Gå til innhold

Vanlig latency på bredbånd?


Anbefalte innlegg

Edit: Nå er linja tilbake til gamle synder igjen, spiker opp i 130ms og average over 30ms, selv om maskinen min har 0 network activity. Virker nesten som om det er avhengig av hvor mange andre i blokka som bruker nett?

 

Jeg mistenker nesten dette. Linjen din har tydeligvis veldig bra potensiale for responstid - som du ser 3-4ms når alt går som smør (hvilket er så godt som man kan håpe på). Problemet er at som du ser er det random variasjoner hele veien. Dette er egentlig akkurat det samme som man ville se hvis et par maskiner på samme nettverket som deg brukte linjekapasitet sporadisk. Som du iser så er du alene på modemet - men dette kan være en eller annen form for delt pipeline til blokken som er for liten.

 

Måten du kanskje lettest påviser dette (ved mindre kundesupport kan kommentere på det) er å ta en hastighetstest på flere tidspunkt på dagen/natten. Det du burde se da er at du får maks hastighet på "uvanlige" tidspunkt som tidlig på morgenen, i arbeidstid/skoletid og etter midnatt - mens hastigheten vil falle noe på ettermiddagen da dette er når flest folk bruker nettet. Dersom dette stemmer så er det snakk om en for trang pipeline i CD sitt nettverk - og de BØR ha verktøy for å kunne avdekke slikt fra sin side i så fall - så da bør du legge litt press på dem...

 

Men sjekk selvfølgleig først om det stemmer.

 

Jeg vet desverre ikke om et verktøy for å automatisere slike tester på en timer og logge resultatene. Kanskje noen andre kan kjime inn i forhold til det.

 

EDIT: Dette er på ingen måte den eneste mulige feilkilden altså. Det kan like fint være noe så enkelt som et problematisk modem/modemruter.

 

EDIT2: Jeg ser ingen betydelige forskjeller i loggene dine mellom store pakker og små pakker. Dvs. de er begge veldig variable. Jeg regner dermed sansynligheten for ustabilitet i form av pakketap som relativt liten utifra disse.

 

EDIT3: Det du selvfølgleig forresten kan gjøre er å sende loggene dine inn til CD kundeservice. Jeg vet av erfaqring at det hjelper veldig mye med å feilsøke når du har loggede resultater. De kan da også sjekke at pingtidene de ser fra sin side matcher dine - og si om dette er innenfor det de regner som "akeptabelt" eller ikke. Hvis pingtider fra utsiden-inn ikke matcher det som logges fra innsiden-ut så er det ofte tegn på defekt modem/modemruter (ihvertfall fra min erfaring med DSL produkter).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er jeg rimelig sikker på at overbelastning/støy er tilfelle, gjennomsnitt på 40 ms kveldstid søndag, 5ms tidlig mandag morgen igjen, på lik linje med søndag morgen.

 

Møtte på en person hos teknisk kundeservice som tilsynelatende ikke visste forskjell på bandwidth og latency, så de sender bare en tekniker i stedet :)

Lenke til kommentar

Canal Digital kunde(12/5mbit) med samme latency issues her også.. Borettslaget mitt, Lille Bislett, har avtale med CD og leverer nok tv/telefoni/inett til flere hundre leiligheter i nærområde- noe jeg mistenker er årsaken til ustabilitet.

 

Jeg har hatt mye problemer med stabilitet over lang tid. Nettet faller sporadisk ut i flere timer. Kundeservice har mildt sagt kun vært til frustrasjon. Ingen har hatt kunnskap som overgår restart av modem -> fixed? If no = log case.

 

Etter at de har logget case hører man aldri mere fra dem, med unntak av en sms 3 dager etter at feilen er meldt "når er alt bra igjen!" At jeg ringer med samme problem en gang i uken klarer de ikke å fatte er et problem for meg.. det er aldri noen ansvarhavende tilgjengelig som man kan eskalere til. Eneste jeg henvises til er "Klageskjema på nett". Via denne klarte jeg å få forwardet en mail fra 2.linje support som trolig ikke var ment til ekstern bruk... den bekreftet bl.a. kapasitetsproblemer i område mitt, men jeg hørte aldri noe mer, til tross for gjentatte purringer.

 

Etter mye, mye strev - sendte jeg knappe to uker siden klagemail til CD, med CC til bl.a. Patrik Hofbauer og Petter Carslen, adm.dir av CD Norge og hele CD konsernet. Med mange års erfaring fra kundeservice, liker jeg å tro at jeg formulerer meg pent, konstruktivt, og med fokus på å løse problemer framfor å "ventilere" som mange andre klager ofte gjør.

 

Til ingen nytte. CD har vært stille som graven.

 

Jeg har nå bestilt VDSL fra NGT, og vil aldri vurdere en aktør som CD igjen når de tar kundene sine så lite på alvor.

 

Her kan dere se screens av tracerts og pings som sier litt om alvoret.. 1 enhet på nettet(min pc), trådløs deaktivert, koblet i DIR655 med ethernet -> Thomson modem fra CD.

Endret av euph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, morsomt du skulle skrive det, har akkurat vært igjennom samme frustrasjoner.

 

Mine samtaler med support:

 

Forsøk 1: ble besvart av en med helgeskift som tilsynelatende hadde en viss snøring, han pinget modemet mitt og sa at det var "veldig bra verdier", hva nå enn det betyr for dem. Videre foreslo han å resette modemet (uten at det hjalp), og så stengte kundeservice i det de gjorde det.

 

Forsøk 2: ble besvart av ei dame som tilsynelatende ikke hadde noen anelse om hva jeg skrev, hun forstod det som om jeg "ikke hadde fått den hastigheten jeg har bestilt". Da jeg prøvde å forklare henne at hun misforstod hva som var feil, og å spørre om hvilken latency CD mente var innenfor akseptable grenser, fant hun ut at det var best å sende ut en tekniker. Han skulle komme innen 1-3 dager.

 

Forsøk 3: Får til min overraskelse melding fra CD om at "feilen er rettet!", overraskende både fordi jeg aldri har sett snurten av en tekniker og fordi feilen definitivt ikke er rettet. Når jeg kontakter kundeservice igjen, blir jeg besvart av samme person som i forsøk 2. Hun skriver at tekniker ble sendt ut for å måle utstyret i sentralen, og "tekniker har undersøkt signaler og sjekket i systemet da vi har logget linjen oftere enn ellers. Og han finner absolutt ingen feil."

Jeg spør henne hva hun mener med feil, og sier at hvis 40ms gjennomsnittlig latency med 200ms spikes er det CD kategoriserer som "absolutt ingen feil", må jeg se meg om etter en ny bredbåndsleverandør. Igjen virker det som hun ikke skjønner hva jeg snakker om, og sier at hun må sende det videre til sin leder, og at noen skal ringe meg i løpet av dagen.

Har ikke hørt noenting fra de.

 

For meg virker det som om CD driter i latency, da det sikkert bare er 5-10% av de som betaler for egen linje som bryr seg om det, noe internkommunikasjonen du nevner også peker i retning av.

 

Hørte med Nextgentel og de kan levere VDSL, så da går jeg nok for det hvis det ikke skulle skje et mirakel hos CD. Blokka vurderer også å legge fiber fra altibox.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Jepp, canal digital i et nøtteskall.. har vært i overdrevent mye kontakt med deres support (faktisk lagret speed dial på mobilen). Aldri klart å komme i kontakt med noen med teknisk innsikt. "Alt ser bra ut!" er gjerne det de prøver seg på, men når du ber dem spesifisere hva slags verdier det er de egentlig ser på så kommer det klart frem at dette er folk som hører hjemme bak en pølsebod, men ikke i en teknisk support rolle.

 

Samtidig er det umulig å eskalere til noen som har fnugg av peil, ledere er aldri på jobb, og fulle navn eller epost adresser kan man heller ikke få oppgitt. Dermed sitter man som uheldig canal digital kunde igjen med skjegget i postkassa, i en situasjon hvor ingen tar ansvar, og heller ingen kan holdes ansvarlig.

 

Aldri mer canal digital..

 

 

Edit; verdt å nevne at jeg har "logget" uttalige mange caser til teknikere, men som du selv nevner, har jeg aldri sett et fnugg til de..

Endret av euph
Lenke til kommentar

Jeg har hatt NGT i alle år og var kjempefornøyd. Skiftet nå til CD og er kjempefornøyd til nå.

Både CD og NGT sliter hvis man skal dømme utifra FB og andre steder man leser om tilbakemeldinger. Det er alltid noen som får ustabile linjer osv ... Er man 'uheldig' så kan man få det til alle ISP'er tror jeg. Om NGT eller andre er så mye bedre enn andre når man først har problemer vet jeg dog ikke. Innrykket jeg får er når først noen har utfordringer som ikke løses ved restart av modem/router (pluss litt til), så sliter de alle med support med liten kompetanse generelt (men av og til kan man sannelig møte en med kompetanse også ;) )

Lenke til kommentar

Ligger alltid CA. på 10 ms. Mot Hafslund i Oslo. ( speedtest.net ).

 

Har 70/10 fra CD.

Så vidt jeg forstod på tidligere postere i tråden går 70/10 på fiberlinjer, og er da bare tilgjengelig der CD har lagt disse? Virker som om disse linjene omgår flaskehalsene i kabelnettet?

Lenke til kommentar

Ligger alltid CA. på 10 ms. Mot Hafslund i Oslo. ( speedtest.net ).

 

Har 70/10 fra CD.

Så vidt jeg forstod på tidligere postere i tråden går 70/10 på fiberlinjer, og er da bare tilgjengelig der CD har lagt disse? Virker som om disse linjene omgår flaskehalsene i kabelnettet?

 

Nope, vi har ikke fiber inn i huset. Vi har Coax vis jeg ikke tar feil. Canal Digital Leverer ikke fiber i kommunen jeg bor.. Bor i en stor kommune da. Weird.

 

Edit, de leverer nok fiber i kommunen når jeg tenker meg om, men ikke i område jeg bor.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...