Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SHDSL VS ADSL

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter her og vurderer linje til jobben..

Har 1mbit SHDSL hjemme og er veldig fornøyd med den.. men ser på prisene og ADSL 2048/448 Kbps koster meg 700kr mindre i mnd.. Så noen som har noen meninger om dette er dårligere/bedre?

Dette er i bedriftssammenheng så det blir mest epost og surfing osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når vi laner hjemme hos meg og spiller cs for eksempel bruker vi 8-10 kb av 32 hver! Det vil si at det går maksimum 3 på en linje som er 1024/256. Noe mindre enn 10 kb burde du ikke beregne på en bruker, da går det tregt. Hvis dere skal surfe og sjekke email vil det gå fint med ca. 10 brukere tenker jeg. Men ikke hvis alle sjekket mailen samtidig... Husk også at ADSL er Half Duplex, slik at hvis noen bruker full upload, vil også Download bli påvirket. Dette gjelder ikke SDSL, som kjører da naturligvis Full Duplex.

Lenke til kommentar

Fredrik^-

Om du laster med full hastighet opp VIL nedlastingen din gå seinere også på SDSL. Grunnen til dette er hvordan Tcp/Ip protokollen er bygd opp. Den er bygd opp med tanke på at man skal være sikker på at man får all den dataen man vil ha, og ikke mister pakker med data. Og hvordan kan man sjekke dette? Jo ved at at man sender en bekreftelsespakke ved hver pakke med data man motar. Altså man motar en pakke, så sender man en bekreftelse til serveren (den du alster ned fra) om at du er klar til å mota mer data. Om serveren ikke motar bekreftelsespakken så sender den en ny versjon av den pakken.

Det gjør at om du laster opp med full hastighet så vil bekreftelsespakkene sitte i kø, og du vil rissikere å få den pakken på nytt, men det vanligste er at det bare går seinere fordi serveren sender ikke en ny pakke før den motar bekreftelsespakken for den forgie.

Derfor vil det gå seindt om du laster opp ved full hastighet både på Sdsl og Adsl. Både sdsl og adsl kjører full-duplex fra ditt adsl modem og til sentralen.

Edit; beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt. Jeg hadde valgt Adsl. Spørsmålet er self hva du bruker den til, kjører du mye servere og alster mye fra deg selv så bør du behodlde sdsl.

Lenke til kommentar
når vi laner hjemme hos meg og spiller cs for eksempel bruker vi 8-10 kb av 32 hver! Det vil si at det går maksimum 3 på en linje som er 1024/256. Noe mindre enn 10 kb burde du ikke beregne på en bruker, da går det tregt. Hvis dere skal surfe og sjekke email vil det gå fint med ca. 10 brukere tenker jeg. Men ikke hvis alle sjekket mailen samtidig... Husk også at ADSL er Half Duplex, slik at hvis noen bruker full upload, vil også Download bli påvirket. Dette gjelder ikke SDSL, som kjører da naturligvis Full Duplex.

Feil 1: CS bruker ca. 3,5 kB/s. Da jeg hadde ISDN funket det utmerket å spille 2 stk på samme linja (singel, 64k).

Feil 2: down-/upload påvirker hverandre.

Feil 3: 32 brukere kan bruke sin del av linja (laste ned) før hastigheten kommer ned i ISDN hastighet (2 mbps). Enkelt og greit fordi 64 * 32 = 2048 ! :D

Lenke til kommentar
Satt 5 stykker med 704/128 og spilte CS med 30/50 i Ping....

Tror du ikke trenger ShDSL hvis dere ikke skal ha server e.l.

Hehe jeg sitter på 1024/256 Telenor Avidi, med 3stk på en "gjennomsnittlig" CS server (100 Mbit) får jeg 4-500Ping!!!!! :shrug:

Er det noe annet å si Stjelenor 2k, :lol:

Med 2stk har jeg ca 40++ men aldri 20-30 :-?

Du må da ha NGT eller no??

NGT ROx :woot: men ikke utbyggningen, det finnes jo ikke..... Bare i borettslag og noen få heldige.............

Lenke til kommentar

Jeg har chello plus og jeg kan ha 7stk tilsammen på cs samtidig, men da er det uten ventrilo f.eks Men det kan og ha noe med innstillingene i configen din på cs, for der kan du stille rates osv sånn at du får mindre ms men bruker mer av linja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...