Gå til innhold

Bærbar "er ikke fornøyd med spenningen strømforsyningen gir"

sitdown

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ødelagt plugg på strømforsyningen til en FS pro V3205, å få tak i en kompatibel strømplugg var vanskelig da det ikke er standard plugg. Medførte at jeg måtte bruke en plugg på en multilader som passet sånn nogenlunde og måtte sette laderen til 24V istedetfor 20V.

Har tilslutt bestillt en orginal strømforsyning, men da går maskinen i sovemodus med batteri i, uten slår maskinen seg av etter kort tid.

Muligens jeg med for høy spenning har delevis ødelagt noen komponenter.

Har prøvd å tappe batteriet helt ved å starte opp i bios noen ganger, men det hjelper ikke.

Noen som har en mulig løsning?

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24volt i stedet for 20volt er tross alt +20%. Noe variasjon i spenning tåler nok ladekretsene, men dette kan lett ha vært for mye for dem å tåle, så fysisk skade pga. overspenning er alltid en mulighet i slike tilfeller. Underspenning er normalt langt mindre farlig, men selvfølgleig bør du bare fore maskinen med spenning innen et par prosent feilmargin fra dens spesifikasjoner.

Desverre har jeg veldig lite å foreslå når det gjelder feilsøking og evt. feilrettig i et slikt tilfelle...

Hvordan oppfører maskinen seg med korrekt spenning og ingen batteri? Hvis den fungerer da så kanskje det er bare batteriet som har tatt skade? Jeg kan ikke nok om ladekretsetenes reaksjon på overspenning til å kunne si så mye nyttig i forhold til dette, men det er verdt å prøve om du ikke får mer konkrete ideer.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar, da får jeg nok bare kjøre på 24V til maskina tar helt kvelden.

Sånn generelt er ikke maskina helt frisk, den virker tregere enn før selv med reinstallasjon, ifølge min egen hukommelse.

Når jeg kjører på 20V uten batteri så slår maskina seg av etter kort stund.

Lenke til kommentar
  sitdown skrev (På 11.2.2012 den 19.41):

Takk for svar, da får jeg nok bare kjøre på 24V til maskina tar helt kvelden.

Sånn generelt er ikke maskina helt frisk, den virker tregere enn før selv med reinstallasjon, ifølge min egen hukommelse.

Når jeg kjører på 20V uten batteri så slår maskina seg av etter kort stund.

Hmmm, vel jeg kan ikke annbefale å bruke feil spenning som sagt - men det er mulig skaden allerede er gjort.

Jeg kan ihvertfall forslå at neste gang du trenger en lader så kjøp en lader med riktig spenning (og nok ampere) på ebay om du vil ha en on-the-cheap. Der får du dem meget billig, ofte med gratis frakt og under 200kr grensen. Tar 1-3 uker for typiske hongkong varer, men produktene er som regel helt greit som reservebruk.

Unngå alltid å bruke feil spenning på elektronikk generellt sett. Spesiellt om det er overspenning.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, kunne ha satt multiladere på 20V, men da fikk ikke maskina nok spenning ettersom pluggen hadde litt feil dimensjon. Så litt dårlig kontakt. Hadde 3 forskjellige universal ladere og ingen hadde helt riktig plugg. Dessuten knakk pinnene på to av pluggene. Billig=Dårlig kvalitet ofte.

Det er nok brukt strømplugger som ikke er standard på denne FS maskina iallefall.

Lenke til kommentar

Hvis det virker på 24V tror jeg ikke maskinen har tatt skade.

Om du bestilte en fake adapter ville jeg absolutt kjøpt mer watt enn det du hadde på den originale.

Det er forresten 19V og minst 80W du skal ha:) Prøv en adapter til. Grunnen til at universal adapteren trenger 24V for å virke kan være at den ikke er kraftig nok ved 20V, det er bare å glemme en universal adapter på 80W om original strømforsyningen er 80W. det er også mulig den andre strømforsyningen du har er for svak.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Er nok sikker på at det er høy spenning som har skapt dette problemet. Fungerte helt greit med orginal adapteret helt til jeg knakk kabelen til pluggen og begynte med adaptere med uorginale plugger (dårlig kontakt) og for høy spenning.

Med det nye orginaladapteret nå, får jeg problemer på grunn av lav spenning i forhold til før.

Så om jeg kunne resette elektronikken som "føler" på batterispenningen, så kunne jeg muligens fått en løsning. Har prøvd å tømme batteriet flere ganger uten nytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...