Gå til innhold

HDD vil ikke starte (Kode 10). Spinner opp -> klikker -> spinner ned

Anbefalte innlegg

Som sagt: har en Western Digital HDD. WD2500 250gb heter den. Den er noen år gammel, men den inneholder en del informasjon jeg gjerne vil ha tak i. Har åpnet disken, og aktuatoren ligger helt inne mot senter av platene. Når jeg plugger i strømmen (kjører den som ektern harddisk) så spinner den opp til maks før aktuatoren reagerer. Da slår den litt fram og tilbake i 3-4 sekunder før den returnerer tilbake til opprinnelig posisjon. Da spinner den bare ned igjen. I Windows så får jeg kun feilmld kode 10 (enheten vil ikke starte) og får opp informasjon kun om det. Står ikke noe ang. andre feil.

Av det jeg veit så har ikke HDD'n hatt noe hard medgang (slag, fukt etc) annet enn at den begynner å bli gammel. Trur den er fra 04-05...fungerte fint helt til en dag i -09 når da dette skjedde. Har prøvd å finne ut av hva det er, men har ingen idéer lenger. Rett og slett gått tom for løsninger. Har prøvd en rekke programmer (og fortsetter å prøve nye) til jeg finner et som kan gi meg mer detaljert info.

Noen tips/løsningsforslag? Har vært inne på tanken om å få tak i en identisk HDD og prøvd meg på å bytte platene, men dette er særdeles vanskelig har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan skyldes slitasje eller for lav startspenning. Disker blir utslitt over tid, det er ikke så mye man kan få gjort med det.

Uansett, så lenge mekanismen til hodene ikke fungerer så er løpet kjørt. IBAS kan sikkert demontere platelageret og få ut datane da de høyst sannsynlig er inntakt hvis ikke hodene har slept langs platene. Men det koster mellom 9000-20000kr.

Lenke til kommentar

Du har også åpnet den, og det er enda mer fy fy, så løpet er nok kjørt for den uansett, til og med IBAS.

Årsaken er at ett lite støvkorn på plata er for lesehodet som å krasje i en fjellvegg, og slike disker monteres i støvfrie rom av denne årsaken.

Lenke til kommentar

Og jeg vil også minne om at backup er undervurdert hos mange. Kjøp en ekstra disk, ekstern eller intern og bruk f.eks AllWaySync for å lage synkroniserte backuper av mapper, disker eller filer man synes er viktige.

Jeg har lite sympati med mennesker som sutrer over at "dumme" disken røk og de måååå ha ut viktige data. Er data viktige så tar man backup av dem, minst 1 gang i uka, og gjerne i flere kopier.

Det er mye billigere med 1 eller 2 ekstra disker brukt til backup enn å betale 20000kr for at IBAS skal redde data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...