Gå til innhold

Fil-server til 6.000 kroner?

Anbefalte innlegg

Det er mulig at dette er helt håpløst, men er det mulig å bygge en server til 6.000,- kroner. Serveren skal være en fil/print-server til 6 PCer og 2 MACer. Den bør han en lagringskapasitet på 200 GB (tar hardt i). Filtypene som skal lagres er hovedsaklig bildefiler (jpg, tiff, gif) og dokumenter (word, excel osv.) Nettverket skal etterhvert tilknyttes SDSL.

Jeg kan bygge serveren selv, men hvilken hardware trenger jeg?

Er det mulig å kjøre trådløst nettverk? Hva må jeg da investere i?

PC-ene kjører windows XP-Home. MAC-ene kjører OS 9.2 og OS X. Hva slags OS bør serveren kjøre?

Svar mottas med takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fult mulig.

Du kan f.eks ta utganspunkt i denne fra ps-data ( Tundra Office PC - AMD XP2000/256MB/40GB/56xCD til 3800). Så bruke de resterende 2000 på en 160Gb Hd og 512Mb ram til. Skulle bli ca 200Gb HD og greit med ram. Den er da uten skjerm. Jeg tror kansje jeg ville brukt linux. Da kan du administrere den fra nettverket og du trenger ikke å bruke skjerm til vanlig (men under innstalering må du). Du bør gjerne ha litt erfaring eller gi deg selv litt tid på å sette deg in i deg først da.

Ellers så trenger du ikke spesielt store saken til en fil server, bortsett fra nokk HD selvfølgelig.

Et greit oppset er f.eks

Asus A7N266-VM til 545,-

AMD Athlon XP1800+ til 501,-

Cd-spiller til 199,-

Floppy til 137,-

2* Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1200JB til 1900 (tilsammen).

Kabinett(Q-Tec Midi tower m/350W) til 450,-

512Mb 2700 til 818,-

Mus & tastatur til 150 tilsammen

Det ble 4700. De resterende 1000 kan du jo bruke på den billigste skjermen du finner(om dere ikke har en ledig), eller på mer ram/hardisk.

Eller kansje det er noe jeg har glemt, men tror ikke det.

Edit; glemte Kjøler til CPU (legg på 100,-). Det er et nettverkskort i hovedkortet, men det er 100Mbps. Om du vil ha 1Gb nettverkskort må du legge på en 300-500,-

Skjermkort er på hovedkortet.

Ps, er nokk med 1 tråd. Trådløst nettverk er nokk endå litt i seineste laget for en filserver, i alle fall for de fleste. Jeg ville valgt kabel.

Lenke til kommentar

Du mener da å ta backup til en ekstern kilde? Dette er ikke hva jeg har mest erfaring med, men kan komme med noen meninger om hva jeg hva jeg tror. Er det slik at du mener å altid bare ta vare på de siste, eller å ta vare på alle backupene? Det siste er da mye dyrere.

Tape er den gode gamle. Fordelen er at bladnt annet linux, så vidt jeg har forstått det, har gode løsninger for backup mot disse. Om du bare vil ta backup hver uke så skrive over forgie uke så kan du bare la tapen stå i og la den gjøre sitt(etter litt oppsett).

Den andre løsningen er Cd-brenner. Om du bare vil ta en backup av siste ukes så skrive over det gamle så kan du la en cd-rw stå i, og det kan nokk også fikses automatisk. Om du vil ta vare på hver backup må du bruke vanlige cd-r. Det vil bli en ca 220 i årlige Cd utgifter (altså lite). Du bør merke de skikkelig, og ta vare på de et godt sted. Da må du selvfølgelig huske å ta i ny cd etter hver brenning.

En annen løsning om du bare vil ha backup av det siste er å sette i en gammal 500mb Hardisk og sikkerhetskopiere til den. En annen løsning er å kjøre de 2 hardiskene du nå har i software raid1 (altså at det som skrives på den ene blir kopiert identisk over på den andre). Da vil du bare ha 120Gb, så må du kjøpe 2 nye når du trenger mer. Og da vil du konstant bare kunne bruke halve plassen din. Fordelen er at du kontinuerlig har backup.

Jeg tror jeg ville gått for Cd-brenning løsningen.

Lenke til kommentar

Hmm. JTakk for svar, igjen. eg skal beholde de gamle filene også. Hardisk i RAID1 høres jo smart ut. Da har man vel en identisk backup av filer, OS og innstillinger den ene harddisken takker for seg. CD-R er billig og bra, men man er avhengig av å brenne ut ofte. Er lat :)

Burde jeg kanskje tenke på et annet HK enn det du skisserte?

Lenke til kommentar

Raid1 er ikke det samme som backup. Det hjelper kun hvis en av diskene tryner. Skulle noen ved en feiltakelse slette filer, så vil de bli slettet fra begge diskene da de speiler hverandre.

Når det gjelder skikkelig backup så er det kun taper som gjelder spør du meg...

Lenke til kommentar
Når det gjelder skikkelig backup så er det kun taper som gjelder spør du meg...

Huset kan jo brenne ned eller bli oversvømt og da er du like langt.

Det sikreste jeg vet om er å ta jevnlige backup over nettverket til en ekstern backup-server. Må gjøres slik at det alltid er to backuper på backupserveren så man ikke mister noe dersom noe skulle kræsje under backup'en.

Forslag: Bruk en gammel PC som fil og lagringsserver. Bruk Win2000 SP3 for kompatibilitet og stabilitet. Bare pass på at du får oppdatert bios/windows slik at 200GB disker støttes. Det skal være enkelt å får noe slit til godt under 3-4000kr. Fast nettverk er forresten anbefalt dersom dere trenger litt overføringskapasitet. Hvis ikke (<1GB/døgn) så går det fint mer trådløst. Bruk så en eksisterende ekstern maskin som backup-server. Det eneste som trengs å investeres der er en eksra disk eller to. Programvare for automatisk sikker backup tror jeg skal finnes gratis (tror ett av disse freware-programmene heter "Totalcopy 2000", har ikke brukt det på et par år)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Huset kan jo brenne ned eller bli oversvømt og da er du like langt.

Men man har jo som regel et sett med taper da, og er det kritiske data det er snakk om så tar man selvfølgelig tapene ut av huset.

Og jeg holder fortsatt på mitt; :-) Det er ingen ting som er bedre enn for eksempel en scsi DLT-tapestreamer (Men jeg er klar over at de er _fryktelig_ dyre. Men det er vel en grunn til det også...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...