så du kan like godt gå for det. Over 1600Mhz betaler du som regel en del ekstra for høyere frekvenser.

Heisann!

Har du noen konkrete brikker å anbefale?

Maskinen brukes hovedsakelig til

- Bildebehandling/redigering

- Enkel videobehandling/redigering

- Koding

- Musikk/Filmbehandling

- Vanlig surfing etc.

Minnebrikkene skal tåle en støyt og høy påkjenning, og skal kunne overleve et par år uten oppgradering.

Lenke til kommentar

Minnebrikkene skal tåle en støyt og høy påkjenning, og skal kunne overleve et par år uten oppgradering.

Jeg har personlig disse brikkene.

De er svært robuste, ser greie ut og kommer til å holde lenge.

Det er også superlett å overklokke brikkene. De kjører på 2000 Mhz uten problemer i det hele tatt, og du kan sette ganske lavere timings uten at det burde være for vanskelig, men akkurat det har jeg ikke hatt tid til å gjøre enda. Du merker uansett ikke så mye forskjell.

De går også suverent fint under Noctua NH-D14, samtidig som de er billige.

Lenke til kommentar

Spill er spesiellt lite påvirket, for de som vil bygge en ubermaskin til spillbruk. Har du 1600Mhz så er det mer en godt nok ved mindre du har veldig spesielle bruksområder i tankene. 1333Mhz er forsovidt også mer en godt nok, men 1600Mhz får du som regel til omtrent samme pris - så du kan like godt gå for det. Over 1600Mhz betaler du som regel en del ekstra for høyere frekvenser.

Heisann!

Har du noen konkrete brikker å anbefale?

Maskinen brukes hovedsakelig til

- Bildebehandling/redigering

- Enkel videobehandling/redigering

- Koding

- Musikk/Filmbehandling

- Vanlig surfing etc.

Om jeg har en spesiell annbefaling? Nei det har jeg egentlig ikke. Jeg vil dog påstå at det bestevalget for ditt bruksområde sansynligvis er noe helt standard billig no-name (eller rimelig merkevare) RAM. Det er kort sagt fordi ingenting av det du lister er noe som faller noe betydelig under ultra-minnebåndbredde krevende ting.

Gå etter pris (på den frekvensendu vi ha) er det jeg ville annbefalt. Latency timings vil jeg ikke påstå er verdt å studere så voldsomt heller da det er ganske uviktig på dagens platformer.

I forhold til levetid så er RAM litt som CPU i at de dør veldig skjeldent av seg selv, men heller som et resultat av noe annet ryker (defekt hovedkort eller PSU f.eks.). Hvis det er feil i brikkene så utarter det seg som regel ved at de er dead-on-arival. Dette skjer dog med alle minnebrikker. Det er rett og slett en viss feilprosent som medgrenes - så uansett hva du kjøper vil du ikke kunne garantere deg mot det (men du får jo naturligvis ny fra butikken om det skjer). RAMen feiler neppe bare av seg selv senere ved "slitasje" om det er det du tenker på. Slikt er skjeldent mye en faktor med solid-state elektronikk (altså elektronikk uten bevegelige deler).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...