vannernamm Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Norske folk til å med er uteliggere... jeg reagerer på det. Får de 0 hjelp av NAV til å få et sted å bo? Hva er årsaken til at de ikke har et hjem? Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Ofte bruker de bare alle pengene sine på narkotika 8 Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Ofte er det vel så selvforskyldt at NAV har store vansker med å hjelpe dem. Kanskje de ikke vil ha hjelp heller. 2 Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Husker jeg så på tv elns at noen uteliggere fikk ett fint hus. De ville ikke bo der, de ville bo på gata isteden. Lenke til kommentar
vannernamm Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Er dere seriøse nå? De vil rett og slett ikke ha det? De VIL bo på gata å tigge? Seriøst, det går ikke... tror dere nesten ikke Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Ofte bruker de bare alle pengene sine på narkotika Forsåvidt ikke rart. Når bosted er hospits. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Norske folk til å med er uteliggere... jeg reagerer på det. Får de 0 hjelp av NAV til å få et sted å bo? Hva er årsaken til at de ikke har et hjem? Fordi at NAV følger ikke etter dem dagen lang og ser hva de bruker pengene på. Dessuten så er det langt fra sikkert at alle uteliggere her til lands får støtte av NAV (ulovlige innvandrere, etc). Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Det er ikke så enkelt at man bare kan møte opp på NAV og få et sted å bo. Er mange regler rundt det, som mange ikke oppfyller. Gata blir derfor hjemmet for mange. Noe går på at man kan få penger til f.eks husleie, men NAV gir så dårlig depositumsgaranti at svært få utleiere vil akseptere det. Får man bolig trenger man penger til bl.a strøm så det medfører endel utgifter NAV ikke dekker. http://www.ha-halden.no/nyheter/article5670038.ece For noen så er det også sånn at de er narkomane, og de vil ikke klare å slutte tvert for å flytte inn i hus. De trenger behandling i tillegg til huset. Men dette gjelder kun en liten del av gruppen. En annen sak er at om en uteligger banker på og vil leie, så er ikke de de mest populære på leiemarkedet. Kommer man i dress så har man større sjanse for å få leie. NAV forøvrig, er bare søppel som bare gjør ting verre for folk. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 For å få penger av nav, må du gjøre som dem sier, og du må følge viss krav, det er nå to type utbetalinger nav gir, arbeidsavklarings penger, dette er folk som er midlretidig uføre, og kan ikke jobbe eller bare jobbe del tid, eller folk som har mistet jobben og ikke har fått nye med en gang. Den andre er permantent uføre, folk som ikke kan jobbe og vil antagligvis aldri komme ut i arbeid igjen. Å skyte heroin i årene gjør deg kanskje midlertidig ufør, men det er selv forskylt osv, du får kanskje hjelp fra nav til å komme i programer som skal gjøre deg ren, men du får ikke bare 10 000kr i måneden til en leilighet. Det eneste uteliggere får av penger er sosial kontor penger, som er veldig lite, er nok til litt mat om dagen, men ikke noe leilighet osv. Så det uteliggere gjør er at de bruker de få pengene de får på dop og kanskje mat om de er edru nok til å være sultene, resten av pengene får de enten gjennom tigging eller krimialitet. Andre uteliggere er import vare, de tjener faktisk mer på å tigge i oslo enn på redlig arbeid der de kommer fra. Jeg har aldri møtt en norsk tigger som ikke tydlig var nakoman eller alkohoiker. 2 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Norske folk til å med er uteliggere... jeg reagerer på det. Får de 0 hjelp av NAV til å få et sted å bo? Hva er årsaken til at de ikke har et hjem? Leste en artikkel for en uke eller to tilbake hvor over halvparten av uteliggerne som ble spurt, svarte at de hadde takket nei til kommunal bolig. Flesteparten i den andre halvparten har sikkert også fått tilbud, men husker ikke Vi har ikke "uteliggere" i Norge, egentlig, vi har folk som skulle være tvangsinnlagt, eller i beste fall, folk som velger å leve utenpå samfunnet. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Norske folk til å med er uteliggere... jeg reagerer på det. Får de 0 hjelp av NAV til å få et sted å bo? Hva er årsaken til at de ikke har et hjem? Man må kunne vise til at der eksisterer ett problem for å forsvare beskattningen av resten av befolkningen for å løse problemet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Husker jeg kom i prat med en kar som kjører rundt i rullestol i oslos gater og som er hjemløs. Ikke bare var han ekkel på flere nivåer så jeg til slutt har begynt å ignorere han, men han hadde valgt å ikke ta imot noe botilbud fordi han måtte da følge visse krav, som jeg antar er f.eks at penger han får til leie MÅ gå til leie, at han må 'fikse' på seg selv og at han kommer i en eller annen form for aktivitet på dagtid eller behandling. 2 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Husker jeg kom i prat med en kar som kjører rundt i rullestol i oslos gater og som er hjemløs. Ikke bare var han ekkel på flere nivåer så jeg til slutt har begynt å ignorere han, men han hadde valgt å ikke ta imot noe botilbud fordi han måtte da følge visse krav, som jeg antar er f.eks at penger han får til leie MÅ gå til leie, at han må 'fikse' på seg selv og at han kommer i en eller annen form for aktivitet på dagtid eller behandling. Hvor lader han rullestolen sin? 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvor lader han rullestolen sin? Si det du 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Det å være uteligger og ruse seg er noe som forkorter livet, så man skulle tro de heller ville ha en kommunal leilighet. Men så er det da også en del mennesker som har et dødsønske, og lever på en destruktiv måte. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Folk er interressert i et sted å bo, men NAV deler ikke ut slikt bare man stikker innom. Om det dukker opp en leilighet til leie i oslo sentrum, er prisen normalt langt over hva NAV er villig til å gi og NAV dekker heller ikke utgifter til forsikring, strøm, osv. Mye av problemet er at NAV gir en tidsbegrenset støtte og når den er oppbrukt så slutter de å gi hjelp. Man må f.eks ha tjent 1,5G for å få dagpenger, og er man langtidsledig gjør man iike det. Faller man utenfor dagpenger ender man på gata uten mulighet til å dusje, ha på rent tøy, barbere seg osv og da funker det dårlig å møte på jobbintervjuer. Det er da folk tilbyr hjelp i en varmende sprøyte. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Det er da folk tilbyr hjelp i en varmende sprøyte. Konklusjonen er altså at velferds-staten ikke eksisterer, og at vi reelt sett er avhengige av venner og familie om ting går galt? Mao, NAV er først og fremst til for å hjelpe de ansatte på NAV 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Ja. Det vil si, at NAV tilbyr hjelp under forutsetninger som ikke er oppnåelige for en uteligger. Man får en catch-22 situasjon. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Det stemmer ikke helt, vanlig nav utetaling for arbeidsavklarings penger er ca. 11 000kr i måneden etter skatt, dette holder til både en liten leilighet, og mat, pluss forsikkering. Du vil ikke ha penger til overs til å spare, men man for også ofte bostøtte som kan være over 1000kr til i måneden. Eneste grunnen til at uteliggere er uteliggere er fordi dem bruker penger på dop og ikke kan kontrolere seg selv nok til å bo et sted, de får tilbud om div behandinger, både pyskisk og fysisk, men de færreste harde heroin brukere blir noen gang rene, så de ender på gata. Det er ikke mangel på hjelp som gjør det, det er deres egent valg, hverken nav eller politikere setter sprøyta i armen dems, de valgte å bruke et stoff som ødlegger liv, nav kan ikke bare si, ah du bruker 5000kr på heroin i måneden, vel da får du 5000kr av oss samt 10 000 til for et sted å bo, versegod, eneste som ville skje da er at de bruker 15 000kr på herion i stede og bor fremdeles på gata 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvem kan få arbeidsavklaringspenger? Det er et vilkår at du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade. Mange er uteliggere uten å være syke elelr skadet og de får ikke aap. Gunfreak: Fasinerende at du kjenner så lite til NAV og hvordan systemet fungerer. 11000 i måneden? HaHaHaHa, hvem pokker får det? En tusenlapp til telt er mer vanlig: http://www.ha-halden.no/nyheter/article5670038.ece Denne historien er typisk eksempel: det var faktisk en liten stund siden hvor jeg holdt på å havne på gata. Fyren jeg leide hos skulle selge huset, så jeg fikk beskjed om å måtte flytte -.- fikk 1mnd varsel, var innom nav, de nektet på alt mulige måter å hjelpe meg, så jeg måtte bare pakke sakene mine, og hørte med venninnen min i oslo om jeg kunne bo hos henne. så jeg leier jo hos henne da Altså hadde f.eks nav støttet meg med en flybillett hjem til Tromsø så kunne jeg kanskje vært i jobb nå :fnise: Men neeei "vi betaler ingenting..Bare om du har en kontrakt at du starter i jobb så kan vi hjelpe deg" teeehe, jeg savner hjem! Elelr denne: Jeg har aldri misbrukt noe som helst, men har likvel vært uten sted å bo et par ganger. Har ikke sovet på gata, men hos venner. Og i kommunen jeg bodde i da, kan man få låne en bitteliten hytte på en campingplass om man ikke har noe annet sted å bo, men der er "naboene" veldig tvilsomme, mye bråk og rus. Og da er ikke det et aktuelt sted å være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå