Gå til innhold

Ultrabook, laptop eller tablet

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg klarer rett og slett ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

Har i dag en crappy netbook med atom-prosessor, men denne begynner å bli uhorvelig treg.

Det jeg skal bruke enheten til er hovedsakelig skriving, surfing og kanskje litt video.. Det viktigste for meg er battertid og best mulig kjøling.

Hva ville dere si er best til disse oppgavene? Vil helst ha en rask enhet.

Har vurdert transformer prime, men den er utsolgt overalt og wifi-problemene er litt skremmende.. Ellers har jeg tenkt på macbook air eller tilsvarende. Har alltid vært en Windows-mann, men er åpen for nye ting.

Hvis det går an å spille litt på enheten er det en bonus.. Men ikke hvis det går nevneverdige utover pris, batteri eller kjøling.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS Zenbook er muligens noe å vurdere?

Har vurdert den ja.. Men prisforskjellen på Zenbook og air er så liten at jeg føler at hvis jeg først skal ut med så mye kan jeg liksågreit prøve en macbook.. Såvidt jeg har forstått er det ikke store forskjeller på de to ellers.

Men er åpen for argumenter.

Pris må bli mellom 5 og 10 tusen.. Har ikke noen krav utover det.

Lenke til kommentar

Finnes mye annet spennende nå på ultrabookmarkedet en zenbook, spesielt om du vil vente litt, er mange alternativer på vei. Jeg var i samme situasjon som deg og vurderte transformer men må si jeg synes 10" er for lite å jobbe på i lengden, og den har jo ikke fullverdige kontorfunksjoner og lignende.

Lenke til kommentar

Basert på mitt bruk, så har jeg allerede en kraftig stasjonær og Transformer Prime. Jeg må med en gang si at Transformer Prime er gøy, (smånyttig?) og sikkert kjekk å ha på reiser etc, men den er ikke god å jobbe på i lengden. Større laptops er heller ikke noe for meg, da jeg bare trenger bærbaren til studier og surfing og heller sikter på en tynn lett sak med god batteri tid. Eventuell gaming og redigering som jeg driver med skjer på stasjonæren hjemme.

Jeg vet jo ikke hva annet du har fra før, men ultrabook tror jeg er veien å gå (eller MacBook Air). Du legger ikke stor vekt på noe spilling, så er unødvendig å kjøpe en større laptop og prime er ikke god å jobbe på... min mening ihvertfall.

Lenke til kommentar

Basert på mitt bruk, så har jeg allerede en kraftig stasjonær og Transformer Prime. Jeg må med en gang si at Transformer Prime er gøy, (smånyttig?) og sikkert kjekk å ha på reiser etc, men den er ikke god å jobbe på i lengden. Større laptops er heller ikke noe for meg, da jeg bare trenger bærbaren til studier og surfing og heller sikter på en tynn lett sak med god batteri tid. Eventuell gaming og redigering som jeg driver med skjer på stasjonæren hjemme.

Jeg vet jo ikke hva annet du har fra før, men ultrabook tror jeg er veien å gå (eller MacBook Air). Du legger ikke stor vekt på noe spilling, så er unødvendig å kjøpe en større laptop og prime er ikke god å jobbe på... min mening ihvertfall.

Interessant. Kunne du gått litt nøyere inn på hvorfor primen ikke er god nok til å jobbe med?

Kan legge til at jeg studerer juss, og vil bare bruke enheten til ren notat- og oppgaveskriving.. Blir mao. ikke noe regneark eller lignende. Litt power point muligens

Lenke til kommentar

Interessant. Kunne du gått litt nøyere inn på hvorfor primen ikke er god nok til å jobbe med?

Kan legge til at jeg studerer juss, og vil bare bruke enheten til ren notat- og oppgaveskriving.. Blir mao. ikke noe regneark eller lignende. Litt power point muligens

Det følger jo med et ganske stilig notepad app hvor du kan skrive på tastaturet, og samtidig skrive håndskrift på skjermen. Veldig greit om du skal ha med spesielle tegn/formler elns i fag som krever dette. Så er jo en del positive sider med den, finnes også hauger med apps og det er mye gøy og sikkert en del nyttige programmer, men til slutt så syns jeg den egner seg dårlig til å skrive på. Rent teknisk er det touchpadden som plager meg mest her. På et så lite tastatur og uten mulighet til å deaktivere touchpadden, så er det alt for lett å komme borti og trykke seg vekk fra det man skriver eller eventuelt tegne noe med markøren. Det er uansett ikke veldig behagelig å skrive på et pitte lite tastatur. Eller? Netbooks er jo heller ikke store, så det kan hende du ikke syns det er så gale som det jeg gjør.

Andre viktige ting med tanke på studiene er tilgjengelige programmer og lagrings formatene om du skal levere ting. Prime kjører jo Android OS og jeg har ikke funnet noe skriveprogram som har gode formaterings muligheter eller stavekontroll på norsk til denne (her ærlig talt ikke sett veldig godt etter dette). I tillegg til dette må du gjerne tenke på at om du skal levere disse oppgavene dine, så burde du helst kunne lagre i .doc .ppt .pdf(?) eller open office formater. Finnes det powerpoint app til Android i det heletatt? - Jeg har ikke behov for dette, men du som nevner at du kanskje må bruke litt powerpoint må nesten undersøke det også. Med windows og mac så vet man ihvertfall at man har de programmene tilgjengelig.

Så å ta notater går jo greit om du klarer å venne deg til touchpadden og det er masse andre gode funksjoner til andre ting, men oppgaveskriving(innleveringer) og større oppgaver vil jeg ikke anbefale deg å bruke den til.

Jeg studerer IT (web og mobil). Jeg tenkte at jeg kan bruke den til å teste mobil/tablet varianter av nettsider og lignende som jeg kommer til å prøve meg på iløpet av studietiden, men kjøpte den i hovedsak pga den er lett å ha med seg på reiser med et par filmer, surfe litt på nettet. Den er jo liten og lett og fungerer strålende til den type ting.

Mulig noen andre kjenner til gode løsninger og apps som kan brukes, men dette er ihvertfall min oppfatning av Prime til skriving og skole... Det er tryggere å gå for Windows og uansett så er bærbarene (ultrabooks) blitt tynne og lette nok til at det ikke blir noe problem.

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Hm... vet ikke om du har tatt noen avgjørelse enda, men et godt alternativ til deg kan jo være Toshiba Satellite R830:

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-11---14-tom/toshiba-satelliter830-1cm/162707.5055/

Den har fått svært gode reviews, spesielt med tanke på den lave prisen, er nok betraktelig mer behagegelig å skrive på enn Transformer Prime, og har batteri som skulle vare hele skoledagen.

Edit:

Et par av testene jeg referer til:

http://www.idg.no/pcworld/tester/article211842.ece

http://www.dinside.no/876811/toshiba-satellite-r830

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Jeg så du har vurdert en air - har selv en 13" MBA og kan anbefale den på det varmeste.

Lett spilling går greit, men det er til internett, skriving, film og andre sånne småting at den er genial. Byggekvaliteten er på topp og den er ganske så still av seg.

Så jo, jeg kan anbefale den hvis du er villig til å bruke 'såpass mye penger' på en laptop.

Lenke til kommentar

Har vurdert den ja.. Men prisforskjellen på Zenbook og air er så liten at jeg føler at hvis jeg først skal ut med så mye kan jeg liksågreit prøve en macbook.. Såvidt jeg har forstått er det ikke store forskjeller på de to ellers.

Prisforskjellen er større enn du tror. Zenbook 13'' med i5, 128 GB SSD og 4 GiB minne koster ca 8 500 kr. MacBook Air med samme specs 10 000 kr. Du får Zenbook med i7 og 256 GB til litt mer enn MacBook Air (10 500).

Men skal du ned på 11,6'' så blir forskjellen mer marginal mellom Zenbook og MacBook Air. Men i 11,6'' segmentet er det også en god del andre bra og rimeligere maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...