Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilke hjemmeside programmer anbefales?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har null erfaring og skal lage en nettside for et firma som skal presenteres seg. Har lest meg opp på det grunnleggende, men er veldig usikker på hvilket program jeg skal satse på. Lurer både på om jeg klarer meg med en gratisløsning, eller om jeg bør kjøpe noe. Vil være mest mulig sikker på at det støtter nettstandarder som måtte kreves nå og i fremtiden, og ha SEO som gjør at siden popper opp når folk søker etter den. Ellers må den være brukervennlig og logisk selv for nybegynnere, og gjerne litt automatisert på de mest åpenbare valgene. Har sett på:

 

Dynamic html editor: http://www.dynamic-html-editor.com/

 

Sitespinner PRO: http://www.virtualmechanics.com/products/index.html

 

Web Studio: http://www.webstudio.com/

 

Xara Web designer premium: http://www.xara.com/us/products/webdesigner/

 

 

Regner også med å bruke one.com og de har eget webcreator program, men aner ikke hvor bra det er:

 

WebCreators templates: http://one-docs.com/webcreator/

 

Vet heller ikke om det er lurt å leie en som lager siden i html, om jeg skal bruke WYSIWYG eller templates.

 

Vil som sagt prøve å unngå at man bruker tid og krefter på å bygge opp en nettside, og så mangler programmet en mulighet og støtte slik at man må begynne helt på ny med et annet program. Vil også gjerne ha en begrunnelse for hvorfor jeg skal velge det enkelte forslag, samt tips om hva jeg bør se etter.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har sett på wordpress, men er litt skeptisk til pluginbasert software. Har brukt det på SMF forum, og vært knotete å knytte sammen. Ofte må riktig plugin versjon støtte riktig programversjon etc og legger man til plugins så føler jeg man får et lappeteppe til slutt. Så også det krevde mysql og php. Vet ikke om det kreves for alle nettsideprogrammer? Mer å oppdatere, mer som kan krasje, osv.

 

Mulig jeg lærer meg html etterhvert, men foreløpig vil vi knote med WYSIWYG, templates osv.

Lenke til kommentar

Wordpress er ett program som er skrevet i php, derfor det krever php, og dataene blir lagret i mysql som er databasen, derav behovet for den. Men wordpress er plugin basert ja, men hva skal du med masse plugin, holder massevis med en theme: http://wordpress.org/extend/themes/ også lager du de siden du trenger, og da trenger du ikke å tenke på html/css når du skal opprette nye sider.

Lenke til kommentar

Alle gode løsninger for dynamiske nettsider krever en database og et scriptspråk (PHP, Ruby, Python, .net). Ellers så sitter man i realiteten med en relativt lite fleksibel løsning for statiske sider som er tungvint å skalere og vil medføre langt mer vedlikehold enn f.eks Wordpress.

 

Har vært der, og vet hvor fort man går i veggen. Men så laget jeg de første nettsidene rundt 1995.

 

Wordpress er et fornuftig utgangspunkt, men man skal være klar over Wordpress sine styrker og svakheter. Andre alternativer er Drupal, Joomla, xMod og TYPO3. Men for et enkelt nettsted med et fåtall relativt statiske sider og noe nyheter fungerer Wordpress glimrende. Skal det være mer komplekst fungerer Wordpress også da, men jeg personlig mener Drupal og ikke minst TYPO3 da blir sterkere alternativer - primært fordi disse har langt mer funksjonalitet innebygd.

 

Et alternativ er også hosta løsninger som f.eks Idium sine. Da slipper man alt bryet med egen hosting, sikkerhetsoppdateringer etc.

 

-----

Nå regner jeg met at det er et lite firma som skal presentere seg, og man således ikke ønsker å bruke for mye ressurser. Men det er allikevel viktig å tenke over hvorfor man skal være på "webben", og hva man vil oppnå. Svært mange små firma tror det bare er snakk om å få opp noen nettsider. Dessverre er det ikke det, internett er en kommunikasjons-, markedsførings- og profileringskanal som må knyttes opp mot firmaets markedsføring og profilering ellers. Særlig koblingen nettside og sosiale medier er viktig å tenke på.

 

Man bør også svært tidlig tenke om nettet skal være en salgskanal og/eller en kanal for kundekommunikasjon.

 

Når det gjelder SEO er det viktigste faktisk innhold. Alle publiseringsløsninger håndterer SEO greitt, men det er kun godt skrevet innhold rettet mot målgrupper/markedssegmenter og som vedlikeholdes jevnlig som gir gode søkeresultat.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Firmaet som skal ha nettsiden har vært i drift en stund men har brukt enkle løsninger fra vistaprint til nå. Firmaet har nå kommet i en mer proff fase hvor man ønsker å markedsføre det mer profft med eget domenenavn osv. Vil at firmaet skal dukke opp som treff når folk søker etter det, og når folk går inn på siden skal de møtes med en presentasjon av hva firmaet er og gjør, samt at det skal være kontaktinfo (i praksis mail og tlf). Siden skal oppdateres med nyheter, og linker til f.eks medieomtale og lignende.

 

Ser at folk idag bruker mobil og nettbrett vel så mye som pc når de skal på nett, og da er det fint om nettsiden kan skaleres til å passe den skjermstørrelsen folk bruker for å se på siden.

 

Synes generelt det er vanskelig å sammenligne side ved side, alle har sine favoritter.

Lenke til kommentar

på mobil så er sjelden skalering en god løsning, der er det bedre at nettstedet gjenkjenner hvordan OS brukeren kjører og endrer stylesheet til noe mer mobilvennlig, fins sikkert løsninger for dette på nesten alle CMS som brukes i stor skala nå for tiden.

 

jeg vet at det fins og funker glimerende i wordpress

Lenke til kommentar

Når det gjelder mobile plattformer har weebl rett. Dette kan gjøres med å bruke definerte stilark for de ulike plattformene, og skalering fungerer dårlig. I realiteten er dette relativt kurant å få til. Dog kan det være at man faktisk ikke skal sende samme innholdet til alle plattformer. En mobil er noe mer krøkkete å lese mye tekst på og navigeres på en litt annen måte. Derfor kan det faktisk være best å ha egne mobilversjoner.

 

Når det gjelder resten så virker det på meg at man her tenker at nå skal vi få oss nye nettsider - hva slags verktøy kan vi da bruke. Men valg av teknisk løsning er egentlig ikke så viktig, det er sikkert 30 - 40 løsninger på markedet som kan være aktuelle og som er gode. Langt viktigere er at man tenker hva man vil oppnå, hvilken profil skal vi ha, hvilke mål har vi for nettsatsningen (mersalg/økt kjennskap). Send meg en PM, så skal du få noen linker/informasjon som kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har en kamerat som driver endel med nettsider som har gitt mange tips, og har sånn noenlunde ide om hvordan ting skal være. Hans holdning er at man skal starte nærmest med hva som helst, og når siden er oppe og går finner man ut hva man trenger og så fjerner man siden og bygger ny med et annet program. Hans holdning er at dette nærmest skal gjøres hvert halvår, og er som det er. Jeg ønsker å finne noe som funker og som man unngår dette.

 

Min "oppgave/hjelp" oppi dette er å anbefale hvilken host og programvare man bør bruke og gi generelle råd om hvordan siden bør legges opp og inneholde. Vi kommer nok til å velge en template vi redigerer på.

 

Har brukt dene siden: http://website-creation-software-review.toptenreviews.com/ til å sammenligne funksjoner og titter på sidene til de programmene og ser etter detaljer. En ting jeg ser på endel programmer er at de bundles med og knyttes til en host og domene som blir omtrent som dette http://www.programnavn.firmanavn.com De fleste tilbyr flytting til eget domene "bare man sender en mail" eller lignende. Synes det blir plundrete og vil helst laste opp siden til eget domene med den gang.

 

Noe av det jeg lurer på nå er følgende:

 

01 -Endel programmer skryter av at de har sitemap. Tolker det som at når man lager en nettside så generers et sidekart automatisk og legges ut som et menyvalg i det ferdige resultatet. Har jeg misforstått?

 

02 -Er usikker på forskjellen på SEO og metatags. Noen lister opp kun en av dem, noen tar med begge og noen lister opp ingen som funksjoner.

 

03 -Når siden skal lastes opp, så vises det hos noen relativt enkle FTP løsninger hvor man legger inn omtrent bare domenenavnet sitt og "trykker send" mens andre har relativt omfattende manuelle oppsett. Er det noen grunn til å velge løsninger med mange valg?

 

04 -Har sett på ulike nettsider som er laget, og en gjenganger er at siden lages i en fast størrelse slik at den fyller skjermen om man sitter med en 15 tommers laptop, men har man en 24 eller 27 tommers skjerm så vises siden som et vindu midt på skjermen. I svaret var det nevnt ulike skaleringsløsninger, men lurer altså litt på om det er mulig å lage siden slik at den vises i full skjerm uansett om den vises på en liten eller stor skjerm (eventuelt at det lages egne mobilvisningsløsninger når folk er på siden med en mobil). Skjønner ikke hvordan dette gjøres. Når jeg surfer med mobilen på nettet så får jeg opp at siden er formatert for mobilvisning, og jeg kan velge å vise siden som normalt. Ofte er bilder fjernet fra mobilvisningen. Må man lage to nettsider, en for mobilvisning og en for normal, eller er det enklere løsninger som gjør dette automatisk? Sitespinner pro http://www.virtualmechanics.com/products/index.html påpeker at de er "mobile ready" som de forklarer slik: Design sites specifically laid out for mobile devices with SiteSpinner mobile website software. This means that you can quickly and easily build and publish sites that will be formatted for the devices that visitors are viewing your site with.

Skjønner ikke om dete betyr at man lager egne mobiltelefon versjoner, eller om siden man lager for pc formateres til mobiltelefoner hvis de besøker siden med en mobil.

 

05 -Noen nettsider har kontaktskjema mens andre har epostlink. Så vidt jeg skjønner så går også kontaktskjemaet til samme epostadresse. Har aldri skjønt poenget med epostskjema, og lurer på hvorfor så mange velger slike løsninger.

 

06 -Tidligere har det vært et problem at nettsider vises ulikt med ulike nettlesere. Noen lister opp at de er kompatible med de og de nettleserne. Finnes det noe man kan ta hensyn til hvis man ønsker mest mulig kompabilitet uansett om man bruker ie, chrome, safari, opera, firefox?

 

07 -Fokuset på hvilket verktøy man skal bruke henger nok sammen med at man sammenligner nettsideprogrammer med andre dataprogrammer. Det finnes mange antivirusprogrammer, men ikke alle beskytter like bra. Det finnes mange bildebehandlingsprogrammer, men ikke alle støtter de format man ønsker. Man kan skrive et dokument og lage som docx, men om mottaker har et skriveprogram som ikke støtter docx så får ikke mottager lest det. Har man en 24 bits lydfil, får man ikke spilt den av med windoes egen mediaplayer. Tenker i samme baner med nettsideprogrammer, og vil finne det beste til mitt bruk som jeg kan bruke i hele nettsidens levetid uten å savne noe eller oppleve at jeg har valgt en løsning som viser seg å være fatal. Noen nettsideprogrammer skryter av at de støtter html5. Med fokus på at flash forsvinner og at html5 er "det nye" så virker det fornuftig å velge programmer som støtter dette, mens andre mener at det ikke spiller noen rolle.

 

08 -En annen ting som forvirrer er at de ulike nettsidene oppgis å støtte så og så mange av ulike ting uten at jeg helt skjønner hva dette innebærer. Som her: http://www.zeta-producer.com/en/shop.html Betydningen av project folders (languages) og pages per website skjønner jeg ikke.

 

09 -Noen programmer har løsninger som krymper bilder og eventuelle lydklipp til brukbare størrelser. Har fått tips om å holde bildene på rundt en halv mb. Skjønner jo at om man fyller opp siden med speilrefleksbilder på mange titalls megabyte hver så blir siden treg. Info om hvordan programmet gjør dette (og om det gjør det i det hele tatt) er vanskelig tilgjengelig. Er også usikker på om siden lastes lite tregt nå når "alle" sitter på 20-30 mbps linjer eller om det er begrensninger hos host som gjør at det går tregere.

 

10 -Noen programmer fokuserer på at de støtter sosiale medier som twitter og facebook. Er litt usikker på hva som legges i dette. Det er kjekt med en link til firmaets facebookside, men trodde det kunne legges inn som en vanlig link uten spesiell facebookstøtte. Tenker også på om det er motsatt vei, dvs om man kan klikke seg inn på nettsiden fra facebook, men trodde ikke det krevde egen facebookstøtte.

 

11 -Av de fire programmene jeg foreløpig har plukket ut, hvordan rangerer dere dem og hvorfor?:

 

Dynamic html editor: http://www.dynamic-html-editor.com/

 

Sitespinner PRO: http://www.virtualmechanics.com/products/index.html

 

Web Studio: http://www.webstudio.com/

 

Xara Web designer premium: http://www.xara.com/us/products/webdesigner/

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg du er på helt feil banehalvdel - og i realiteten på vei til å score et selvmål. Det du ser på er verktøy som minner mye om Frontpage og Adobe GoLive, dvs man installer programvaren på egen PC og så designer man nettsidene ved hjelp av verktøyet. Når man er ferdig med dette så laster man opp nettsidene til server som statiske sider. Hver gang man skal endre noe (innhold, bilder, nye sider), må man starte opp verktøyet, gjøre endringene og så laste opp på nytt. Etter min mening er dette en dårlig framgangsmåte - som gjøre løsningen statisk og faktisk lite brukervennlig på sikt. Man kan kun gjøre endringene fra den eller de PC-er som har programvaren installert.

 

Publiseringsløsninger som WordPress, Drupal, TYPO3, Joomla og xMod har et helt annen innfallsvinkel. Her setter man opp et rammeverk med nødvendig funksjonalitet og ønsket design ferdig på en webserver. Innlegging av innhold etc skjer direkte i dette rammeverket, og som bruker trenger man kun å tenke på innholdet. Oppdateringen skjer direkte i nettleseren, og man kan arbeide fra hvilken som helst PC, Mac, Tablet osv.

 

Når først rammeverket (løsningen) er satt opp er det minimal sjanse for at man gjør noe som helst som kan bryte design eller selve oppsettet. Som tidligere skrevet så arbeidet jeg med typen Web Creation Software tidligere, og etter min mening er de ikke brukbare over tid. Publiseringsløsninger danner et godt rammeverk som man kan endre, bygge på og fintune over år. Noe jeg vil påstå at disse såkalte "Web Creation Software" ikke kan. Jeg har nettløsninger som ble laget i 2004 og som kjører på samme plattform (oppgradert), har 60 % det samme innholdet og som er redesignet 3 - 4 ganger uten at jeg har mistet et skrevet ord i prosessen. Redesign er jevnt over bare å lage nye CSS-filer. Nettet er dynamisk, og man bør derfor ha en dynamisk og skalerbar løsning.

 

Så til dine spørmål.

 

01: Sitemaps er spesielle XML-filer som Google, Yahoo og Bing bruker for indeksere sidene bedre/raskere. Wikipedia hjelper også her. Sitemaps kan også være sidekart (nettstedskart) som vises på sidene, et eksempel.

 

02: SEO er ingen egenskap ved nettsider eller nettløsninger. SEO betyr bare at nettsidene er søkemotoroptimalisert. Metatagger er spesielle HTML-tagger som inneholder informasjon som kan være relevant for søkemotoroptimalisering og en del andre ting. Det anbefales at man leser Google sin SEO Starter Guide.

 

03: Etter min mening så gjelder det å ha en løsning der bruk av FTP er 100 % unødvendig.

 

04: Å vise sider i full skjerm uansett skjermstørrelse er mulig, men en meget dårlig løsning. Primært fordi det gjør at linjer blir ekstremt lange, og ikke særlig lesevenlige. En tekstblokk bør ikke være mer enn ca 500 - 600 piksler bred. Derfor velger man som oftest å velge en fast sidebredde tilpasset skjermoppløsningen 1024 piksler (ideelt for iPad), eventuelt at man bruker minimum og maskimumsverdier. En annen grunn til fast sidebredde er at det er langt enklere å håndtere designmessig. At noe er "mobile ready" kan både bety at de lager egne stilark, men også at det lages egne versjoner. For å vite det må man teste programvaren.

 

05: Med epostskjema forlater man ikke nettsiden, man kan styre leseren til å fylle ut helt bestemt informasjon (noe man ikke kan via eposten), virker om ikke en epostleser er konfigurert, gir mulighet til direkte respons (f.eks kan man få opp en FAQ om visse valg er gjort i skjemaet), og henvendelsen kan lagres i løsningen om det er viktig (f.eks. bugtracker, CRM etc). Epostskjema gir så mange flere muligheter at epostlink ikke stiller i samme divisjon en gang.

 

06: I dag trenger man i realiteten kun ta hensyn til IE7 og litt IE8. Resten er greitt. Dog håndterer vertøy som TYPO3, WordPress etc dette langt bedre enn de såkalte Website Creation programmene.

 

07: Når man går på nett må man glemme den gamle måten å tenke programvare på. Nettløsninger skal være (og er når man tenker på WordPress etc) kryssplattform løsninger hvor man ikke tenker på formater etc. Format kan man egentlig glemme (nesten) fordi man her har en standard. Som beskrevet ovenfor vil løsninger som Wordpress, TYPO3 (TYPO3 sin første versjon kom i 1998) etc ha ekstremt lang levetid - trolig langt lengre enn Website Creation programmene.

 

HTML er en standard, og HTML5 støtter er noe man ikke trenger å tenke på. HTML5 er bare en måte å kode HTML på som inneholder en del nye mulighet i funksjonalitet. Her legger også en fordel for løsninger som Wordpress, TYPO3 etc. I realiteten støtter de alt som måtte komme i og med at det er malen (themes) som bestemmer koden. HTML5 er bakoverkompatibel.

 

08: Pages betyr antall sider - dvs støttes 50 kan man ikke lage mer enn 50 sider (Min største installasjon har ca 4 000 sider). Typiske standardinstallasjoner ligger på 50 - 150 sider. Project folder ser ut til å være språkversjoner.

 

09: En halv MB er alt for mye pr bilde. Bilder på nettsider bør ikke være mer enn 30 - 90 kB. En hel nettside med CSS, HTML, tekst og bilder bør ikke være mer enn ca 150 - 300 kB. Løsninger må kunne skalere bilder effektivt og med god kvalitet. også her knuser publiseringsløsningene disse Website Creation programmene. F.eks kan en TYPO3 basert nettside håndtere omtrent hva som helst av bildematerielle (gif, jpg, jpeg, tif, tiff, bmp, pcx, tga, png ,pdf, ai i omtrent hvilken som helst orginalstørrelse) og spytte det ut på nettsidene som er bilde på 30 - 40 kB. F.eks 30 MB tiff-filer på 4000 x 3000 piksler konvertes til jpeg på f.eks 400 x 300 "on the fly".

 

Nettsider skal ikke lages for brukere med 20 Mbps linjer, men for de som faktisk sitter med godt under 1 Mbps eller mobile linjer. I tillegg er det slik at sider som bruker litt mer tid enn de andre for å laste, de mister besøk.

 

10: Link til Facebook kan legges inn, men hensikten er å utnytte Facebook mer enn dette, f.eks kunne se hvor mange som liker bedriften på Facebook.

 

11: Ingen - etter min mening er de alle bomskudd i denne sammenhengen. Om det er så at firmaet vil ha en svært enkel løsning med fleksibilitet så anbefaler jeg heller at man ser på hosted løsninger som IdiumWeb eller FlexiWeb G5. Ja, det koster noe mer, men her har man god hosting, backup, support - og det eneste man trenger å tenke på er å oppdatere innhold.

 

Men min virkelige anbefaling er at man søker råd hos noen som er profesjonelle i dette markedet. For å være direkte stygg virker det som om du har tatt deg direkte vann over hodet og egentlig har sagt ja til å bistå med råd på et område hvor du har minimalt med kunnskap. Nå kjenner jeg ikke størrelsen på firmaet, men det skal være ekstremt lite til at det ikke lønner seg å få profesjonell bistand. Profesjonell bistand gir også mulighet til skikkelig support.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takker for svaret. Har fått en viss innføring i hva det går ut på, og oppbygging av nettsider men er blank på hva man bør bruke og hvorfor. Har spurt meg litt frem, men får veldig ulike svar. Noen lager proffe løsninger for firma og kjøper 20-30-40 domener for å unngå at folk registrerer domener som ligner på firmanavnet, noen kjøper inn 10-15 programmer og lager noen nettsider med hver og ser hva som funker til hva, noen holder seg til frontpage, coffecup og lignende som de har brukt siden tidenes morgen, noen setetr seg ned og lærer html og programmerer fra scratch osv osv.

 

WordPress: http://wordpress.org/

Drupal: http://drupal.org/

TYPO3: http://typo3.org/

Joomla: http://www.joomla.org/

ModX: http://modx.com/

 

Er ganske så ukjent med disse, og skulle gjerne hatt noen ord om hva som skiller og hva man bør velge og hvorfor.

 

Tanken er som sagt å lage en relativt enkel side som presenterer et lite enmannsfirma på en oversiktelig, enkel og innbydende måte. Personen som har firmaet vil ha muligheten til å gå inn og legge til innhold som f.eks medieomtale, nedlastbare dokumenter, og besøkende skal kunne finne kontaktinfo som gjør at de kan sende en mail/bruke kontaktskjema og eventuelt ringe. I praksis hadde vi tenkt å bruke en template og sette inn egen logo og bilder, og navngi menyvalg til vårt bruk.

 

Det er viktig at firmaets nettside dukker opp når folk søker etter den eller den type firma. Når firmaet ble startet så var det mest som en morsom ide over altfor mange glass, men så har ting gått utrolig bra og på kort tid dukker det opp folk fra andre land som vil bli med og kort sagt så er det behov for å få ting mer seriøst. Personen som skal drive dette sa opp jobben for å satse 100% på firmaet, og skal nå bruke de neste tre månedene på å finpusse foretningsplan og se på nettside, logo, profilering osv. Mange har kicket på ideen, og den som har kommet på ideen har vært så tidlig ute at personen er først i norge som tilbyr dette.

 

Det som kort sagt trengs er en nettside som dukekr opp når folk søker etter firmaet og det s område, og ut over det skal nettsiden presentere firmaet og tilby noen nedlastbare dokumenter samt vise kontaktinfo. Ingen stor sak, i utgangspunktet, men det skal være ordentlig og tillitsvekkende.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Wordpress anbefaler mange, men det ser komplisert ut med en relativt høy brukerterskel. Å laste opp wordpress til en host med eget FTP program, lage bruker i mysql, flere manuelle kommandoer, og intrikat oppsett for å komme igang gjør meg skeptisk. Er det sånn at wordpress skaper et brukervennlig GUI etter at det er overført til host og at man setter opp siden derfra? Skal man ha databaser lokalt på PC (mySQL) så er man vel like langt som å ha hele programmet der. Hva skjer når php, mysql, og wordpress oppdateres på kryss og tvers. Synes også det er mye fokus på bloggbiten, og lite konkret om muligheter og innhold.

 

Drupal er modulbasert, og har allerede brent meg på moduler i forbindelse med SMF forum. Modulversjon må være kompatibelt med programversjon, og oppdateres noe så krasjer andre ting.

 

TYPO3. Så ikke helt forskjellen på det fremfor de jeg allerede har sett på. Lite info om bruk. Advarsel om at det ville ta måneder og år å lære, og "vil du vite mer så kontakt advokat" er vel ikke direkte innbydende. Ut over det så det funksjonsmessig omfangsrikt ut, men utrolig dårlig presentert.

 

Joomla: Igjen, ingen screenshots over utseendet og relativt vanskelig start for nybegynnere.

Fant endel fine sider som var laget med joomla.

 

ModX: Igjen, ikke lett å få grep om hva som tilbys.

 

Alle ser ut til å kreve at man legger inn bl.a php, mysql og noen krever apache og microsoft iis + et FTP program. Ser at det er en relativt knotete start med nedlasting, utpakking, renaming, kommandoer, bruk av database osv. Generelt lite info om brukergrensesnitt, screnshots osv. Veldig usikker på om det er riktig å starte med slike løsninger.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

@Ankh:

 

Dersom han nå skal bruke noen måneder blant annet på logo, profilering etc - så vil faktisk det være naturlig å se nettløsningen inn i dette. Forretningsplan, profilering, brand (merkevare) vil alle være viktige elementer i å ta en beslutning om mest egnet verktøy. Regner med at forretningsplanen kommer til å inneholde hvordan firmaet tenkes å utvikle seg over de neste 3 - 4 år, og det er greitt å ha en løsning som man kan vokse med.

