Gå til innhold

Hvem skal kjøre først i krysset?

storingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går for at B skal kjøre først. Slik det er tegnet, så kan det virke forvirrende, men som sagt ovenfor meg så vil dette virke klarere mens man er ute i trafikken.

edit; Selvsagt skal A kjøre først.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Her er ein heilt lik situasjon, berre at eg har vridd litt rundt på vegen.

post-20187-0-47533900-1329030235_thumb.png

Det blir ikkje skilta på den måten, forkjørsrettskiltet (det med ein tjukk og ein tynn strek) eksisterer ikkje i det formatet, det er berre for å illustrere. I tilfella over blir det normalt kun brukt forkjørsskiltet (gul kvadrat på kant). Skiltet som er brukt i eksempelet til trådstartar finn du der forkjørsvegen ikkje går rett fram og kan misforstår. På ein hovudveg der det svingar slakt mot høgre og samtidig er ein avstikkar til ein mindre veg er det ikkje behov for dette skiltet. Men i enkelte tilfelle er det nødvendig for å opplyse om kva grein av eit kryss som har forkjørsrett.

I dei tilfella er det alltid den som skal av forkjørsvegen som må vike, i begge tilfella, bil B. Bil A køyrer på forkjørsvegen heile tida, mens bil B skal av forkjørsvegen og ut på ein sideveg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går for at B skal kjøre først. Slik det er tegnet, så kan det virke forvirrende, men som sagt ovenfor meg så vil dette virke klarere mens man er ute i trafikken.

Bil A skal kjøre først, bil B skal krysse forkjørsveien og har dermed vikeplikt for bil A. Som nevnt av andre her i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som trådstarter mener jeg at det er bil A som skal kjøre først, siden bil A er i forkjørsvegens forløp og har forkjørsrett. Jeg mener også at bil B må vike for bil A. Fordi bil B skal krysse motgående kjørefelt.

Endret av storingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bil A skal kjøre først, bil B skal krysse forkjørsveien og har dermed vikeplikt for bil A. Som nevnt av andre her i tråden.

Oi, mente selvsagt A. Ble skriveleif. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bil A som har forkjørsrett i overnevnte eksempel, ja.

Jeg vil faktisk legge til en liten ting her. Her er ett virkelig eksempel fra Bergen. Det irriterer meg like mye hver gang jeg kjører igjennom her (generelt i helgene) når det er blinkende gule lykter.

Kon Oscars gt. nordgående løp

Dette er Kong Oscars gt. i Bergen. Denne går over i Nygaten (til venstre) som går over i Småstrandgaten. Her er trafikken normalt regulert med lysregulering, så det er generelt greit. Men når lys er av/blinkende gult, så er det skilting som gjelder i henhold til trafikkpyramiden. Er faktisk veldig flott at det er en bil mitt i krysset her, for det gir ett flott eksempel på hvordan trafikken skal gå når lyktene ikke virker. Om lysregulering mangler, så har i dette tilfellet drosjen forkjørsrett, og den røde bilen i bakgrunn og all øvrig trafikk fra den retning, har vikeplikt.

Kong Oscars gt. sørgående løp

Her er da sørgående løp med korrekt skilting. Her kan man tydelig se ett vikepliktsskilt fulgt av underskilt som forteller hvor forkjørsvei går. Ut fra skilting fremkommer det tydelig at man er på vei inn på forskjørsvei og har vikeplikt. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært med i nestenulykker (og fulgt av forbannede bilister som mener jeg er komplett idiot) når jeg kjører nordgående og skall inn Forundrer meg egentlig at det ikke er ulykker der. det er vel fordi at de fleste tror de krysser kjøreretning når de svinger til venstre. Det er altså ikke tilfellet.

Så, til de av dere som måtte bo i Bergen, se på skilting ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det forkjørsrett.

Gjør nok ikke det formelt sett. En kikk i trafikkreglene viser i tillegg at det ikke stipuleres noen rettigheter overhode (Ordet rett, i betydning rettighet, er ikke brukt i lovteksten). M.a.o. utsagnet at 'man har ingen rettigheter i trafikken, bare plikter', er temmelig presist.

I forhold til vikeplikt har dette en ganske praktisk betydning. Selv om andre har vikeplikt for deg betyr ikke det at du har noen spesielle rettigheter ovenfor de.

Det er da også en ganske alminnelig situasjon at alle får vikeplikt. (F.eks med fire biler mot et kryss fra hver sin retning)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forkjørsrett brukes som en nødvendig motsetning til vikeplikt i den forstand at det skal forstås hvem som har minst plikt til å vike. At det er vikeplikt betyr ikke automatisk at andre har "mer rett", men begrepet forkjørsrett er noe til og med politiet og statens vegvesen bruker i dagligtale. om enn ikke i lovforskrifter. Er forruten det stor forskjell på påkjørsrett og forkjørsrett.

Vikeplikt defineres med at man skal ikke forstyrre eller hindre annen trafikk som ikke er ilagt spesielle vikeregler i den grad det lar seg gjøre. Sånn løst formulert. Det betyr i praksis at om du kjører ut på en forkjørsveg og en bil som er på veien må bremse/slippe gassen, så har du faktisk brutt vikeplikten. Selv om det bare er ørlite.

Forkjørsvei er det eneste vi har i forskriftene så vidt jeg vet, men forkjørsrett er noe kjøretøy på forkjørsvei har, underlagt at all trafikk som krysser forkjørsvei har vikeplikt for kjøretøy på forkjørsvei. Derav forkjørsrett som begrep.

Så er det opp til enhver om de vil stå på sitt og forårsake en ulykke og la forsikringsselskapet se hvem som skulle vike for hvem. Men det er alltid bedre å bremse en gang for mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...