Lone*Desert-Fish Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Har en stillegående og aldrende PC som jeg skal oppgradere. Ønsker tilbakemelding på om gamle deler blir kompatible med nye deler, og om nye deler passer godt sammen og er et godt valg. Jeg har lest litt på forumet de siste dagene og satt opp et foreløpig oppsett som jeg har linket til nedenfor. Målet er en stillegående, rask PC som ikke trenger annen oppgradering enn harddisk og evt skjermkort de nærmeste par årene. Brukes til alt fra officeprogrammer, full HD .mkv, noe foto, noe spilling men trenger ikke super kvalitet på nyeste spill pr i dag. Gamle deler som jeg ønsker å beholde Kabinett: Chieftec Dragon Miditower, aluminium, støydempet. (+div Papst vifter og viftestyring) PSU: Mist 650W, med avtagbare kabler Harddisker: Samsung S-ATA 400GB (fra 2007) 2x Samsung S-ATA 80GB (fra 2006) (identiske disker som jeg vurderer å kjøre i raid,cloning) Nye deler jeg skal kjøpe (foreløpig utvalgte deler i parentes) HK (Asus P8Z68-V LX) CPU (Intel Core i5-2500K) RAM (Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB) SSD-disk (Samsung SSD 830 Series 64GB 2.5") DVD-brenner (Samsung SH-222AB) OS (Windows 7 Home Premium NO,OEM, 64bit, SP1) - Skjermkort: Her lurer jeg på om jeg i begynnelsen skal kjøre det som er innebygget i hovedkortet, så kjøper jeg ett med passiv kjøling om jeg synes det blir dårlig det som er i hovedkortet. Antar at innebygget skjermkort er bedre enn mitt gamle GF 8600GT - Prosessor-kjøling: Jeg prøver ut boxed-kjøleren i starten, så skifter jeg den ut med en stor stillegående kjøler hvis jeg synes den bråker for mye. Derfor vil jeg ha minnebrikker som gjør det mulig med store kjølere. Link til foreløpig handlevogn http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1047401&su=FBF58746-4AA8-4968-8F9E-00816E2516BF Ting jeg lurer på 1) Passer nye deler godt sammen og er fornuftige valg for mitt bruk? Jeg kommer ikke til å kjøre mer enn ett skjermkort, så tror hovedkortet er godt nok til meg, hvis det ikke er andre ting som mangler på dettte kortet kontra de dyrere Z68-kortene fra ASUS. 2) Gammel strømforsyning passer vel med de nye delene? Den har 24 + 8pin-kontakt. Blir 650W nok også med 4-5 harddisker og evt skjermkort senere? (kun ett skjermkort) 3) Er mine gamle harddisker fullt kompatible med nytt system? Det står 3Gb/s i s-ata-logoen på disse diskene, men har også en 160GB med 1,5Gb/s 4) Høres det greit ut å kjøre innebygget skjermkort til mitt bruk? 5) Passer minnebrikkene til store cpu-kjølere? Antar også at 8GB er nok. 6) Går det greit med en OEM-versjon av windows 7 selv med bytte av skjermkort og harddisker? Har aldri kjøpt OEM OS tidligere... Skjønner at det kan være litt mer tungvint, men halv pris nesten ift "normal" versjon er kanskje verdt det. Byttes vel ut til neste generasjon før jeg bytter PC. Endret 12. februar 2012 av Lone*Desert-Fish Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 ja, alt virker harddiskene passer sammen med hovedkortet hovedkortet virker fint, gode deler strømforsyningen er ikke noe problem det innebygde skjermkortet kan skape problemer, men dette burde du bare teste ut med de spilla du spiller, siden du spiller med et 8600GT fra før av så regner jeg ikke med at du spiller noe krevende minnebrikkene passer under store CPU kjølere det med OEm er at det binder seg til hovedkortet, med andre ord; bytter du hovedkort, bytter du OS Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Det høres bra ut Ja riktig, jeg spiller ingen ting krevende på min egen PC slik det er i dag :-P Det blir nok litt flere spill når nye deler er på plass, men da ser jeg først hvordan spill blir med det innebygde skjermkortet før jeg evt bestiller nytt. Er forresten innebygde lydkort bra nå om dagen, eller er det mange som setter inn nytt lydkort? Har hele tiden benyttet PCI lydkort selv, men det var for at jeg ville overføre lyden digitalt til receiver og hovedkortet da ikke hadde digitalutgang. Endret 12. februar 2012 av Lone*Desert-Fish Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Det høres bra ut Ja riktig, jeg spiller ingen ting krevende på min egen PC slik det er i dag :-P Det blir nok litt flere spill når nye deler er på plass, men da ser jeg først hvordan spill blir med det innebygde skjermkortet før jeg evt bestiller nytt. Er forresten innebygde lydkort bra nå om dagen, eller er det mange som setter inn nytt lydkort? Har hele tiden benyttet PCI lydkort selv, men det var for at jeg ville overføre lyden digitalt til receiver og hovedkortet da ikke hadde digitalutgang. lydkort er ikke nødvendig, men for de "audiofile" er det jo best med det, lydkort er rett og slett for de som som trenger bedre lyd en nødvendig Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Hehe, ja det er nok sant. Når jeg overfører digitalt er det jo uansett fila/plata/spillet etc og receiveren som er mest avgjørende. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Jeg ville ha kastet de gamle diskene og kjøpt en 1-2TB disk som erstatning, samt kjøpt en 128 GB SSD i stedet for 64 GB. Hvis MIST-strømforsyningen din er over 3 år gammel ville jeg nok ha planlagt å bytte den i overskuelig fremtid. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Tjaa, det med harddisken kan nok godt vurderes. Det er vel slik nå at man kan kjøre noe funksjon på SSD som gjør at 20GB går til lagring av mest brukte filer fra andre disker? Har jeg skjønt det riktig? Blir jo litt lite igjen til OS, installerte programmer og spill da. Jeg tror uansett de 2 minste harddisken flyttes til en annen PC, men 400GB-disken kommer til å leve videre en stund i ny PC, evt sammen med en ny større disk, for å ha egne bilder dobbelt opp. Strømforsyningen er ca 1,5 år. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Du sparer over 200kr på samme handleliste på Dustinhome :o) Da er ikke veien lang til en større ssd for noen hundrelapper mer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå