sQlepytt1 Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Hei Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny stasjonær PC som fungerer bra til spill og andre vanlige bruksområder, muligens også litt streaming/frapsing av spill. Jeg spiller ikke FPS, og det er ikke så viktig om jeg ikke kan kjøre spill på absolutt høyeste grafikken, men jeg vil kunne spille de fleste av dagens spill (feks Skyrim som jeg ikke har hatt mulighet til å prøve enda pga for dårlig PC), og også noen av de kjente som på er vei (feks Diablo 3, GW2) med grei grafikk, uten lag og bra FPS. Den skal såklart helst vare så lenge som mulig x). Nå har det seg slik at jeg ikke har særlig greie på PC og aner ikke hva som er verdt prisen etc. Jeg kommer heller ikke til å forsøke å bygge PCen selv, til tross for at "alle" anbefaler det. Jeg forstår at det er mer lønnsomt og heller ikke så vanskelig, men jeg velger heller å betale litt ekstra for å slippe dette. Grunnet at jeg ikke føler meg overhodet komfortabel med dette selv, og vi har også hatt en dårlig erfaring med dette tidligere da broren min forsøkte seg på det. Budsjettet er ikke helt fastsatt, men jeg vil helst ikke bruke særlig mer enn 8000 kr, med mindre jeg får en betydelig bedre maskin for en relativt liten prisforskjell. Jeg har allerede skjerm (rimelig ny 24" acer med 1920x1080 oppløsning), tastatur, mus, musematte etc, trenger bare selve PCen. Jeg har ingen erfaring med kjøp av PC på nett, men en kamerat av meg har kjøpt noen PCer fra komplett og har stort sett vært fornøyd. Derfor har jeg sett på noen av deres sammensatte såkalte gaming-pcer. Hvordan er feks denne: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10481 dersom jeg selvkonfigurerer noen av de svakere områdene? Eller må jeg gå opp i prisklasse for å kunne se meg fornøyd i forhold til hva jeg ønsker som beskrevet ovenfor? Som feks: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10523 Dersom det lønner seg stort å vente et par måneder kan jeg vurdere å gjøre det. Jeg tar imot og takker for alle forslag, men prøv å la være å kom med at jeg bør bygge selv, for det har jeg bestemt at jeg ikke vil prøve meg på. Takk! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Det blir en bra maskin hvis du bytter ut litt deler ja men du havner fort over 8000kr der. Det ligger mange lignende tråder her med forslag til spillmaskiner som også kan være verdt å kikke gjennom. Lenke til kommentar
sQlepytt1 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Jeg brukte en del tid for å se gjennom tråder, men de fleste bygger selv, eller så er snakk om PC til langt dyrere enn det jeg har selv tenkt meg, derfor lagde jeg heller min egen. Hvis noen har noen forslag til hvilke deler jeg burde bytte til hva hadde det vært til kjempestor hjelp! Hvis ikke får jeg vel se hva jeg kommer frem til selv, det hadde bare vært bedre med litt forsikring fra andre som har mer peiling. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 I det første oppsettet ditt til kr6995 ville jeg byttet ut grafikkortet fra 550 til en 560-utgave (gjerne den med 2GB RAM siden prispåslaget var likt med 1GB utgavene). Jeg ville også gått opp til billigste 8GB RAM alternativ. Eventuelt ville jeg gått opp fra core 2400 til core i5-2500. Men i forhold til gaming er det GPU du bør legge penger i. Du vil ikke få noen high-end gamer av dette men en som er brukende til det aller meste, kanskje med reduksjon på detaljer på enkelte spill. Og du får gjerne grafikkytelse etter hvor mye du betaler for grafikkortet. Når det er sagt velger man gjerne det billigste alternativet av GPU-modell. Med disse endringene er du på kr 8090 når tastaturet er fjernet. Om du hadde hatt høyere budsjett hadde SSD vært en selvfølge. