Gå til innhold

[Løst] Ny cpu kjøler, vannkjøing eller vifte?


eirikol1

Anbefalte innlegg

Heisann, har ein stock kjøler på min AMD Phenom II x4 980 @ 3.7 Ghz. Det er ein heilt grei CPU kjøler, har ikkje hatt noke problem med overheting. Einaste problemet med kjølaren er at den bråker heilt ekstremt! Har eit HAF 922, og det kjøler meget godt, og det er veldig ryddig inni kabinettet.

 

Det største problemet med å kjøpe pc deler er at det koster penger, og når eg er 17 år, går på skule og har ingen jobb så er det litt virent å få penger til dyre kjølerer ect. Skal også ha innkjøp av eit nytt HK, og der går 1000 kr. (ser på dette som ein viktigare oppgradering sia mitt nåverande HK er sikkert 3 år gammalt.)

 

Så då er spørsmålet, er det nødvendig å innvistere i vannkjøling? Det pcn blir brukt til er hovudsaklig speling, og litt animasjon i C4D/Lightwave. CPU’en kjører på 56 grader på idle, og 70+ på max load.

 

Etter eg har kjøpt nytt HK så vill eg gjerne overclocke til rundt 4 Ghz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har Corsair Vengeance. Eg lura på om H100 blir litt for dyrt, trur ikkje eg har plass til det i kabinettet. Vil helst behalde 200mm vifta i toppen.

 

I og med at eg har kjøleribber på RAM brikkene så trur eg ikkje Noctua'en vil passe. Skulle også gjerne hatt mulighet til å få bestilt gjennom Komplett. Kan få rabbat gjennom praksis plass.

Med de brikkene kan du ikke ha Noctua-kjøleren. Om du ikke vil ha H100 så kan du jo vurdere H80 eller Antec Kuhler 920.

 

Disse kjølerene er såpass dyre på Komplett at du skal ha ganske heftig rabatt for å slå prisen til f.eks Dustin. Rundt 750kr for både H80 og Antec Kuhler 920.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg en H100, selv.

 

Den yter like bra som en gigantisk stillgøende luftkjøler, men er en bitteliten vannkjøler(så sant du har 2, 120mm vifter å feste radiatoren i). Det er egentlig mer enn god nok grunn for meg til å velge denne.

 

Selv har jeg to 140mm vifter i topp, jeg skal bruke, men det går greit med litt modding :)

Lenke til kommentar

Kortet er to år gammalt no. Har ikkje SATA 6Gb/s, har ikkje USB 3.0, og har AM3 socket, og 790GX-Chipset.

 

I følge ein kompis av meg så kan eg ende opp i å skade CPU og HK ved å overclocke med så utdatert chipset.

Isåfall kan ikke han kompisen din så veldig mye. Jeg har et gammelt AM2+ hovedkort som jeg overklokket med før jeg kjøpte helt ny maskin. Dette var Asus kovedkort med 790FX chipset, kan ikke si at noe ble ødelagt akkurat.

 

At du ønsker deg USB3 og SATA 6Gb/s, det er noe annet, dersom du absolutt har behov for dette. Eneste som får bruk for SATA 6Gb/s er SSDer, og da bare når de jobber med store filer, for ved mye I/O og lesing/skriving av små filer, vil aldri en SSD komme i nærheten av 3Gbit/s.

Endret av fUsiOn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortet er to år gammalt no. Har ikkje SATA 6Gb/s, har ikkje USB 3.0, og har AM3 socket, og 790GX-Chipset.

 

I følge ein kompis av meg så kan eg ende opp i å skade CPU og HK ved å overclocke med så utdatert chipset.

Eneste som er interessant med hovedkort og overklokking idag med minnekontrollere på CPU-brikka er strømforsyningen på hovedkortet som omgjør 12V til CPU-spenning (typisk 0.8 til 1.8V avhengig av CPU). Mange billigere AMD-hovedkort har svak strømforsyning, MSI har det verste ryktet.

 

Det du kan gjøre er å sjekke om hovedkortet er sertifisert for 95W, 125W eller 140W CPU, og gjerne oppgi modellnummeret på hovedkortet også så vi kan sjekke hva det vil takle realistisk.

Lenke til kommentar

Kortet er to år gammalt no. Har ikkje SATA 6Gb/s, har ikkje USB 3.0, og har AM3 socket, og 790GX-Chipset.

 

I følge ein kompis av meg så kan eg ende opp i å skade CPU og HK ved å overclocke med så utdatert chipset.

Eneste som er interessant med hovedkort og overklokking idag med minnekontrollere på CPU-brikka er strømforsyningen på hovedkortet som omgjør 12V til CPU-spenning (typisk 0.8 til 1.8V avhengig av CPU). Mange billigere AMD-hovedkort har svak strømforsyning, MSI har det verste ryktet.

 

Det du kan gjøre er å sjekke om hovedkortet er sertifisert for 95W, 125W eller 140W CPU, og gjerne oppgi modellnummeret på hovedkortet også så vi kan sjekke hva det vil takle realistisk.

har eit ASUS M4A78T-E

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville eg tene meir på å kjøpe eit slikt sett istaden for H80, evt. H100? Tenker på at vist eg hadde evt. kjøpt frå TechBay så kunne eg utvide til HK, GPU, HDD ect.

Du snakker om at du ikke har råd eller plass til H100?

Da er jo dette settet enda ett hakk i feil retning på begge punkter.

 

I tillegg så er ikke dette ett lukket system, som betyr at du må sette det opp selv. Og det er noe jeg ikke vil anbefale deg å gjøre om du ikke har noe som helst peiling på området.

 

Har selv en H100, og er meget fornøyd :)

Koster 849,- på DustinHome

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...