 

Men send meg en PM, så kan jeg gi deg linker/kilder til info som vil være av stor hjelp i denne sammenhengen - og som jeg ikke ønsker å publisere på et åpent forum. Jeg holder nemlig til i et kontorfellesskap som arbeider med svært mange av de problemstillingene han kommer ut for.

 

Litt kort til de ulike publiseringsløsningene.

 

WordPress.

WordPress er opprinnelig en bloggplattform, som etterhvert ved hjelp av tilleggsmoduler har blitt utviklet til en mer eller mindre fullverdig publiseringsløsning. Enkel å installere - tar faktisk ikke mer enn 4 - 5 minutter, sette opp og jevnt over brukervennlig for brukeren. Personlig mener jeg at løsningen har en del begrensinger. Norsk Luftambulanse sine sider er laget i WordPress. Er ofte reklamebyråenes valg - fordi det er raskt å sette opp å designe rundt, samt enkelt å bruke.

 

At det bruker moduler skaper sjelden kompabilitesproblemer, men kan gjøre det.

 

Drupal.

Drupal ble opprinnelig laget som "community" publiseringsløsing - dvs for å håndtere nettsamfunn. Har etterhvert utviklet seg til å bli mer et rammeverk for nettløsninger og kan brukes til det meste. Også relativt enkel å få opp å gå, men noe mer krevende å tilpasse i større grad. Utdanning.no skal være laget i Drupal. Det er sjelden det er problemer med modulene i Drupal, men man har hatt noen versjoner av Drupal som er refaktoring av kode, og således har skapt problemer.

 

Men så vidt jeg husker sjekker Drupal kompabilitet på modulene når de installeres. Meget bra brukermiljø i Norge.

 

TYPO3.

I realiteten et rammeverk, og ikke i samme grad en "enkel" publiseringsløsning. Mange mener at dette er Rolls Roycen blant åpen kildekode publiseringsløsninger (CMS). Bedrifter/organisasjoner som bruker TYPO3 er Lufthansa, Deutsche Telekom, Metabo, UNICEF osv. Norske nettsider er f.eks. Humac.no og Pasientreiser.no. Har uten tvil den bratteste lærekurven når det gjelder installasjon og konfigurering (med unntak av introdusjonspakken), men rett satt opp er det enkelt for bruker. Spørsmålet om advokat er noen som har misforstått grundig, men at det tar tid å lære er korrekt. Men det er fordi det er det mest konfigurerbare og avanserte systemet. TYPO3 bruker også mye moduler, men det er ikke slik at moduler må passe til nye versjoner. Moduler laget til versjon 3.5 virker faktisk i versjon 4.6, fordi API-et har vært konsistent.

 

Quickstartversjonen av TYPO3 settes opp på omtrent 5 minutter.

 

Joomla

Var før WordPress ble skikkelig utvidet i funksjonalitet det systemet som ble brukt mest til mindre nettsider. Etter min mening er dette en løsning som er på vei nedover og liten vits i å vurdere.

 

xMod

Her har jeg surret med rekkefølgen av bokstavene, sikker fordi jeg akkurat hadde lest om xMod. Publiseringsløsningen jeg mente heter MODX. Den er relativt ny, og jeg kjenner altfor lite til den for å kunne si så mye.

 

Å gi noen anbefaling om hva som er best er vanskelig pr dato, da det kreves langt mer kunnskap om firmaet og framtidsplaner. Men det kan være en løsning å lage statiske nettsider først. Når det gjelder mer permanent løsning, kan det faktisk være like viktig å finne en leverandør/samarbeidspartner som kan bistå med support/råd slik at nettsidene og firmaet utvikler seg sammen, som akkurat hvilken løsning man velger.

 

Ellers er ikke spørsmålet om komplisert oppsett så viktig. Anbefalingen er uansett å få profesjonell hjelp her - selv om det koster penger. Målet må jo være å få opp en løsning som kan fungere nesten problemfritt i mange år.

 

Når det gjelder å få sidene til å dukke opp ved søk, så er det ikke så mye nettløsningen, men å skrive tekstene på en måte som egner seg for SEO. I tillegg er kobling til Facebook og bruk av Twitter viktig.

 

Edit:

 

Alle nettsider krever Apache (eller IIS etc). Uten de kan ikke nettsider serves. Alle seriøse ISP-er som leverer webhotell har PHP og MySQL, FTP samt annen nødvendig programvare installert. Mange har hurtiginstallering av Joomla, WordPress, Drupal og TYPO3. Alt skal være på server, ingenting er på lokal maskin.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Alt skal være på server, ingenting er på lokal maskin.

Betyr dette at også apache, iis i likhet med php, mysql osv er hos hosten? Elelr må JEG har noe av dette innstallert?

 

Lurer også på hva det typisk vilel kostet å fått noen til å sette opp en wordpress side?

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange av de løsningene som er foreslått, bl.a wordpress, drupal osv er modulbasert. Brukte det på SMF forumet, men det var ganske frustrerende. Først og fremst støttet ulike moduler ulike versjoner av SMF, og når man har funnet noe som passer så risikerer man krasj fordi modulene ikke fungere med SMF når det oppdateres. Det var også en mengde utviklere, og følte det ble tatt lite hensyn til forumet. En chatmodul vi så på fungerte kun om den ble innstallert først, og man fikk etterhvert en blanding av norsk og engelsk etterhvert som man la til engelske moduler i norsk SMF. Support var ofte henvist til forum, som gav generelle svar osv. Det var mildt sagt en dårlig opplevelse, og hovedårsaken til at vi la ned forumet. Lovet meg selv å aldri bruke moduler mer, men ser jo nå at det brukes når man skal lage nettsider. Frykter ny opplevelse av det jeg opplevde med SMF.

 

Dernest er det forvirrende hvordan det skal innstalleres. Wordpress skriver følgende:

 

To run WordPress your host just needs a couple of things:

 

PHP version 5.2.4 or greater

MySQL version 5.0 or greater

 

Dette er vel noe jeg ikke trenger bekymre meg om.

 

Så kommer de med denne guiden for hvordan man kommer igang:

 

Step 1: Download and Extract

 

Download and unzip the WordPress package from http://wordpress.org/download/.

 

If you will be uploading WordPress to a remote web server, download the WordPress package to your computer with a web browser and unzip the package.

If you will be using FTP, skip to the next step - uploading files is covered later.

If you have shell access to your web server, and are comfortable using console-based tools, you may wish to download WordPress directly to your web server using wget (or lynx or another console-based web browser) if you want to avoid FTPing:

wget http://wordpress.org/latest.tar.gz

Then unzip the package using:

tar -xzvf latest.tar.gz

 

The WordPress package will extract into a folder called wordpress in the same directory that you downloaded latest.tar.gz.

 

If you do not have shell access to your web server, or you are not comfortable using console-based tools, you may wish to deploy WordPress directly to your web server using ZipDeploy.

 

Step 2: Create the Database and a User

 

If you are using a hosting provider, you may already have a WordPress database set up for you, or there may be an automated setup solution to do so. Check your hosting provider's support pages or your control panel for clues about whether or not you'll need to create one manually.

 

If your hosting provider supplies the cPanel hosting control panel, you may follow these simple instructions to create your WordPress username and database. A more complete set of instructions for using cPanel to create the database and user can be found in Using cPanel.

 

Log in to your cPanel.

Click MySQL Database Wizard icon under the Databases section.

In Step 1. Create a Database enter the database name and click Next Step.

In Step 2. Create Database Users enter the database user name and the password. Make sure to use a strong password. Click Create User.

In Step 3. Add User to Database click the All Privileges checkbox and click Next Step.

In Step 4. Complete the task note the database name and user. Write down the values of hostname, username, databasename, and the password you chose. (Note that hostname will usually be localhost.)

 

Og der datt jeg av. Her er det nevn endel som må gjøres, programmer man må ha osv samtidig som man i forumet får beskjed om at ingenting lagres på lokal pc. Mye handler jo om hvis om/dersom, dvs om host har ph og mysql så slipepr jeg å ha de på min maskin. Skal kun ha en redigere, så trenger kanskje ikke ha cpanel og lage nye brukere, eller må man det også for administratorer? Så i en review at wordpress gav ut mange patcher. Om jeg har en nettside laget i wordpress, og det kommer en patch elelr oppdatering, kjøres dette fra administratorpanelet i worddpress eller må det lastes ned til pc, pakkes ut og overføres med ftp? Det var også nevnt en kommando for å pakke ut filene. MÅ man kjøre den kommandoen, eller kan man bruke et hvilket som helst pakkeprogram til å pakke ut.

 

Så savner jeg noen screenshots over hvordan det ser ut når det er oppe å gå.

Andre har normalt screenshots slik at vi ihvertfall får et inntrykk av hvordan det ser ut, som f.eks dynamic html editor gjør: http://www.dynamic-html-editor.com/en/screens.asp

Features bør jo også være samlet slik at man ikke bare leser hva som er nytt i den ene versjonen men ser mer oversiktelig om den kan sånn og sånn

 

Joomla er mer oversiktelig, men så leser man:

 

Requirements for Joomla 2.5.x, 1.7.x and 1.6.x

PHP 5.3 +

MySQL 5.0.4 +

Apache

(with mod_mysql, mod_xml,

and mod_zlib) 2.x + 2.x +

Microsoft IIS 7 7

 

Uten å få vite om det er på lokal pc eller host eller begge.

 

Lenger nede leser man:

 

*Do not use PHP 4.3.9, 4.4.2 or 5.0.4. These releases have known bugs that will interfere with installation. Zend Optimizer 2.5.10 for PHP 4.4.x also has serious bugs and you should ask your host to upgrade to a newer version. Joomla! versions 1.5.15 + are compatible with PHP 5.3. Note that the OpenID library is not yet compatible with PHP 5.3.

 

**Joomla is not yet compatible with MySQL 6.x.

 

***In order to use SEO URLs, you will need to have the Apache mod_rewrite extension installed.

 

****For Microsoft IIS (depending on your setup) you may need the following:

 

PHP 5.2 - Installation instructions

MySQL 5.1 - Installation instructions

Microsoft URL Rewrite Module - Required for SEO URLs only. For more information, click here. For information about using ISAPI, click here.

FastCGI - Download for IIS6. Download for IIS7.

 

For further assistance using Microsoft IIS, visit the Joomla IIS forum.

 

Joomla 1.6 will require PHP 5.2+ and MySQL 5.0.4+.

 

Det virker jo som om det er endel forutsetninger og kompabilitetssaker allerede der. Spørsmålet mitt er jo hva som skjer om php, mysql, apache, iis, joomla osv oppdateres og det er inkompatibelt med hverandre slik det står det allerede har vært. Det er dette som jeg bl.a lurer på om kan bli et problem.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

WordPress er i grunn så enkelt som du kommer til å få det. Ja du vil støte på problemer om du oppdaterer PHP til en versjon som ikke er støttet av feks WordPress, dette har aldri skjedd med meg tho+, og jeg har dullet med WordPress en god stund. Det samme gjelder for MySQL men jeg har heller aldri opplevd et problem der, og disse problemene vil du ha uansett hvilken løsning du velger.

 

Når det kommer til WordPress plugins er det ikke noe du MÅ ha, du kan fint kjøre WordPress uten plugins, og oppdateringer av plugins er et tastetrykk. Det hender at når WordPress kommer ut med en ny versjon så slutter en plugin å fungere, da er det som regel allerede en ny oppdatering av pluginen ute allerede som lett oppdateres. Er du max uheldig tar det et par dager før en oppdatering er kommet ut, men bloggen vil fortsatt fungere.

 

Så lenge du bruker populære plugins kommer du nok aldri til å kompatibilitet problemer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har blitt anbefalt typo3 og sjekket litt rundt den løsningen og satser nok på den. Litt fordi den er mer komplett/flere muligheter, mer fremoverkompatibel og får bedre omtale. Ser også at det blir mye knoting om jeg skal prøve og feile med hoster, typo3, oppsett osv så satser på å få hjelp til å få på plass siden vi ønsker og så kan vi heller fylle den med innhold.

 

Ser verdien av erfaring og planlegging både på oppbygging, innhold, SEO, firmaplan osv så blir for knotete å styre med slikt uten erfaring. Har laget en guide basert på litt input og tanker så langt, kommenter gjerne om det er feil eller noe i den.

 

Har også begynt å tenke veldig annerledes av hva dette innebærer, og skrinlagt mange av mine tidligere planer og ideer. Ser også at alle har sine favoritter. Noen sitter på dream weaver og anbefaler kun det, noen anbefaler kun wordpress, noen synes sitespinner er flott, osv. Få har tid og oversikt til å hjelpe en på veien med å foreslå løsninger det er en grunn til å velge utover at man har brukt noe selv og er fornøyd.

 

Setter ubeskrivelig stor pris på å få kontakt med Bolson som kan mer enn nok til å stake opp veien videre og gi utrolig verdifulle råd basert på hvorfor man bør velge X fremfor Y og hva som skiller A fra B og C.

Hvordan lage en nettside.doc

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Har null erfaring og skal lage en nettside for et firma som skal presenteres seg. Har lest meg opp på det grunnleggende, men er veldig usikker på hvilket program jeg skal satse på. Lurer både på om jeg klarer meg med en gratisløsning, eller om jeg bør kjøpe noe. Vil være mest mulig sikker på at det støtter nettstandarder som måtte kreves nå og i fremtiden, og ha SEO som gjør at siden popper opp når folk søker etter den. Ellers må den være brukervennlig og logisk selv for nybegynnere, og gjerne litt automatisert på de mest åpenbare valgene. Har sett på:

 

Dynamic html editor: http://www.dynamic-html-editor.com/

 

Sitespinner PRO: http://www.virtualmechanics.com/products/index.html

 

Web Studio: http://www.webstudio.com/

 

Xara Web designer premium: http://www.xara.com/us/products/webdesigner/

 

 

Regner også med å bruke one.com og de har eget webcreator program, men aner ikke hvor bra det er:

 

WebCreators templates: http://one-docs.com/webcreator/

 

Vet heller ikke om det er lurt å leie en som lager siden i html, om jeg skal bruke WYSIWYG eller templates.

 

Vil som sagt prøve å unngå at man bruker tid og krefter på å bygge opp en nettside, og så mangler programmet en mulighet og støtte slik at man må begynne helt på ny med et annet program. Vil også gjerne ha en begrunnelse for hvorfor jeg skal velge det enkelte forslag, samt tips om hva jeg bør se etter.

Jeg bruker notepad ^^

 

(ja jeg troller :p )

 

-frank

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...