PaulScholes22 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hei, Lurer på om det er (nevneverdig) forskjell på størrelsen av skjellettet? Tenker da på folk som bruker benbygning som forklaring på at man enten er spinkel eller kraftig. F.eks tynne håndledd, fingre, ankler osv. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Det er i stor grad genetisk\arvelig betinget. Hvordan vi utvikler oss avhenger av arv og miljø, vokser vi opp i ett godt miljø, fysisk og psykisk, kan vi utvikle oss optimalt. Skjelettet trenger bland annet kalk og D vitamin for å vokse normalt og få styrke... Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvordan kan man finne ut hvilken beinbygning man har? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Folk er forskjellige, men akkurat skjelettet er ikkje noko stor faktor. Alt som ligg rundt beina er av større betydning. Hvordan kan man finne ut hvilken beinbygning man har? Røntgen? 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 En avansert kroppsanalysemaskin kan beregne hva kroppen består av ved hjelp av elektrisk motstand. Jeg fant på den måten ut at skjelettet mitt er en god del tyngre enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Eg ville ikkje lagt for mykje vekt på ei kroppsanalysemaskin, dei viser mykje feil. Eg ser ikkje korleis noko maskin skal kunne måle vekta av skjelettet ved å sende ein liten straum gjennom kroppen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Forskjellig type vev har forskjellig motstand. Selvfølgelig blir ikke målingene 100%, noe slikt forekommer ikke. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Det enkleste er nok å måle rundt håndleddet siden det området naturlig ikke har nevneverdige fett-depot. Du kan også bruke en DEXA-scan for å se om det er antydning til benskjørhet. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Jeg har hørt av leger at skjelettet forandrer seg etter belastning og tyngden det må bære på. Det var en stund siden så jeg er ikke 100 på mine kilder, men det virker ikke urimelig. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Jeg har hørt av leger at skjelettet forandrer seg etter belastning og tyngden det må bære på. Det var en stund siden så jeg er ikke 100 på mine kilder, men det virker ikke urimelig. Helt riktig det du sier. Benmassen er en fantastisk ingeniørkunst som hele tiden søker å være optimal i forhold til å være sterk og lett nok til å tåle belastningene og slitasjen som oppstår. Det er spesielt to typer benceller som er viktige i denne aktiviteten. Osteoclaster som bygger ned benmassen og Osteoblaste som bygger den opp. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Det er ganske tøft med dei gutta som brukar kroppen som slegge. Gjennom årevis med slag har kroppen forsterka beina dei slår med. Dei knuser murstein med kroppen der andre hadde brekt heile armen i eit tilsvarande forsøk. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Så du mener at slag forsterker benbygningen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Det er ikkje ein påstand, det er fakta. Såg ein episode om det på eit eller anna program. Kanskje det var Superhumans, eller eit liknande. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=D71B7OsYAbk#t=483s Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Da har jeg lært noe i dag også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå