runawaydoffen Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Lurer på om dere der ute har noen meninger om dette. Har alltid hørt at høy lønn gjør deg ulykkelig osv, hva mener dere? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Høg lønn gjer deg lykkeligare vil eg sei, men det hjelper lite når jobben er veldig hard og krevande. Om du blir mobba fordi du har stygge kle, er det ikkje slik at folk med stygge kle er meir ulykkelige, sjølv om det er ein samvariasjon, men grunnen til at du er ulykkelig er fordi du blir mobba. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 For lite penger gjør deg ulykkelig det er ihvertfall garantert. Passe med penger er i mine øyne best. Men hva som er passe er jo litt individuelt. 1 Lenke til kommentar
superninja Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hei kompis. Kort og greit er det ingen direkte sammenheng mellom penger og lykke, verken den ene eller andre veien. Det som faktisk spiller inn er om hvorvidt du har utfordringer i hverdagen og føler at livet ditt har en mening. For mange har jobben denne rollen, gjerne sammen med hobbyer, hjem og fritid. Så er det faktoren med sosial status og å ha en god jobb. Lang utdannelse gir ofte god lønn, samtidig som det er prestisje og folk føler seg vel og suksessfulle som en følge av det. På den andre siden har personer med kort eller ingen utdanning gjerne en dårlig jobb. På grunn av jobben vil de føle et mindreverd i forhold til seg selv, samtidig som de har en lav lønn (for noen kan gjerne høy lønn for dårlig arbeid føre til at de føler det er mer prestisje, at det likevel er greit, siden de får ok lønn). Penger i seg selv spiller gjerne ikke direkte inn, men når pengene du har tilgjengelig kommer under et visst punkt og hverdagen får flere utfordringer som et følge av det, kan det føre til at du blir mindre "lykkelig". Er også en faktor at det som drar businessmenn som har millioner eller milliarder på bok inn i nye prosjekt er at de liker "spillet". Pengene har ikke en betydning i seg selv, fordi det bare er et middel for å oppnå nye ting, realisere nye prosjekt, ol. Det er jo klart at om du har 20 millioner+, eller kanskje til og med milliarder, så trenger du ikke å jobbe en eneste dag selv. Likevel liker de utfordringene som ligger i nye prosjekter, altså "spillet". Likevel er det en ting som er helt klart, og det er at peneger gir deg frihet i hverdagen, og det er på mange måter svært avslappende å slippe at pengene skal være en begrensende faktor til alle tider. Hvis penger ikke er en faktor, og du kan kjøpe den bilen du trenger, gi støtte til barna til den utdanningen de trenger, og kjøpe den boligen du ønsker det, så slipper du å bekymre deg for disse faktorene. På den måten kan det være mye mer behagelig å ha penger på bok. Likevel er det klart at det vil alltid være utfordringer og problemer du vil møte i hverdagen. Om det ikke er penger, så vil det være noe annet. Til syvende og sist handler alt om hvor fokuset ditt er. Hvis du virkelig ønsker å bli rik, og er villig til å ta de riskene, og gjøre det som er nødvendig for å bli rik (og alt det arbeidet som følger med) så vil det sannsynligvis være riktig å føre ditt liv i en slik retning. Derimot, hvis du liker å spille fotball, så vil jeg anbefale deg å gjøre nettopp det. Hvis du liker damer, bør du bruke tid på det - du skjønner tegninga. Det du har hørt om at de med høy lønn ofte er ulykkelige har sannsynligvis ikke med pengene i seg selv å gjøre, men den sosiale forskjellen det blir skapt. Samhørighet og samhold til andre mennesker er utrolig viktig og er noe du aldri bør undervurdere verdien av. Så hvis du i spørsmålet ditt, i det skjulte, lurer på om du skal bli rik, så vil jeg anbefale at du i første omgang gjør det du liker å gjøre. Hvis du fortsatt er opphengt i å bli rik (starte business, eller andre ting) og du lurer på om du bør ta sjansen vil jeg si at du bør gjøre det hvis situasjonen er slik (tatt av engelsk): "can't not do it". 1 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Min teori er at man bruker pengene på ting man liker. Ting man liker gjør man gjerne mer lykkelig. Folk som sier høy lønn automatisk gjør deg ulykkelig virker kun missunnelige for meg. Janteloven i full utfoldelse. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Vel, såvidt meg bekjent tror jeg der er bevist to sammenhenger her: 1. Høyere levestandard en andre (over gjennomsnitt) har en positiv innvirkning 2. Økende levestandard har en positiv innvirkning Dog, det er ikke ene og alene dette som avgjør din lykkelighet. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Penger har garantert en sammenheng med lykke, men alt er relativt. Dermed kan ingen komme å påstå at jeg tar feil når jeg sier at det er en sterk sammenheng. Selv om den vanlige mannen på gata i Kina ligger milevis bak oss så har han det helt greit i forhold til de som har det aller verst i Kina. Selvsagt så spørs det jo hvordan du skaffer deg disse pengene også, da. Ekstremt krevende og stressende jobber kan nok ødelegge mye av gleden med et pengerikt liv. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 har noen vage minner om å ha lest en artikel om att dem som hadde litt mer penger en snittet og hvor ting gikk fint runnd var mer lykkelige en snittet, ena mer penger en det ga ikke noe særlig ekstra lykke. Mens dem med lite penger og som slet med å få ting til å gå rundt var mindre lykkelige. Lurer på om artikelen var på forskning.no, men er ikke sikker. Det eneste som kan gjøre deg ulykkelig med høy lønn er om du må jobbe ræva av deg med en kjedelig og stressende jobb for å få den lønna. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Jeg vil absolutt si at jeg kunne gjøre flere ting som gjorde meg glad da jeg hadde betydelig bedre råd enn jeg har nå. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 har noen vage minner om å ha lest en artikel om att dem som hadde litt mer penger en snittet og hvor ting gikk fint runnd var mer lykkelige en snittet, ena mer penger en det ga ikke noe særlig ekstra lykke. Mens dem med lite penger og som slet med å få ting til å gå rundt var mindre lykkelige. Lurer på om artikelen var på forskning.no, men er ikke sikker. Det eneste som kan gjøre deg ulykkelig med høy lønn er om du må jobbe ræva av deg med en kjedelig og stressende jobb for å få den lønna. Ja, jeg så også en forskningsrapport på dette, men husker ikke hvor. Resultatet var visstnok at inntekt og lykkelighet steg hånd i hånd med hverandre inntil et visst punkt, hvor effekten avtok. Det er jo egentlig ganske opplagt. Går man fra 150 000 til 300 000 i lønn så får man en mye høyere stigning i levestandard enn hvis man går fra 1,000,000 til 1,150,000. Førstnevnte kan kanskje leie seg større leilighet, spise sunn mat, og kan sende ungene på fotballtrening. Sistnevnte får kanskje mulighet til å kjøpe ny bil til kona. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg vil absolutt si at jeg kunne gjøre flere ting som gjorde meg glad da jeg hadde betydelig bedre råd enn jeg har nå. Det er klart at man alltid kan ha LITT mer i lønn og kjøpe noe som man har lyst på, og som sannsynligvis gjør en mer lykkelig. Spørsmålet er hvorvidt effekten av inntektsøkningen ved et høyt inntektsnivå er lik, mindre, eller større enn effekten ved et lavt inntektsnivå. Jeg vil tro den er en del mindre. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg vil absolutt si at jeg kunne gjøre flere ting som gjorde meg glad da jeg hadde betydelig bedre råd enn jeg har nå. Det er klart at man alltid kan ha LITT mer i lønn og kjøpe noe som man har lyst på, og som sannsynligvis gjør en mer lykkelig. Spørsmålet er hvorvidt effekten av inntektsøkningen ved et høyt inntektsnivå er lik, mindre, eller større enn effekten ved et lavt inntektsnivå. Jeg vil tro den er en del mindre. Dette er en av økonomiens eldste prinsipper, avtagende grensenytte. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg er en relativt gammel mann og har vært gjennom ganske så mye i livet bla det å tjene oppunder 1 million NOK til å leve på et eksistensminimum fra NAV. Min erfaring er at hvis man slipper og bekymre seg, eller konstant tenke på om man har råd til den minste ting så føler ihvertfall jeg meg lykkelig. Jeg kan ikke si det å ha en overflod av penger gjorde meg det minste lykkeligere enn når jeg "bare" har nok penger til å slippe og bekymre meg. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Mener å huske jeg leste en undersøkelse som pekte på at "lykkekurven" stiger ganske jevnt opp til en årsinntekt på 6-700.000, men at den flater ut etter dette. Det handler, i mitt hode, mye om å ha økonomisk sikkerhet tilstrekkelig til å slippe å bekymre seg i første omgang, og deretter økonomi til å realisere noen drømmer (bolig, ferie o.l.) i andre rekke. Så er det spennende hva som er tilfellet med de som tjener mer. Er det fordi man jobber så mye at man ikke får tid til å "høste fruktene?" Er det fordi man når et tak ift. at man allerede har trygghet og realisert drømmer, og at eneste vinning med den ekstra inntekten er materielle goder som ikke gir tilsvarende økt lykke? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Vil tippe det er det siste. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Mulig det. Jeg vet ikke. Kan jo også tenkes at det kommer av at 6-700k er i det øvre sjiktet av hva man kan oppnå innenfor mange yrker i "normale" stillinger, og at for å komme over dette må man påta seg mye mer ansvar (type lederstillinger) som innebærer mye stress. Dette er rent hypotetisk og kun tatt ut fra hva jeg vet om min egen yrkesgruppe. Men for min del vil det i hvert fall være slik at hvis jeg skal tjene noe særlig mer enn 800k så må jeg opp på ledernivå, noe som i min jobb innebærer veldig mye ansvar og stress, og som nok krever at man er skrudd sammen på en litt ennen måte enn gjennomsnittet for å trives. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Selvfølgelig blir man mer lykkelig av å kunne kjøpe sin egen mat kontra å måtte ta med barna sine på suppekjøkken. Utover det vil jeg tro at så lenge man har nok til å brødfø seg og sine, husly og en generell god økonomisk trygghet så er man like lykkelig som en som har X antall millioner/milliarder. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hva ville gjort deg lykkeligere: å tjene 1 mill mens alle rundt deg tjener 1,5 mill, eller å tjene 500k mens alle rundt deg tjener 400k? Studier har bevist at vår lykke i stor grad avhenger av hvem vi sammenligner oss med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå