Gå til innhold

Styrke er som intelligens

Anbefalte innlegg

Styrke er nesten som intelligens. Intelligens er genetisk betinget og bare en liten prosent er trenbar. Det samme er fysisk styrke, sjansen for å se noen ekstremt sterke kan sies å være det samme som de som har høy intelligens. Det er få på toppen, mange i midten og ferre helt i bunnen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kan trene styrke, men den forventede økningen i styrke er mest genetisk betinget, og få vil oppleve ekstrem styrke, de fleste vil oppleve moderat styrkeøkning (men vil komme på et platå hvor det stopper relativt fort)

Omtrent alle som begynner med styrketrening vil fortelle om gode økninger, men disse økningene er store kun i begynnelsen, for når man er helt i bunnen så kommer det gjerne rask fremgang, men de snakker ikke like ivrig etter noen år med trening for da kommer det såkalte platået. Så det er forventet at alle vil snakke om "god fremgang" i begynnelsen.

Viktig å ikke forvirre styrke med muskler og volum, mange kan få store muskler og øke i vekt, men styrke er ikke en selvfølge.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Det fins vitenskapelige artikler som sier at fysisk styrke er relatert til intelligens.

Å lykkes i styrketrening krever veldig dype kunnskaper, det er mye å sette seg inn i. Men kunnskaper er ikke nok, på toppen av kunnskapene så må du "fordøye kunnskapen" og overbevise deg selv om hva som må gjøres for å lykkes.

Denne måten å overbevise seg selv basert på gode kunnskaper er relatert til din logiske evner, og logiske evner inngår i din intelligens.

80% av jobben i ekstremt tung markløft er mentalt arbeid og den siste biten er fysisk arbeid. Når du arbeider med det mentale før du løfter markløft, så arbeider du med din intelligens. Mange gir opp, mange "ser" ikke hvordan de skal kunne klare å komme videre der.

Jeg er overbevisst om at det krever høy intelligens for å lykkes i styrkeløft.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de fleste som trener i studio har en de trener sammen med er fordi 2 sinn erstatter et annet sinn som ikke holder mål. De pusher hverandre mentalt hvor intelligensen ikke rekker til.

Treningsveiledere spyr ut komplimenter på et daglig basis fordi de vet hvor svake sinnene kan være.

Det er forresten ikke noe som heter "svakt sinn", når en snakker om "svakt sinn" så betyr det at folk gir opp fordi de ikke skjønner hva som skal til, og det å ikke skjønne bunner ned til intelligens.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Er dette noe du har funnet ut av selv? Er enig i mye du sier, men det var noen drøye påstander jeg ikke er enig i.

Hvis du ser på de aller sterkeste i verden, vil ikke dette alltid være de samme som folk ser på som "intelligent".

Lenke til kommentar

Man kan "jukse" seg til styrke ved bruk av anabole steroider, men kan man jukse seg til høyere intelligens?

Jeg har ikke en kilde, men jeg mener å ha lest en artikkel om en testgruppe som fikk koplet til en liten spenning (hvordan vet jeg ikke). Resultatet viste at den lille spenningen gjorde at hjernen jobbet raskere med tester som krevde intelligens. Men det er nok lettere å jukse med styrken.

Jeg er enig i at styrke henger sammen med pågangsmot, som igjen henger sammen med intelligens. Men man kan ikke si det så enkelt som at styrke er som intelligens. Det er en hel del forskjeller.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Feeding ze troll...

Til dokke som er dumme nok til å svare på hans innlegg om at han er heldig genetisk osv osv. Ja, det ligger djupt forplanta i oss, at vi skal motsei ein sånn påstand. Du ønsker å skade personen tilbake for eventuelt skade du fekk på din eigen sjølvtillit. Men trur du verkeleg ein person som troller på eit forum bryr seg om du seier han eigentleg er dum, eigentleg er svak, at han er einsom, eller what not.

Nei, det einaste han (eller ho for den del), får noko ut av er folk som prøver å såre tilbake. Det fins folk som synes at ikkje noko er gøyare enn å lese reaksjonane til folk. Og dess meir ekstreme dess gøyare :)

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt riktig at stryke er genetisk (med mindre ein dytter i seg gøye medikamenter). Men trenings området er mykje større med intelligens. Ved feks logiske tester på internett kan ein trene seg opp i ei viss grad, ved å lære hjernen til å kjenne igjen den type logisk tenking. Hukommelse er og fullt mulig å lære opp, noko som alle som har gått på eit krevande studie kan skrive under på.

Men musklar har for dei fleste eit mykje større spekter. Altså at dei fleste vil kunne klare med skikkeleg trening å gå i frå 40kg til 130kg i benk. Men ein plass vil det sjølvsagt stoppe, då pga genetikk.

Lenke til kommentar

Noen øvelser øker man voldsomt, fordi man ikke har aktivert musklene sine, dvs hjernen tillater ikke at de jobber på det potensielle nivået sitt, men når du aktiverer de så er det ikke mye å gå på derifra.

MEN, i andre øvelser ser man bare en liten økning, det varierer mye.

Lenke til kommentar

Noen øvelser øker man voldsomt, fordi man ikke har aktivert musklene sine, dvs hjernen tillater ikke at de jobber på det potensielle nivået sitt, men når du aktiverer de så er det ikke mye å gå på derifra.

MEN, i andre øvelser ser man bare en liten økning, det varierer mye.

Muskelstyrke baserer seg på muskelfibres tverrsnitt, totale antall fibre og evnen disse fibrene har til å utnytte ATP. Ganske enkel fysiologi... ;)

Det HJELPER å ha en bra innstilling og kunnskaper om hva man holder på med, men ikke noe mer enn det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg har ikke en kilde, men jeg mener å ha lest en artikkel om en testgruppe som fikk koplet til en liten spenning (hvordan vet jeg ikke). Resultatet viste at den lille spenningen gjorde at hjernen jobbet raskere med tester som krevde intelligens. Men det er nok lettere å jukse med styrken.

Jeg er enig i at styrke henger sammen med pågangsmot, som igjen henger sammen med intelligens. Men man kan ikke si det så enkelt som at styrke er som intelligens. Det er en hel del forskjeller.

Gammelish tråd, men anyways her: (TDCS) Transcranial Direct Current Stimulation har du noe interessant.

TDCS:

http://en.wikipedia....ent_stimulation

TMS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Transcranial_magnetic_stimulation

Endret av Jamsa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...