S8_Sven Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Hei, jeg har lest litt nedover her og ser nå at de fleste her holder sin tro mot Dell datar. Vel, jeg har kjøpt en annen og trenger litt meninger fra noen som kanskje har brukt denne før eller bare har noe kunnskap om den/det. Jeg har kjøpt meg en Amitech FreeNote 4106. Specs: Prosessor: Athlon XP Mobile 2200+ Harddisk: 40 GB Internminne: 512 MB DDR RAM CD-ROM/DVD: Combo DVD/CD-RW Modem: 56 K Nettverkskort: 100 Mbit nettverkskort Grafik: 32 MB delt Savage Pro Skjerm: 15" TFT Utganger bak: Parallell x 1 USB 2.0 x 4 VGA x 1 InfraRød x 1 Line-in x 1 Mikrofon-in x 1 RJ11 x 1 RJ45 x 1 DC input x 1 Dig./Analog Line-out x 1 Mini-Firewire x 1 Software: Windows XP Home NO, Word 2002, Works 6.0, Picture It 2002, Encarta Encyclopedia 2002, AutoRoute Euro 2002, e-Trust Antivirus, Amitech gjeninnlesnings CD, Gratis e-Support, 3 mdr. norsk telefonsupport. Høytalere: Ja, innbygd Størrelse: 310 x 266 x 40 mm. Vekt (kg): 3,4 Garanti: 2 års innleveringsgaranti jeg er student på en media skole og syntes denne passet mine behov greit nok, selvfølgelig var en Powerbook fra Apple øverst på ønselista men som alle vet er ikke de "billig". Jeg driver mye med video til daglig og denne her tror jeg passer for meg, en ting jeg lurer på er om jeg kan oppdatere til mere RAM på den. 1024MB RAM ville vært strålende. Takk for all hjelp og info på forhånd. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Er vel litt sent nå siden du allerede har kjøpt maskinen, men, men Hvor mye kostet denne maskinen? Vanskelig å gi maskinen karakter utifra spec når man ikke vet pris. Skjermkortet er veldig dårlig. Du har 512 RAM noe som holder til å ha åpent mp3, mail og videoredigeringsprogram samtidig, men skal du jobbe med mere samtidig vil det nok ikke gå så bra. Skjermkortet stjeler jo også RAM, men du kan jo teste først om det holder med 512 eller om du skal oppgradere. Er jo ikke noe poeng å oppgradere før du vet. Ellers er maskinen veldig tung! Har den 6 eller 4 pins firewire? Ettersom du skal drive med video hadde det sikkert vært greit med seks. Prosessoren er vel rask nok for det meste selv om det jo finnes raskere på markedet. Skulle jeg kjøpt meg en PC til video nå tror jeg at jeg ville satset på en Amilio Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 bare itilfelle du skal kjøpe pc seinere... apple er ikke så bra som det var. Det er ikke noe spesielt bedre til videoredigering en pc lenger tror jeg. Det har bare det rykte på seg og det er derfor mac fortsatt er populert. men nå vet jeg ikke åssen det er med den nyeste mac-en. verdens raskeste persolig datamaskin sier de den er men. Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 betalte 9000kr for den. På min stasjonære pc nå har jeg 500mhz og 384mb ram og kjører 2 redigerings programmer fint. jeg kjører aldri noen andre programmer når jeg redigerer. Er litt dumt i seg selv og lite uten mening. Hvilket skjermkort har du å anbefalle? vekten har jeg ikke noe problem med i det hele tatt, den skal være på et bord for det meste! jeg lurer også på hvor jeg kan få kjøpt ram til den. Er det vanskelig og installere? Dette blir min første bærbare så noen tips om håntering osv ville vært til stor hjelp. Åsmund: Apple G5 tror jeg dte skal mye til for å slå ut på ytelse fronten, den har 2 prosessorer som standar og kan ta opp til 8GB RAM! Men om dete r noe vits å bytte til MAC vis du har jobbet med PC hele livet vet jeg nå ikke. MAC blir vertfall foretrekt i video/media industrien. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 bare itilfelle du skal kjøpe pc seinere... apple er ikke så bra som det var. Det er ikke noe spesielt bedre til videoredigering en pc lenger tror jeg. Det har bare det rykte på seg og det er derfor mac fortsatt er populert. men nå vet jeg ikke åssen det er med den nyeste mac-en. verdens raskeste persolig datamaskin sier de den er men. Ettersom han skal drive med Video og Final Cut og Shake kun fås til Mac så vil jeg egentlig si at Mac fortsatt er best. Jeg personlig synes Mac er mye bedre nå. Det er så stabilt som det er mulig å få det og prisene er mye lavere enn de var før. Eneste minus er at prosessorhastigheten på de bærbare er veldig lav sammenlignet med hva man får i PC verdenen til samme pris. Det er vel også folk som deg som starter dumme rykter uten mål og mening. Snakk ut av egne erfaringer, ikke hva du hørte av en kompis av en kompis på skolen. Jeg synes Mac virker mye bedre med HW når det gjelder video! Hva har egentlig MS gitt til videoverdenen? Apple har ikke bare den beste software til video, men de utvikler jo også genial hw som firewire. Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Final Cut er helt klart et bra software, for ikke å snakke om Shake som er overlegent. Programmer til PC vil jeg si er vel så bra uten visse tilfeller som Shake softwaren, ser man på det nye til Adobe som Premiere Pro og After Effects 6.0 er dette suverent til video og så absolutt i klasse med FCP. Men klart, Apple er best på video, eller HW er vertfall mer gunstig for det enn PC. Du får liksom alt i en pakke istede for å måtte kjøpe alle komponentene hvr for seg som du må med PC. MCDr: Kunne du gitt meg et råd om grafikk-kort, trenger et bra ett. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 MCDr: Kunne du gitt meg et råd om grafikk-kort, trenger et bra ett. Går det ann å oppgradere grafikkortet på denne maskinen da? Har den noen AGP plass? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå