Gå til innhold

Hvem skal kjøre først i krysset?

storingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen har forkjørsrett når det ikke er skilting, da går det på høyreregelen og hva som er hensiktsmessig mest naturlig. I overnevte tilfellet er den mest naturlige rekkefølgen bil B først, så A, så C. Av den enkle grunn at bil B er den eneste som ikke trenger å sette ned fart for å fortsette kjøringen sin, og er også den eneste bilen som ikke direkte krysser ett annet kjørefelt. Deretter bil A siden bil C har naturlig vikeplikt for bil A.

Men i praksis skal jeg love deg at over halvparten av tilfellene i en slik situasjon ender med at alle sammen stopper og ikke skjønner bæret :hmm:

Lenke til kommentar

Forstår det godt eg. Alle er jo klar over at dei har vikeplikt for ein anna bil og at ingen har meir rett til å køyre først enn den andre. Om to bilar gjev gass og bil A treff bil B vil han i bil A ha eit forklaringsproblem. Like greit at alle stoppar opp før ein av bilane køyrer.

Eg har lese at dei ikkje har høgreregel i England meiner eg det var. Der må sjåførane sjølv løyse situasjonen ved å køyre ein og ein sidan ingen har vikeplikt.

Lenke til kommentar

Eg har lese at dei ikkje har høgreregel i England meiner eg det var. Der må sjåførane sjølv løyse situasjonen ved å køyre ein og ein sidan ingen har vikeplikt.

Wikipedia er ikke helt enig; de har ikke høyreregel, men de har etter sigende skiltet vikeplikt i alle kryss.

In the United Kingdom, priority is always indicated by signs or markings, so that every junction between public roads (except those governed by traffic signals) has a concept of a major road and minor road. The default give-way-to-the-right rule used in Continental Europe causes problems for many British and Irish drivers who are accustomed to having right of way by default unless they are specifically told to give way.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

9ca67d708079b91923b25379aff4a2d9.jpg

Så, hvem har forkjørsrett? (ingen skilting)

Bil B har forkjørsrett. Han skal ikke krysse noe felt. Regelen om at de som skal skifte felt har vikeplikt gjelder. Siden alle låser hverandre, så er det skifte felt som er neste på listen etter høyreregelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...