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Bare for å gi et eksempel på hva du kan få ved å velge billigste komponenter: I denne listen på prisjakt.no har jeg valgt fra billigste sjikt basert på et hovedkort med z68-brikkesett i likhet med Komplett sin pakke. Om du velger en SSD som disk nr2 kan du kjøre med "Intel® Smart Response Technology" som du vil se omtalt på hovedkortets produktside. Fordelen er at SSD-enheten vil fungere som buffer og du vil få en ytelse tett opp mot ren SSD-ytelse i vanlig bruk. Men du trenger ikke bekymre deg for dårlig plass på SSD'en som du ville oppleve med en 60GB enhet. derfor ville jeg gått for denne muligheten om det er slik at du ikke liker/har satt deg inn i problematikken rundt bruken av SSD i et oppsett. I så fall er "OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB" hos Komplett et meget bra utgangspunkt. Lenke til kommentar
newcler Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 de fleste kronene når du kjøper en pc ligger i om du vil den skal se bra ut, eller om den bare skal virke helt greit/optimalt. ting som er verdt å satse på er, prosessor, skjermkort, hovedkort, RAM. Vips der har du en så og si billig optimal pc. drit i kabinett feks.. bygg det av lego omså.. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 de fleste kronene når du kjøper en pc ligger i om du vil den skal se bra ut, eller om den bare skal virke helt greit/optimalt. ting som er verdt å satse på er, prosessor, skjermkort, hovedkort, RAM. Vips der har du en så og si billig optimal pc. drit i kabinett feks.. bygg det av lego omså.. en annen måte å gjøre det på (som jeg foretrekker) er å bry seg om kabinett, strømforsyning og lagring, slik at man har noe å bygge på til neste gang og ikke bare noe å kastebort... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Det er ikkenoe iveien for å velge komponenter selv og heller betale nettbutikken for montering hvis du ønsker komponenter som ikke ligger i disse "ferdig" konfigurerte pakkene. Det koster vel rundt 250kr å få maskinen montert og innstallert mener jeg. Hvis det er spillytelse du primært er ute etter så er det som flere har nevnt her skjermkortet som er alfa omega. Du kan godt tyne ned cpuen helt ned i en i3 og fremdeles få like god spillytelse som med en dyrere i5 cpu. Maskinen vil jo være oppgraderbar så du kan bytte til en bedre cpu hvis du seinere kjøper et skjermkort som krever en bedre cpu. Når det er sagt så bør du legge noen kroner i en god strømforsyning. SSD gir ingen ytelsesforbedring i spill annet enn lasting av områder/brett og oppstart av spillet. 8Gb minne kan også være greit å ha selv om det ikke strengt tatt er nødvendig pr idag med tanke på spill. Lenke til kommentar
sQlepytt1 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Takk for tipsene torfinns! Jeg gjorde noen endringer ut fra hva du foreslo og hva jeg har sett i andre tråder, og endte opp med dette på 8068 kr (uten SSD): http://oi42.tinypic.com/50gvm8.jpg (jeg fant ikke ut hvordan jeg delte oppsettet fra komplett). Etter å ha lest haugevis av andre tråder har jeg begynt å få litt mer forståelse av alt sammen, men akkurat angående SSD er jeg ikke helt sikker - etter det jeg har forstått bidrar den til å øke hastigheten for hvor raskt PCen kan laste inn programmer, og minker oppstartstiden etc, er det korrekt? Har det noe ytterligere å si for selve ytelsen til PCen når det gjelder spill eller andre ting som streaming (høyere FPS feks), eller går det bare på innlastingshastighet og totalt mindre "ventetid" ved bruk av PCen? Jeg skjønte heller ikke helt hva du mente med "Intel@Smart Response Technology" og det du forklarte der. Jeg har aldri hatt en PC med SSD før så jeg har verken noen erfaring med dette og derfor opplagt heller ikke satt meg inn i problematikken (hva slags problematikk?) rundt bruken av det. Det kan hende jeg kan strekke meg til å ta med en slik "OCZ SSD Agility 3 Series 2.5 60GB" hvis du mener det er gunstig, men som sagt har jeg ikke helt forstått hvilken nytte det har eller hvor stor forskjell det ville utgjøre. Endret 11. februar 2012 av sQlepytt1 Lenke til kommentar
