magnus1992 Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Hei venner. Jeg og to venner skal på interrail-ferie i sommeren og lurte bare litt på hvordan det foreløpige reiseplanen ser ut for dere. Vi har bestilt fly til Frankfurt fordi det var så billig... Reisen med tog er som følger: Frankfurt-Paris-Bordeaux-Carcassonne-Nice-Monte Carlo-kanskje Milano-Venezia-Innsbruck-Munchen og fly derfra og hjem. Noen innvendinger om reisen og eventuelt hvor lang tid en burde bruke på en slik tur. Hadde tenkt rundt tre uker i og med at interrail-passet varer i 22 dager. Om noen har vært i disse stedene eller noe i nærheten som dere ønsker å kommentere, så er det bare å skrive. Steder å bo? Hvor mange dager på hvert sted? Det er første gang vi drar på en slik ferie så jeg er ikke helt klok på hvordan det kommer til å gå. Noe jeg er litt usikker på er togtider og hotell-booking. Fanker'n i anker'n det er bare å kommentere! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Det er stort sett dyre områder dere drar til, i all hovedsak storbyer. Er dette i tråd med det dere vil oppleve? Hvor mange dager på hvert sted? Du rekker å se Notre Dame, Eiffeltårnet og Louvres fasade på tre kvarter om du er ivrig, man kan bo i en by et helt liv uten å gå lei. Med mindre dere vil være i en by med spesielle, store festivaler eller lignende ville jeg ikke bestilt overnatting så mange dagene på forhånd, så får dere litt mer fleksibilitet. Kjedelig å måtte dra fra en by dere liker eller forlokkende piker fordi dere har booket et eller annet halvkjipt hotell i neste by. Er du født i året brukernavnet tilsier og ikke alt for nøye på standard foreslår jeg at dere baserer dere på ungdomsherberger, med en og annen natt på hotell. Dette er ikke bare for å spare penger (selv om det selvsagt er en fordel); hovedmålet er å møte rare skruer fra alle mulige verdenshjørner. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Jeg var på interrail for to år siden og vi hadde en ganske lik reiserute som det dere har planlagt. Hvis dere starter turen i Frankfurt så er Amsterdam ett must. Er vel en bitteliten "omvei" hvis dere skal innom Paris, men det er jo litt av sjarmen. Dere kan også ta en stopp innom f.eks. Antwerpen, Brussel eller Lille. Et tips når dere skal reise fra Paris og evt. Amsterdam, er å bestille togbilletter et par dager i forveien. Ja, hvis dere har interrail-billett kan dere ta regionaltog etc., men fra disse to byene går det hurtigtog hvor man må betale/reservere billetter (man får stor rabatt hvis man har interrail-billett, men det blir fort fullt). Da vi skulle reise fra Amsterdam til Paris endte vi opp med å måtte ta regional/lokaltog hele veien. Tror vi bytta tog ni ganger, og det er noe man helst vil unngå. Skal dere reise fra Paris kommer dere sannsynligvis til å ville ta TGV, hurtigtog. Dette koster faktisk en del selv med interrail-billett og det blir raskt fullt også her. Når det gjelder overnatting kan dere bruke hotels.com, hostels.com og hostelworld.com. Bestiller man "hotell" på hotels.com kan man få rom på overraskende fine "hoteller" for en billig penge hvis man bestiller "i siste liten". Ellers så er det billige og bra steder å bo på i både store og små byer. Ikke besill hotell flere dager i forveien. Blir stressende og lite impulsivt hvis dere bestiller hotell for flere dager frem i tid. Bare å spørre hvis det er noe du lurer på. Endret 13. februar 2012 av SPRCO Lenke til kommentar
magnus1992 Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Lurte litt på slutten av reisen... Etter Innsbruck, er det noen fine steder i nærheten litt mer øst i europa som en burde dra innom? Har også tenkt til å ta flyet hjem fra siste stoppested og ikke Frankfurt. Det er derfor ikke et must å komme tilbake dit... Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Vi var ikke noe lengre øst enn Berlin. Dro fra Zurich til Berlin som var den siste etappen på reisen. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Om det finnes noe severdig øst for Innsbruck? Klart! Kom deg til Wien sporenstreks – der ligger Bratislava, Budapest, Praha, Pécs, Zagreb, Sarajevo, Tirana, Sofia, Mostar og Istanbul for dine føtter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå