Gå til innhold

Hastighetsforskjeller NAS vs. "vanlig fildeling" gjennom kontor-pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å gå til anskaffelse av NAS, siden det er tilbud hos komplett nå. Vil jeg få noen fordeler, kontra "vanlig deling" på hjemme-pc'n?

Utstyr:

Har en kontor-pc som per nå deler bilder. Ønsker gjerne å dele filmer og musikk i tillegg, men det går litt for tregt til at det blir behagelig per nå.

Deles ut til flere laptoper og en stasjonær. Alle tilkoblet trådløst.

Ønsker å koble til ps3, android tlf og ipad også.

Bruk:

Sjelden til mer enn 1 enhet om gangen, alt trådløst, noe annet er uaktuelt. (NAS kan evt kobles til ruter med kabel da)

Vil jeg få noe bedre hastighet ved å kjøpe NAS, enn ved å ha det slik jeg har det nå?

Merkbar økning? Vil ikke bruke penger på NAS om det ikke gir meg så mye...

Endret av Ron Burgundy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den #1 hovedfordelen med NAS er at data er alltid tilgjengelig for alle i nettverket - helt uavhengig av hvilke andre masiner som står på. Det er hovedpoenget med NAS enheten - dog nymotens NAS har også ofte en del ekstrafunksjoner slik som enkel webserver, FTP, og torrent-klient støtte, men dette er å regne som sidefunksjoner.

Hvis hastigheten er problemet så er det egentlig ikke noe NASen vil direkte hjelpe noe på. Hastigheten kommer ann på nettverket ditt primært (og selvfølgelig også farten på harddisken som leses fra og skrives til - dog det er som regel ikke flaskehalsen).

Datamaskiner (og NAS) i disse dager har alle som regel 1Gbit nettverk. Dette er ganske så raskt, og bør ikke flaskehalse noe overføring i seg selv. Selv under ikke optimale forhold skal det kunne levere data like fort som en vanlig harddisk (snurredisk, ikke SSD nødvendigvis) kan skrive dataene. Som det nevnes over så er trådløs overføring som regel flaskehalsen i nettverket da disse er langt tregere enn gigabit nettverk - og om de i tillegg er dårlig satt opp eller har dårlige signalforhold så går det enda tregere.

Du kan bruke et verktøy som f.eks. speedtest:

http://www.raccoonworks.com/

for å måle hastigheten mellom to datamaskiner i nettverket. Dette er en god måte å måle i praksis hvor fort det trdløse nettverket ditt (om du bruker det) faktisk kan pushe data. Du kan også bruke online hastihgetstester selvfølgleig, men de fungerer bare til å teste med så langt det trådløse nettverket ditt faktisk er tregere enn nettlinjen din selvfølgleig - for nett-testen kan jo aldri gå raskere enn internettforbindelsen din tillater, så dette verktøyet unngår det problemet gitt at du har 2 maskiner du kan måle mellom.

Når du så har lokalisert flaskehalsen så kan du utbedre denne for å få bedre ytelse for å hente data, om det nå er fra andre maskiner eller en NAS (en NAS er jo i praksis bare en annen PC det også, dog litt spesialisert). Bedre trådløst utstyr (oppgradere til 802.11n nettverk om du bruker 802.11g nå f.eks.), eller å bruke homeplug i stedet kan f.eks. være løsnignen. Bere antenner på trådløst utstyr kan også evt. være løsningen for noen.

Best om du rapporterer tilbake med dine tanker om din egen sitausjon og så spør videre om hva du er interessert i og hva du selv har funnet ut før vi går videre med å forklare detaljene i en spesifikk løsning...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for et veldig godt og detaljert svar!

Da vil jeg nok etterhvert gå for en NAS tenker jeg, pga at det vil være praktisk. Ønsker etterhvert å utvide enheter hjemme osv, og spe på med tv og mediasenter med tiden.

Men per nå så er det nok nettverket da som er flaskehalsen og grunnen til at jeg ikke bruker dette mer aktivt hjemme.

Har kun et multimodem (ruter) som fulgte med fra bredbåndsleverandør, men hastighetsproblemene er tilstede selv om alle enhetene er innenfor en radius på 2 meter fra ruter også.

Er det da modemet/ruteren som bør byttes ut?

Det jeg synes er rart er at hastigheten på alt jeg ser på på internett går kjempefort (har grei linje) men så fort man ser på et bilde fra en annen maskin på nettverket hjemme går det fort et par sekunder og vel så det for å få det opp.

Er det mulig å bruke multimodemet kun som modem og kjøpe en annen ruter og koble til den som eneste ruter da?

Beklager hvis dette ble rotete og litt off-topic, men benytter muligheten siden du kom med mange gode poenger Stigma

Lenke til kommentar

Vel siden du sier de "står 2 meter unna" så anntar jeg det betyr at du bekrefter at du har trådløst.

I så fall så er det bra for den trådløse forbindelsen - men det garanterer på ingen måte full hastighet det heller. Billige slike trådløse rutere fra ISP bruker også fremdeles ofte 802.11g. Hvis det stemmer så har du teoretisk maks på 54Mbit/sek, og i praksis er det MINST halvparten av dette som går vekk, selv under ideelle forhold, altså kan du lett sitte igjen med noe sånt som 10-20Mbit på trådløsen.

Disse bildne du snakker om - er det veldig store bilder fra en god digitalkamera? Noen kamera i disse dager lager gjerne bilder på ganske mange MB hvis det er mange megapixler. I så fall er det normalt at dette vil ta litt tid å hente frem om WLAN hastighet er så-så. Mer normale bilder som er beregnet for data-oppløsninger derimot burde gå fort selv på et relativt tregt nettverk.

La oss si en fil på 10MB og du har 15Mbit/sek på trådløs. 15Mbit/sek dividert på 8 = ca 1,9MB/sek. Altså tar det gjerne over 5 sekunder på å overføre dette ene (høy kvalitets) bildet. Det er ikke fryuktelig lenge - men det er mer enn nmok til å føle som om det henger etter om du skal flippe raskt gjennom dem.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, beklager om jeg ikke var presis nok, ALT er trådløst.

Har ikke anledning til å sjekke i dag, men kan sjekke i morgen hvilken ruter jeg har og hva slags overføringsteknologi som brukes.

Og ja, bildene jeg snakker om er bilder tatt med et speilreflekskamera, men også bilder tatt med et flere år gammelt digitalkamera på 5MP (?), tror typisk filstr er på 3-4 mb.

Da får vi se hva jeg havner på av løsning, men frister også med NAS bare for å fikle med og få litt mer kunnskap.

Lenke til kommentar

Ja, beklager om jeg ikke var presis nok, ALT er trådløst.

Har ikke anledning til å sjekke i dag, men kan sjekke i morgen hvilken ruter jeg har og hva slags overføringsteknologi som brukes.

Og ja, bildene jeg snakker om er bilder tatt med et speilreflekskamera, men også bilder tatt med et flere år gammelt digitalkamera på 5MP (?), tror typisk filstr er på 3-4 mb.

Da får vi se hva jeg havner på av løsning, men frister også med NAS bare for å fikle med og få litt mer kunnskap.

Da gjelder nok det jeg nevnte. Man skulle jo tenke seg at noe "enkelt" som bilder skulle gå fort å bla gjennom - men dagens digitale bilder på speirefleks-nivå er blitt veldig store (noe vi ikke alltid tenker over) og derfor trenger man faktisk ganske ok hastighet for dette. Det er på ingen måte uoverkommelig for et trådløst nettverk, men det krever kanskje litt mer enn 54g med et middels signal for at det føles godt nok.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du vil trolig få en liten forbedrelse dersom du putter kabel i fra pc til ruter. I dag så bruker pc'n halve frekvensen, og mottagende enhet andre halvparten av frekvensen når du sender en fil. Dersom du lar pc gå via kabel, vil mottagende enhet ha hele spekteret for seg selv, og da bør du kunne få bedre hastighet.

Lenke til kommentar

Og som nevnt er homeplug også ofte et godt alternativt til de som ikke kan strekke kabler at praktiske grunner. En kombo av kablet (med switch) + homeplug kan også fungere dersom der er mange maskiner som du ikke nødvendigvis vil kjøpe homeplug til alle for.

-Stigma

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut litt rundt homeplug, vet ikke en gang hva det er. (Jada, googler etterpå :) )

Phyltre, har du alt koblet til med kabler, eller er et av leddene trådløst? (Er det evt fra server til ruter som er kablet?)

Det er også en fin mulighet, ChristianW. Mister du noen særlige fordeler kontra NAS da?

Det som skremmer meg litt her, er usikker på hvordan dette løses i praksis. Siden det er et multimodem/ruter, hvordan kobler jeg den nye ruteren til denne og "deaktiverer ruterdelen" til det jeg fikk fra ISP?

Lenke til kommentar

Nei du ender på en måte opp med en "fattigmanns"-nas. Kommer alt an på hvilke funksjoner som ligger i ruteren. Er det en linux-ruter, og du har tilgang til konsollen så er det bare cpuoompf som begrenser deg ;) Jeg har kjørt torrents på en NSLU2-boks. 150Mhz og 128Mb ram er ikke mye når du skal hashe gigabyte-filer :/

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut litt rundt homeplug, vet ikke en gang hva det er. (Jada, googler etterpå :) )

Phyltre, har du alt koblet til med kabler, eller er et av leddene trådløst? (Er det evt fra server til ruter som er kablet?)

Det er også en fin mulighet, ChristianW. Mister du noen særlige fordeler kontra NAS da?

Det som skremmer meg litt her, er usikker på hvordan dette løses i praksis. Siden det er et multimodem/ruter, hvordan kobler jeg den nye ruteren til denne og "deaktiverer ruterdelen" til det jeg fikk fra ISP?

Homeplug er kort fortalt LAN via strømkontakten i huset. Du plugger en boks i et uttak, og en (eller flere) i andre uttak i huset og kan dermed hente kontakt med nettet fra denne boksen (via kabel normalt, dog du kan selvfølgelig koble det videre inn til en trådløssender også). Da fungerer det akkurat som om det var en kabelforbindelse mellom homeplug adapterene - og det er det jo forsovidt - men den sender altså bare signalene over den eksisterende elektriske kablingen. Disse er tilgjengelig for rimelig pris nå opp i 500Mbit/sek og er normalt både betydelig raskere og mer stabile enn et gjennomsnittlig trådløst nettverk. Ulempen er at du er ikke totalt mobil som med trådløst nettverk, så det er mest egnet til stasjonære maskiner.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Et par ting kan vel nevnes i denne tråden....:

- Ferdigproduserte NAS løsninger er NESTEN aldri like kjapp som en PC basert server med gigabit.

- Hadde 2-3 MB/s i overføringshastighet på trådløst..

Fiklet litt med innstillingene på nettverkskortet og...hey presto! 6 MB/s

- Har en arbeidsstasjon som har 80-90 MB/s (gb-switch-gb filserver)

Hadde også en stund dårlig overføringshastighet. Lekte litt med innstillinger igjen,

og nok en gang VOILA! 80-90 MB/s.

Det jeg prøver å si, er at det er ikke nok å bare dele en mappe og forvente full pupp.

Det er litt teit at det ikke er sånn, men det er realiteten. Les/lær deg litt mere om nettverk

og prøv deg frem..(ikke negativt ment altså,...prøver å være konstruktiv..)

Mitt valg ville vært å beholde PC'n som NAS, og heller leke litt med innstillingene.

Legger også merke til at alt er trådløst.

Så du fikk et tips om å minimum koble serveren/kontor PC'n via kabel til routeren om mulig.

Dette synes jeg er et kjempegodt råd.

Vet heller ikke hva du busjetterer med for å optimalisere nettverket ditt....Dette har mye å si...:)

Endret av GizmoRonimo
Lenke til kommentar

Skjønner! Driver en del med data i grunn, men har aldri hatt den store interessen for nettverksbiten.

Tenkte det var like greit å spørre her om litt erfaringer osv, siden det var en billig NAS på tilbud, og evt prøve seg litt frem.

Men ser ut til at jeg avventer foreløpig.

For er veldig glad i den trådløse luksusen, og mye av utstyret i hus støtter ikke n, bare g f.eks.

Ergo beholder jeg oppsettet slik det er nå ei stund til, til evt behovet EGENTLIG melder seg for endring.

Men takk for mange konstruktive innspill folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...