Gå til innhold

BK: TrueLove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei - jeg er ingen ringrev og har heller ikke gitt karakter, på toppen av alt har jeg liten erfaring med denne type bilder... , men tenkte jeg kunne prøve å imøtekomme ditt ønske om tilbakemelding likevel...:)

For det første synes jeg det er en fin situasjon du har fanga og ansiktet til jenta fremstår som skarp og fin. :)

Ellers slår det meg er at den mørke hunden liksom forsvinner litt, til tross for at den tar en stor del av billedflaten. Den har lyskilden bak seg og fremstår derfor delvis som en siluett, men om du kunne f.eks. plassert deg mellom vinduet og objektet, uten lage å skygge, kunne du fått naturlig lys fra vinduet mot hunden. Dette er kanskje ikke så lett når det er en situasjon som oppstår spontant, men ofte er det bare en liten justering av vinklingen som skal til for å få et bedre resultat. Mange bruker også blitz i slike situasjoner - det kan bli vellykket, men selv foretrekker jeg helst å ungå det fordi det gjerne gir et hardt lys og skarpe skygger.

En annen ting som kan være verd å nevne er at det virker som om fokuset/skarpheten er betydelig svakere på hunden enn på jenta. Det er mange måter å velge fokus på så her anbefaler jeg at du studerer mulighetene i kamera og prøver og feiler så mye du orker.

Lukkertid og blender spiller også inn - hvis det her er sånn at jenta sitter mer stille enn hunden vil det kunne forklare saken, da får du bevegelsesuskarphet på hunden og må velge kortere lukkertid. Dette fører igjen til at du får for lite lys inn i kamera, noe som kan kompenseres ved valg av blender og ISO..... :hmm:

Ja, som du ser - valgmuligheten er mange, men det er ingen grunn til å la seg skremme :)

Du har valgt en kjempespennende hobby, med uendelige utviklingsmuligheter. Jeg anbefaler deg å leke med prøving og feiling, kombinert med litt lesing når du støter på et problem du ønsker å finne mer ut av. Du vil garantert oppleve at du blir stadig flinkere :D

Og til slutt - til syvende og sist er det du selv som skal være fornøyd med bildene dine. Man lærer seg å bruke de verktøyene man har til rådighet og så tar man sine valg ut fra hva man ønsker å uttrykke med bildet. ;) Lykke til! :)

Endret av Astrid E. Saltveit
Lenke til kommentar

Hei - jeg er ingen ringrev og har heller ikke gitt karakter, på toppen av alt har jeg liten erfaring med denne type bilder... , men tenkte jeg kunne prøve å imøtekomme ditt ønske om tilbakemelding likevel...:)For det første synes jeg det er en fin situasjon du har fanga og ansiktet til jenta fremstår som skarp og fin. :)Ellers slår det meg er at den mørke hunden liksom forsvinner litt, til tross for at den tar en stor del av billedflaten. Den har lyskilden bak seg og fremstår derfor delvis som en siluett, men om du kunne f.eks. plassert deg mellom vinduet og objektet, uten lage å skygge, kunne du fått naturlig lys fra vinduet mot hunden. Dette er kanskje ikke så lett når det er en situasjon som oppstår spontant, men ofte er det bare en liten justering av vinklingen som skal til for å få et bedre resultat. Mange bruker også blitz i slike situasjoner - det kan bli vellykket, men selv foretrekker jeg helst å ungå det fordi det gjerne gir et hardt lys og skarpe skygger. En annen ting som kan være verd å nevne er at det virker som om fokuset/skarpheten er betydelig svakere på hunden enn på jenta. Det er mange måter å velge fokus på så her anbefaler jeg at du studerer mulighetene i kamera og prøver og feiler så mye du orker. Lukkertid og blender spiller også inn - hvis det her er sånn at jenta sitter mer stille enn hunden vil det kunne forklare saken, da får du bevegelsesuskarphet på hunden og må velge kortere lukkertid. Dette fører igjen til at du får for lite lys inn i kamera, noe som kan kompenseres ved valg av blender og ISO..... :hmm:Ja, som du ser - valgmuligheten er mange, men det er ingen grunn til å la seg skremme :) Du har valgt en kjempespennende hobby, med uendelige utviklingsmuligheter. Jeg anbefaler deg å leke med prøving og feiling, kombinert med litt lesing når du støter på et problem du ønsker å finne mer ut av. Du vil garantert oppleve at du blir stadig flinkere :DOg til slutt - til syvende og sist er det du selv som skal være fornøyd med bildene dine. Man lærer seg å bruke de verktøyene man har til rådighet og så tar man sine valg ut fra hva man ønsker å uttrykke med bildet. ;) Lykke til! :)

Takk for tips, håper selve fototeknikken kommer seg etterhvert slik at jeg kan fange øyeblikket når det oppstår:-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...