Gå til innhold

Netbrett


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går med tanker om å kjøpe meg nettbrett, og trenger råd. De jeg ser på er iPad2, Galaxy Tab 10.2 og Asus Eee Pad Transformer. iPad har jeg etter spesifikasjonene sett at havner langt bak de andre på de fleste områdene, men den er fremdeles med i kampen. Hva bør jeg satse på, med tanke på pris vs. hva jeg får for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke krav stiller du og hva skal nettbrettet brukes til?

 

Tja, mest vanlig er surfing og mail. Men også underholdning som film (netflix/hulu osv) og musikk, evnt spill. Jeg er også interessert i å kunne gjøre mest mulig med den, uten restriksjoner (vet da at iPad faller mellom 2 stoler), men ser at iPad er en del enklere å ha med å gjøre (det virker vistnok bare?). Har en annen ting også, og det er mangelen på støtte til Java applets/websider i iPad. Jeg er sikkert mest interessert i Android systemer, men lar iPad være på listen over eventuelle.

Lenke til kommentar

Tja, mest vanlig er surfing og mail. Men også underholdning som film (netflix/hulu osv) og musikk, evnt spill. Jeg er også interessert i å kunne gjøre mest mulig med den, uten restriksjoner (vet da at iPad faller mellom 2 stoler), men ser at iPad er en del enklere å ha med å gjøre (det virker vistnok bare?).

Kan jeg få spørre hva iPad og dens restriksjoner hindrer deg i å gjøre? :)

 

 

Har en annen ting også, og det er mangelen på støtte til Java applets/websider i iPad. Jeg er sikkert mest interessert i Android systemer, men lar iPad være på listen over eventuelle.

Hvis du innerst inne vil ha et nettbrett med Android, skal jeg ikke forsøke å «omvende» deg. Men hvis du er åpen for begge systemer bør du absolutt ta en ordentlig titt på de begge, og se hvordan de fungerer i praksis, ikke bare i tester og anmeldelser.

Lenke til kommentar

Kan jeg få spørre hva iPad og dens restriksjoner hindrer deg i å gjøre? :)

Restriksjoner på programvare, større mulighet for å konfigurere og gjøre den mer personlig (dette er ting jeg har fra tester jeg har lest, ikke personlige erfaringer)

 

...Men hvis du er åpen for begge systemer bør du absolutt ta en ordentlig titt på de begge, og se hvordan de fungerer i praksis, ikke bare i tester og anmeldelser.

Vanskelig å gjøre det uten en fysisk enhet, så da blir eneste informasjon tester og anmeldelser (og forum :) )

 

Når det gjelder HW så er Samsung og Asus en del mer futt i, samt også en hel del bedre kamera (nå er ikke det det viktigste, siden jeg ikke skal ha den som fotoenhet).

Lenke til kommentar

Selv om det er mer futt og hardware under panseret på f. eks Asus sitt nyeste brett, holdes det helt og holdent tilbake av elendig optimalisert software i form av Ice Cream Sandwitch, nyeste Android versjon som er ute. Til surfing på nett etc. gruser iPad 2 denne uten å løfte lillefingeren en gang. Jeg har selv iPad 2 og Transformer Prime i hus og har brukt disse om hverandre. Men samtidig så har du Apple og sitt regime som kan skremme enkelte fra å velge en iPad. Jeg vil nesten råde deg til å få testet disse brettene i praksis, og ikke les deg blind på det nettet har å by på. Nettbrett og kamera er i dag en forferdelig dårlig spøk, ihvertfall fra Apple sin side. Nesten som det er gjort så elendig med hensikt slik at de kan dra frem enda mer å skryte av ved neste versjon.

 

Asus brettet syns jeg er helt rått altså, forstå meg rett! Men jeg angrer, ynskyld utrykket, så inni helvetet på at jeg oppgraderte til ICS med en gang jeg fikk den.

 

Snart kommer det en ny iPad på banen også, om det ikke haster enormt kan du jo vente og se hvilke nyheter den kommer med :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Vanskelig å gjøre det uten en fysisk enhet, så da blir eneste informasjon tester og anmeldelser (og forum :) )

Elkjøp (ihvertfall de jeg har vært innom) har ekte enheter ute i butikken. Du får riktig nok ikke prøvd de i mange timer, men det er bedre enn ingenting, og bedre enn å kun lese tester og erfaringer på nett!

 

Ellers oppsummerte Mala mine tanker egentlig ganske greit. iPad 3 ryktes å komme rundt mars, så det kan jo være verdt å vente til da?

Lenke til kommentar

Men tror jeg har nærmet meg litt mer en android pad, da iPad ikke har støtte for Flash (ja det er noe dritt).

I mine øyne er dette et pluss, men jeg respekterer at du har andre krav. :)

 

(PS: Hvis det er flash-video du ønsker å se, finnes det nettlesere for iPad som gjør det mulig å se flash-video.)

Lenke til kommentar

Men tror jeg har nærmet meg litt mer en android pad, da iPad ikke har støtte for Flash (ja det er noe dritt).

I mine øyne er dette et pluss, men jeg respekterer at du har andre krav. :)

 

(PS: Hvis det er flash-video du ønsker å se, finnes det nettlesere for iPad som gjør det mulig å se flash-video.)

 

Hvorfor er det et pluss?

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen, skal ta turen innom en eplebutikk og se på en iPad. Men tror jeg har nærmet meg litt mer en android pad, da iPad ikke har støtte for Flash (ja det er noe dritt), og diverse sider laget i java (jobber som java utvikler).

Android støtter ikke Java-applets, og Chrome, som blir den nye nettleseren for Android, vil heller ikke få støtte for Flash.

 

Vil heller ikke si at Transformer Prime eller GT 10.1 har bedre HW enn en iPad 2. GT 10.1 er basert på Tegra 2 som har dårlig GPU og dårlig støtte for H.264-avspilling, mens det ser ut som mange har problemer med Wifi, BT og GPS med Transformer Prime.

 

Med mindre du absolutt må ha et nettbrett akkurat nå, så ville jeg ventet til første uka i mars for å se hvordan iPad 3 blir. Har selv tenkt til å kjøpe da, fordi jeg syns den eksisterende skjermen har for lav pikseltetthet.

Lenke til kommentar

Sniker inn eit lite spørsmål i denne aktive tråden eg..

Finst det eit 10" nettbrett (utenom Transformer Prime) som taklar high profile h.264 1080p? Taklar f.eks. Toshiba AT200?

 

Kanskje Toshiba AT200 også kan vere eit alternativ for trådstartar?

Brikkesett basert på TI OMAP 4 eller A5 (iPad 2) takler dette tror jeg. For iPad 2 så må man bare remuxe det til mp4 hvis det er i et annet format.

Lenke til kommentar

Sniker inn eit lite spørsmål i denne aktive tråden eg..

Finst det eit 10" nettbrett (utenom Transformer Prime) som taklar high profile h.264 1080p? Taklar f.eks. Toshiba AT200?

 

Kanskje Toshiba AT200 også kan vere eit alternativ for trådstartar?

Brikkesett basert på TI OMAP 4 eller A5 (iPad 2) takler dette tror jeg. For iPad 2 så må man bare remuxe det til mp4 hvis det er i et annet format.

Bare?

 

Trodde man måtte være et geni eller en nerd for å bruke Android som de fleste iOS gutta sier. Men man trenger ikke å være et geni eller nerd for å forstå hele opplegget med remuxing og convertering for iOS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sniker inn eit lite spørsmål i denne aktive tråden eg..

Finst det eit 10" nettbrett (utenom Transformer Prime) som taklar high profile h.264 1080p? Taklar f.eks. Toshiba AT200?

 

Kanskje Toshiba AT200 også kan vere eit alternativ for trådstartar?

Brikkesett basert på TI OMAP 4 eller A5 (iPad 2) takler dette tror jeg. For iPad 2 så må man bare remuxe det til mp4 hvis det er i et annet format.

 

Eg tenker uten å måtte remuxe/convertere. Det er liksom ikkje eit alternativ.

Lenke til kommentar

Remuxing er et kompliserende mellomledd hvis kilden er i .mkv, og det er selvfølgelig greit å slippe ja. Sjekket det ut litt mer og Toshiba AT200 har TI OMAP 4, og ifølge AnandTech så klarer den 1080p high profile:

 

The other major piece of the OMAP 4430 is its video engine, something TI calls the IVA 3 multimedia accelerator. This hardware encode/decode engine is what makes full 1080p30 playback and recording possible on the PlayBook. As you'll see in our video tests, the PlayBook is the first ARM based tablet we've used that can decode a 1080p H.264 High Profile video stream.

 

Archos 101 G9 har også OMAP 4 og en lavere pris, så det kan også være et alternativ.

Lenke til kommentar

Korleis kan det vere eit pluss å ikkje ha støtte for Flash? :dontgetit:

 

Hvorfor er det et pluss?

Det er på høy tid ny teknologi som bl.a. HTML5 får ta over. For at dette skal være mulig må noen presse på og ta upopulære avgjørelser: droppe støtte for flash.

 

Flash er tungt, krever mye, dreper batteriet, usikkert og rett ut unødvendig.

Lenke til kommentar

Remuxing er et kompliserende mellomledd hvis kilden er i .mkv, og det er selvfølgelig greit å slippe ja. Sjekket det ut litt mer og Toshiba AT200 har TI OMAP 4, og ifølge AnandTech så klarer den 1080p high profile:

 

The other major piece of the OMAP 4430 is its video engine, something TI calls the IVA 3 multimedia accelerator. This hardware encode/decode engine is what makes full 1080p30 playback and recording possible on the PlayBook. As you'll see in our video tests, the PlayBook is the first ARM based tablet we've used that can decode a 1080p H.264 High Profile video stream.

Archos 101 G9 har også OMAP 4 og en lavere pris, så det kan også være et alternativ.

 

 

I see. Burde fungere altså.

Takk for tipset om Archos 101 G9

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...