Zuzu Petals Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Det er mulig at dette er helt håpløst, men er det mulig å bygge en server til 6.000,- kroner. Serveren skal være en fil/print-server til 6 PCer og 2 MACer. Den bør han en lagringskapasitet på 200 GB (tar hardt i). Filtypene som skal lagres er hovedsaklig bildefiler (jpg, tiff, gif) og dokumenter (word, excel osv.) Nettverket skal etterhvert tilknyttes SDSL. Jeg kan bygge serveren selv, men hvilken hardware trenger jeg? Er det mulig å kjøre trådløst nettverk? Hva må jeg da investere i? PC-ene kjører windows XP-Home. MAC-ene kjører OS 9.2 og OS X. Hva slags OS bør serveren kjøre? Svar mottas med takknemlighet! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Det er mulig at dette er helt håpløst, men er det mulig å bygge en server til 6.000,- kroner. Serveren skal være en fil/print-server til 6 PCer og 2 MACer. Den bør han en lagringskapasitet på 200 GB (tar hardt i). Filtypene som skal lagres er hovedsaklig bildefiler (jpg, tiff, gif) og dokumenter (word, excel osv.) Nettverket skal etterhvert tilknyttes SDSL. Du har da fått kjøpt nye servere fra Dell og HP til den prisen. Lenke til kommentar
dagatle Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 PC-ene kjører windows XP-Home. MAC-ene kjører OS 9.2 og OS X. Hva slags OS bør serveren kjøre? Svar mottas med takknemlighet! Her ville jeg helt klart valgt Linux om du har litt kjenskap til dette fra før, ellers så skader det jo aldrig å begynne En løsning med samba mot Windows XP og NFS deling mot mac. Mener dette er en bra løsning Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Alle kjenner en fyr som nettopp har skaffet seg ny maskin, og ikke helt vet hva han skal gjøre med den gamle pentium 2/3 maskinen sin. Skulle ikke koste allverden å ruste opp den med en ide-kontroller og litt ekstra sd-ram Selv bruker jeg en 300MHz amd med 760MB ram og en ekstra ide-kontroller som web/app/ftp/fil/print server. Trenger ikke mer maskinkraft i et lite nettverk og med en liten webside Lenke til kommentar
aron Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Det er bare å starte med harddisken(e) Bør jo ha raid 1 eller 5 på en server. Så får du legge til hovedkort, ram og prosessor så langt budsjetttet holder. Noe duoprosessor og redundant power sever blir det jo ikke, et tips er å bruke AMD duron prosessor, de får du for et par hundrelapperog oppover, kansje blir det duoprossessor likevel. (Tipper hovedkortet sprenger budsjettet i såfall)... En billig kasse å sette det inn i bør jo finnes, ellers kan du bøye sammen noen aluplater selv og kjøpe en løs strømforsyning. Husk vifter! Selv har jeg specket en ny Dell Poweredge 2600, de starter på 15,5K + moms den jeg bestilte kom på 61K + moms og blir levert til uka Har egentlig mest lyst til å bygge selv men tiden strekker ikke til... Lenke til kommentar
xpert Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Så får du legge til hovedkort, ram og prosessor så langt budsjetttet holder. Noe duoprosessor og redundant power sever blir det jo ikke, et tips er å bruke AMD duron prosessor, de får du for et par hundrelapperog oppover, kansje blir det duoprossessor likevel. (Tipper hovedkortet sprenger budsjettet i såfall)... Jeg hadde aldri bygget en "server" med Rema prosessor. AMD cpuer er så billige at det ikke er noen grunn til å spare litt lommerusk på Duron. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 (..) En løsning med samba mot Windows XP og NFS deling mot mac. Mener dette er en bra løsning Eller bare samba mot både PC og mac? Edit: Obs. Så ikke OS9 der. Men både NFS og SMB funker vel dårlig mot OS 9. Lenke til kommentar
aron Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jadda, men budsjettet hans er på 6K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå