Gå til innhold

C#: Programmeringsoppgaver for C# til en nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Driver for tiden å lærer meg C#, primært igjennom boka "C# in 21 days" og MSDN sitt fantastiske bibliotek.

Jeg prøver ikke å "rushe" ting, men heller ta tiden det trenger for å forstå alle konsepter som presenteres. En ting som jeg har ett lite problem med, er at det presenteres masse konsepter, men det forklares ikke i en stor grad hvorfor det f.eks. er kurant å bruke passing by reference istedenfor passing by value. Ei gis det oppgaver det er mulig å bli bedre med, så det jeg lurer på er om det finnes noen oppgaver (kanskje noen her har vært igjennom et skolepensum hvor mange oppgaver er laget for å illustrere konsepter og ikke bare pløye igjennom materialet?) som er kurante å løse.

Har googla', og noe som dukker opp støtt og stadig er Project Euler, men da jeg er ingen 'matte-racer' så det å skulle lære seg matte samtidig som programmering blir veldig krevende.

Kort sagt, noen som har noen gode oppgaver som kanskje har vært til hjelp for å bli god i programmering? Og ikke bare løser oppgaver for å illustrere hvordan ting fungerer, men når og hvor det er kurant å bruke forskjellige konsepter.

Håper dette ikke ble alt for rotete,

tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig i sistnevnte der. Kanskje en nettside du liker å sjekke jevnlig. Lage en liten applikasjon som leser denne og henter ut akkurat det du liker å lese? RSS reader? Og viser det rett på skjermen i bakgrunnen på skjermen med gjennomsiktighet slik at teksten blir ett med skrivebordet?

Leser du Manga online? Lag en applikasjon som leser disse og viser dem i applikasjonen din.

Lage Yatzy til ungene?

Lenke til kommentar

Det er et veldig godt tips. Selv synes jeg det var vanskelig å komme i gang med et lite prosjekt. Da jeg en dag i sommerferien satt på hytta, og løste sudoku gikk det opp for meg: "Dette er jo en skikkelig jobb for en datamaskin!". Da var det rett hjem og begynne med en sudokuløser i Java. Den ble riktignok aldri ferdig, men det holdt meg opptatt i en god stund.

Endret av Martin HaTh
Lenke til kommentar

<<< blablabla >>>

Jeg har akkurat begynnt med Android-utvikling, (Java), og jeg har satt meg som mål at ila vinterferien skal jeg ha laget fra scratch en treningslogg-app som syncroniseres med facebook eller nettsiden min. (vinterferien er om 1 uke så jeg har 14 dager på å bli ferdig), dette bare fordi det er en praktisk ting jeg trenger, og det gir mye mulighet til å lære.

Du kan jo lage en WinPhone7-app i C# som er det samme?? (du får emulatorer gratis i MS sin SDK).

-frank

Lenke til kommentar

Jeg er nå ikke helt der enda at jeg skriver grafiske tjener-klient programmer, er kun på dag 7 i Teach Yourself C# :whistle: I tillegg så bruker jeg Mono-plattformen og ikke Microsoft .NET så jeg har ikke tilgang på MS SDK desverre.

Men, jeg driver nå å lærer om arrays, og i den forbindelse så skrev jeg en kalkulator som konverterer en binær verdi til titallssystemet ved hjelp av arrays.

Kom gjerne med innspill, jeg vet at jeg er crap i programmering og bruker sikkert ikke objektorienterte konsepter slik de skal men alle må da starte ett sted! :p (Neste steg blir å lage omvendt, alså fra titalls til totalls, men jeg har ikke helt tenkt ut løsningen der enda!)

using System;

class Logic
{
   private float[] binary_number = new float[8]; 
   public string user_input
{
	set
	{
		if (value.Length > 8 || value.Length < 8)
			Console.WriteLine("Value not one byte");
		else
			decimalToArray(value.ToCharArray());
	}
	get
	{
		return ( Convert.ToString(ToDecimal()));
	}
}

private void decimalToArray(char[] array)
   {
       int ctr = 0;
       foreach (char i in array)
       {
           binary_number[ctr] = i;
           ctr++;
	}
   }

private int ToDecimal()
   {
       int ctr = 7;
       int sum = 0;
       int binary_ctr = 1;

while (binary_ctr != 256)
       { 
           if ( binary_number[ctr] == 49)
		{
			sum += binary_ctr;
		}
		binary_ctr += binary_ctr ;
		ctr--;
       }
	return sum;
   }
}

class MainApp
{
static void Main()
{
	Logic l = new Logic();
	l.user_input = Console.ReadLine();
	Console.WriteLine("\nDecimal value is: {0}",l.user_input);
}
}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...