Mojo Pin Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hei! Vi kjøper frosne laksefileter hele tiden, og sist gang kjøpte vi fra Euroshopper (vi velger som regel de billigste). Tilberedte dem med spinat, løk, salt og pepper i ildfast form. Da vi skulle spise kjente vi at den ene fileten rett og slett lukta og smakte bæsj. Den andre smakte stort sett greit, men det smakte litt av det samme på den ene enden. Jeg tenkte det kanskje kunne skyldes at det hadde gått hull på galleblæra eller tarmene til fisken under filetering? Eller at filetene hadde blitt fryst for sent? Eller at de hadde vært tint og fryst igjen? Noen som har opplevd noe lignende og vet hva det kan skyldes? Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 vet stan opplevde noe lignende i south park. Episode: "You're Getting Old" Date: 6/8/2011 Season 15, episode 7 3 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Laks pleier å smake bæsj... Lenke til kommentar
digitalw Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Jeg har aldri smakt laks som har smakt "avføring". Og jeg er litt lei av å lese emner hvor ting smaker "dritt". Har dere smakt dritt? Nei, så hvordan kan dere påstå at det smaker dritt? Ught. 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Laks er en super fisk som smaker utrolig godt! Her har du nok vært uheldig med denne pakken, kan være mange grunner til det. Akkurat som jeg har kjøpt biff som smaker "bæsj" og lukter "avføring/fjøs".. Mange grunner til at noe sånt kan skje. Er nok bare å prøve igjen neste gang. Fisk er helt greit frossen til hverdags. Men til fest og kos på en lørdag kan fersk fisk være helt sjef! Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei! Vi kjøper frosne laksefileter hele tiden, og sist gang kjøpte vi fra Euroshopper (vi velger som regel de billigste). Tilberedte dem med spinat, løk, salt og pepper i ildfast form. Da vi skulle spise kjente vi at den ene fileten rett og slett lukta og smakte bæsj. Den andre smakte stort sett greit, men det smakte litt av det samme på den ene enden. Jeg tenkte det kanskje kunne skyldes at det hadde gått hull på galleblæra eller tarmene til fisken under filetering? Eller at filetene hadde blitt fryst for sent? Eller at de hadde vært tint og fryst igjen? Noen som har opplevd noe lignende og vet hva det kan skyldes? For å gi et seriøst svar: Besj er gjæret, og hurtigråtnet mat, essensielt gjør kroppen det samme på 4-6 timer som skjer ute i skauen på 4-6 uker. Hvis fisken har vært tint og så frosset igjen har det gitt fritt leide for mye bakterier og en forråtnelsesprosess har begynt. Det er den beste forklaringen, nettopp siden det ikke er høy kvalitet er det billig. Så lenge man har stekt/kokt/dampet fisken tilstrekkelig er det ikke veldig farlig, men alt kjøtt bærer fort ting som parasitter og bakterier, så vær forsiktig når noe lukter uggent. Nesa og tunga er MYE bedre indikatorer på spislighet, enn datostemplingen. Smaker og/eller lukter noe galt er det noie galt med det. Laks bør kjøpes ferskt ifra ferskvaredisken, da er den optimal for en skikkelig gastronomisk opplevelse. -frank (hobby-gourmet-kokk) 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Litt useriøst men jeg tør ta sjansen å spørre, smaker bæsj godt? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Du må ikke kjøpe fersk fisk for at den skal være god. Mange av de beste sushistedene i Japan har fisken de kjøper i frysern før de bruker den til sushi, for å blant annet få en fastere konsistens. Om du syntes fisken luktet/smakte rart vil jeg påstå du bare var uheldig. En av mine favorittmåter å tilberede lakseskiver på er å posjere de forsiktig (koke vann med litt buljonterning, så ta av varmen og la fisken trekke i 6-7 minutter) slik at de blir medium i midten. Gjennomstekt (tørr) laks er ikke noe godt. Endret 16. november 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Du har nok bare fått en dårlig pakke som ikke er oppbevart på riktig måte. Kjøp deg en ny... Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 1. Laks (og fisk generelt) man kjøper "fersk" i ferskdisken har ofte vært frossen før. 2. All laks som brukes til sushi må ha vært frossen i minimum 24 timer på -18 grader. Dette for å ta knekken på eventuelle parasitter. 3. På frysevarer som har vært oppbevart dårlig (fryst/tint/fryst, gjerne flere ganger) reduseres kvaliteten raskt. 4. Laks er en feit fisk. Jo feitere en vare er (gjelder det meste av fisk/kjøtt), jo kortere er holdbarheten i frossen tilstand. På laks merker man dette veldig fort ved at laksen får en markant transmak. Jeg spiser mye laks, og generelt sett er ikke "billig"-laksen dårligere enn "dyr" laks (heller tvert om). Lenke til kommentar
KunKristine Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg vil helst anbefale deg å kjøpe fersk laks. Fryst laks blir fort dårlig i frysen! Snakker av erfaring, og dette var villaks jeg fryste ned! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Noe jeg lurer på, hvordan vet du hvordan bæsj smaker? har du faktisk smakt bæsj? siden du sier at den smakte bæsj Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg vil helst anbefale deg å kjøpe fersk laks. Fryst laks blir fort dårlig i frysen! Snakker av erfaring, og dette var villaks jeg fryste ned! Mye av laksen som selges om "fersk" har faktisk vært frossen tidligere. Lenke til kommentar
Tormedspikeren Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Mye av laksen som selges om "fersk" har faktisk vært frossen tidligere. Really? Har du kilde? Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Har ingen link jeg kan peke på nei, men det er en kjent sak i mange bransjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå