Sexpert Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Med fare for å bli stemplet som kverulant kommer jeg med dette innlegget: Når du er for sein med å betale en faktura kan du få morarenter tillagt, evt blir de tillagt neste faktura. Ordningen er grei og er lovbestemt, til og med rentesatsen er det. Men så hender det jo av og til at du finner på å betale en faktura før forfall; da skulle du jo i realiteten fått renter til gode til neste faktura, men det har visst aldri skjedd at noen har fått tilbakebetalt er beløp. Hvorfor er det slik? Hvorfor korrigerer de bare én vei? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 At selgeren tilbyr deg en rentefri kreditt på X antall dager betyr (selvfølgelig) ikke at du har noe som helst krav på rabatt i forhold til avtalt pris om du frivillig velger å betale før forfallsdato -men enkelte gir jo rabatt ved kontantkjøp, eller de tar ekstra gebyr for å sende faktura (evt. bare ved kredittkjøp under en viss sum), noe som blir det samme resultatet i bunn og grunn. Lenke til kommentar
KS Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Så det du vil er å sette andre i gjeld til deg, og kreve en rente, uten at det er avtalt? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 At selgeren tilbyr deg en rentefri kreditt på X antall dager betyr (selvfølgelig) ikke at du har noe som helst krav på rabatt i forhold til avtalt pris om du frivillig velger å betale før forfallsdato -men enkelte gir jo rabatt ved kontantkjøp, eller de tar ekstra gebyr for å sende faktura (evt. bare ved kredittkjøp under en viss sum), noe som blir det samme resultatet i bunn og grunn. Tja. Godt poeng, men de rentekostnadene selger har ved å gi deg kreditt til forfallsdato vil sannsynligvis bakes inn i prisen på varen uansett. Si at jeg skylder deg 10 MNOK for en vare, forfallsdato er om en måned. Hvis du ikke tar noen penger for dette, vil du ha tapt penger når forfallsdato kommer, siden penger taper seg i verdi over tid. Derfor skrur du opp prisen til 11 MNOK, der rentene for en måned er bakt inn. Dermed er det lukrativt for meg å vente HELT til forfallsdato med å betale deg det jeg skylder (fordi jeg får rentekostnader i denne måneden). Går jeg over denne datoen, vil renter starte å påløpe for å dekke dine merkostnader. Betaler jeg derimot FØR, tjener du på dette, fordi jeg allerede har betalt renter for en måned (innbakt i prisen). Men jeg er helt enig med dere over, man har på ingen måte krav på å få tilbakebetalt noe som helst hvis man betaler en regning før forfallsdato. Er ikke noe mer å gjøre med det enn å betale PÅ forfallsdato hvis renten du taper er så kostbar. Det at en selger gir deg en avtale om kreditt, du godtar dette, men ikke velger å benytte deg av det skal ikke ha noe å si (med mindre noe annet er avtalt med selger). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Det ligger i begrepet morarenter. Mora betyr mislighold, noe som vil si at hvis det skal løpe renter så må det foreligge et mislighold av en betalingsforpliktelse. Din kreditor misligholder ingen betalingsforpliktelse ved at du betaler for tidlig (snarere er det din rett å betale tidligere hvis ikke annet er avtalt, jfr. gjeldsbrevloven § 5 første ledd første punktum). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå