Gå til innhold

Internetmodem/Telefonmodem bygd sammen

Anbefalte innlegg

God kveld.

Noen som har peiling på om det finnes noen IP-telefon boks som er bygd inni et vanlig internet modem?

Jeg trenger dette fordi jeg har internet fra Telenor, men så har jeg samtidig hjemmetelefon fra Telio. Denne Telio-boksen er koblet til min Telenor-boks, men det blir så mange kabler, å jeg vil helst unngå det.Så hvis noen har noen aning, så har det vært kjekt å få vite.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ha en komboboks som kan gjøre jobben til både Telio adapteren og Telenor modemet altså?

Vel, det finnes kanskje, men dette kan mye arbeid å få til. Det er ikke bare bare å bytte ut ruteren fra telenor. Det går (jeg bruker egenkjøprt ruter f.eks), men du trenger en del teknisk ekspertise - for du må manuellt konfigurere din egen ruter. Dette er ikke bare snakk om å kjøbe boksen og koble til kablene desverre... Det er ikke rocket-science men om du aldri har hjort noe lignende før så er det lett å bli frustrert og "lost".

Det samme er tilfellet med telio adapteren. Du kan helt sikkert kjøpe noe som er kompatibelt med deres system i forhold til hardware funksjonaliteten - men så må denne også konfigureres med diverse info som gjør at den kan fungere mot modersystemet. Dette vet jeg ikke hvordan gjøres selv en gang, da jeg aldri har vært i situasjonen til å trenge dette...

Jeg vil si at det er sansynligvis ikke verdt det. Bedre å rydde det lurt på plass på en måte - slik at boksene f.eks. kan gjemmes inni et skap - og at du bruker mye kortere kabler mellom boksene der du kan. å bruke en 4 meter kabel der du trenger 20cm bidrar mye til kabelspaghettien. Du kan også vurdere å henge boksene på veggen (i kombo med korte kabler som du kan kjøpe). Da blir det både ryddig - og du får ikke noe rot på gulvet.

Det er også verdt å nevne at du vil sansynligivs ikke kunne motta support på det meste fra værken Telio eller Telenor mens du bruker eget utsyr tilkoblet. De krver av praktiske årsaker at deres standardutsyr må være tilkoblet dersom de skal kunne feilsøke mot det. Dermed er du ganke overlatt til egne kunnskaper og det du evt. finner ut her på forumet/internett i forhold til å få ting til å fungere.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tror nok ikke dette vil la seg gjøre. Telio konfigurerer utstyret du bruker, og skal du ikke bruke det, må du sikkert ha noen hos Telio som kan konfigurere den nye boksen for at det skal fungere. Dette trenger du dessuten spisskompetanse til å utføre hos Telio, og jeg tror ikke du støter på en slik person på kundeservicen deres. Må sikkert høyere opp i systemet deres.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke dette vil la seg gjøre. Telio konfigurerer utstyret du bruker, og skal du ikke bruke det, må du sikkert ha noen hos Telio som kan konfigurere den nye boksen for at det skal fungere. Dette trenger du dessuten spisskompetanse til å utføre hos Telio, og jeg tror ikke du støter på en slik person på kundeservicen deres. Må sikkert høyere opp i systemet deres.

Ja, og slikt gjør de nesten garantert ikke som del av deres kundeservice - av rent praktiske grunner naturligvis. Man kan nestne ikke forvente at de skal sette seg inn i det tekniske rundt alle mulige enheter som brukeren kunne velge å ta i bruk.

Dermed står man som regel på egne ben når det gjelder slik konfigurasjon. Du får som regel oppgitt den tekniske informasjonen som du trenger om du spør pent - men du får nok ingen håndholding i å sette opp utstyret utover det. Dermed er det nok ikke noe jeg ville annbefalt ved mindre du allerede har mye erfaring med konfigurasjon av slikt utstyr - noe de fleste desverre selvfølgelig ikke har.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...