Gå til innhold

Grublerier om neste år.

Ned

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har det seg slik at jeg tar opp fag ved et intensivgymnas. Jeg tar opp forskjellige fag som norsk, matte R1, samfunnsfag og Spansk 2 som er det faget jeg trenger for å oppnå generell studiekompetanse. Nå fikk jeg vite forrige uke at jeg trenger en eksamen fra andre klassepå videregående skole for å oppnå generell studiekompetanse, da jeg ble trekket opp i nettopp spansk 2 i andre klasse, men presterte å stryke på den. Når jeg da søkte meg inn på intensivgymnaset så forklarte jeg historien og fikk da ingen beskjed at jeg behøvde en eksamen fra andre klasse for å oppnå studiekompetanse. Selvfølgelig er dette også delvis min feil ettersom jeg ikke gikk helt grundig til verks i reglementet. Så nå har min plan for studier fra høsten 2012 fått en sjansefaktor i ligningen, da jeg må bli trekket opp i enten R1 eller Spansk 2. Selvfølgelig finner jeg også ut av dette 1 uke etter Privatistweb har stengt.

Spørsmålet er da følgende, hva gjør jeg nå?

For å utdype så var planen min å begynne på økonomi og administrasjon på BI høsten 2012. Jeg er usikker på hvorvidt det er mulig å begynne om jeg skulle være så uheldig å ikke bli trukket opp i Spansk eller R1, så jeg har sendt e-mail idag og forklart de situasjonen. Men i worst case scenario, kan det være at jeg må vente et helt år for å kunne startet på mine studier. Spørsmålet blir da om BI Oslo blir verdt å vente på, da jeg for eksempel kan melde meg opp i eksamen til høsten 2012, og deretter finne noe som begynner våren 2013 ved en skole som har bedre ranking, eller bruke hele neste år på å ta opp flere fag for å øke snittet betraktelig for så å søke meg inn på en enda bedre ranket skole i England eller Frankrike.

Jeg er også veldig i stuss på hva jeg skal velge av studieretninger.

Valget har til nå stått mellom økonomi eller juss. Etter time med rådgiver og samtale med onkel og lærer så virker disse studiene alle veldig interessante. Ved worst case scenario så kan jeg plutselig begynne å vurdere over hva jeg vil studere igjen og da er jeg i tåka når jeg skal velge ett studie mellom disse.

Så om noen har innspill til denne grublingen/problemstillingene setter jeg veldig pris på dette.

- Ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har for øyeblikket rundt 4 i reine tallkarakterer vil jeg tro, avhengig av hvordan det går til våren med eksamenene. Til neste år igjen vil jeg da skifte ut en del og vil forhåpentligvis begynne å nærme meg rundt 5 i reine tallkarakter. Av tilleggspoeng har jeg 0,8 i alderspoeng til neste år.

Lenke til kommentar

Har du tenkt å stige fra 4,0 til 5,0 i karaktersnitt? Da skal du jobbe hardt, i så fall :)

0,8 alderspoeng? Jeg synes å ha lest en million ganger at man får to alderspoeng fra og med det året man fyller 20, til det året man fyller 24 (totalt åtte poeng). Altså har du som 1992-modell to alderspoeng i år, fire i 2013, osv. Om du er 1991-modell har du fire alderspoeng i år, seks poeng i 2013, osv. Nå som jeg tenker på det mener du selvfølgelig at du har 8 alderspoeng til neste år, tilsvarende 0,8 på snittet ditt. My bad. Lar avsnittet stå i tilfelle andre nysgjerrige stikker innom tråden.

Om du skulle få et karaktersnitt på 5,0 og i tillegg har 8 alderspoeng kan du søke på de fleste utdanninger, kanskje med unntak av et par av sivilingeniørlinjene på NTNU(kommer på nanoteknologi i farten) , medisin (mulig at du kommer inn i Bodø), og kanskje INDØK (industriell økonomi). Men kvotene varierer jo fra år til år.

Husk at du for noen studier trenger spesielle fag, f.eks. Matte R1+R2 og Fysikk 1 for ingeniør, og på NTNU kreves det i tillegg at du har karakteren 4 eller bedre i R2 for å søke. (En av grunnene til at jeg tar opp R2 som privatist i år).

Falt helt av tema her, beklager. Om det står mellom juss og økonomi burde du ikke ha noe problem i søkeprosessen, kanskje med unntak av INDØK som nevnt. Bare å sjekke ut kvotene ved forskjellige universiteter. Ville bare startet på enten juss eller økonomi, og om du ikke er tilfreds bare starter du på det andre studiet ved første anledning. Hva annet kan du gjøre?

Om du kjenner folk som studerer de forskjellige tingene bør du så klart prate med dem, høre hva de synes, få litt innblikk i sakene. Om det er helt tilfeldig for deg hvilke av dem du tar, bør du også se på jobbmuligheter og lønn i de forskjellige yrkene som utdanningen åpner for. Vil tro økonomi stiller sterkest over-all. Ikke alle som blir kjendis-advokater etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...