sQlepytt1 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Nå var jeg ikke rask nok med å skrive innlegget over, før dere andre skrev deres innlegg, men da fikk jeg iallefall svar på det med SSD fra vidarkri, takk for det. Jeg har lest mye anbefalinger om Intel Core i5 2500k 3,3 ghz, og har også lest at dersom jeg ønsker å feks streame spill så er prosessor ganske viktig? Derfor tok jeg den istedet for holde meg til 2400 versjonen/degradere, prisforskjellen er likevel ikke stor. Når det gjelder GeForce GTX 560 2 GB, hvordan tror du det vil holde etter si 2-3 år? Er det et bra skjermkort utifra prisen jeg ser etter (ca 8k) eller bør jeg legge inn litt mer i akkurat dette? Siden jeg ikke har noen erfaring med bygging eller oppgradering av enkeltdeler i en PC vil jeg heller legge inn litt mer nå slik at PCen varer lenger for å "slippe" å måtte oppgradere senere. Angående utvalg av komponenter selv fra andre nettsteder, og heller betale for at dem setter dem sammen. Har du noen sider du kan anbefale som tilbyr dette? Husk at jeg ikke har anelse om hva som kreves av de ulike delene for at de skal "passe sammen" eller fungere bra sammen, så det ville vært litt vanskeligere for meg å plukke ut hver enkelt del. Endret 11. februar 2012 av sQlepytt1 Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 1) Å bruke SSD til systemdisk og noe programvare og spill resulterer i en veldig responsiv datamaskin. Les i SSD-tråden. 2) Intels SRT utnytter hurtigheten i en SSD til å gjøre et harddiskbasert system mer responsivt. Dette fordi SSD'en blir satt opp som en buffer til en større og treigere harddisk. I entusiastsammenheng er dette en nødløsning da du som entusiast ønsker 100% og ikke 95%. For en kontorPC er dette high-end. Ved å bruke RST slipper du unna eventuelle problemer med liten størrelse på SSD som du ellers vil komme opp i dersom du kjører OS og programmer fra feks 60GB SSD. Om du har et stramt budsjett er RST en god måte å få økt ytelse på samt at du ikke trenger tenke på begrenset plass når du installerer programmer og spill. Det beste er likevel å kunne kjøpe en SSD på 80/helst 120GB eller mer til OS og programmer mens en større harddisk fungerer som lagring. Så for å få høy diskytelse på et stramt budsjett uten å måtte lese seg veldig opp på bakgrunnsteori kan man velge å gå for Intels SRT. Lenke til kommentar
sQlepytt1 Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Takk for all hjelp så langt. Nå forstår jeg prinsippet med SSD og Intel SRT, men jeg har fremdeles noen spørsmål: - Jeg har lest det er flere som erfarer at SSDen blir dårligere etter ganske kort tid, hvor reelt er dette? Og hvor stor forskjell er det egentlig ved å ha en SSD, er den så stor at jeg bør legge inn nesten 1k mer? Jeg er veldig usikker på om det er verdt det, har noen noe å tilføye? - GPU. Det er i hovedsak tre kort jeg har sett på, og prisforskjellen er relativt liten, men hva er i grunn forskjellen mellom de tre og hva bør jeg velge? 1. Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, 822MHz 2. Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0,"OC Version", GDDR5, 2xDVI, HDMI, Windforce 2X, 900MHz 3. ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"DirectCU II", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP - Hovedkort. Hva får jeg for å betale 300 kr mer for det 2. alternativet? 1. ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, UEFI 2. Gigabyte GA-Z68XP-UD3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,FW,USB 3.0,Dolby,HDMI, mSATA - Er en strømforsyning på 500 W nok? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 SSD brukt som rein lagring eller som cache for en vanlig disk er kult, det er overhodet ingen tvil om det. Må man ha det?? Nei, man må ikke det, man kan uansett kjøpe en SSD seinere og stappe inn. Det er liten forskjell på de kortene du har funnet, alle vil gjøre jobben greit nok. Strømforsyning og kabinett er komponenter som kan overleve mange generasjoner med oppgraderinger så et godt sizet power som tillater litt vekst er en veldig smart ting, 500watt vil klare og dra det oppsettet men jeg vil anbefale og ta i litt på powersupply, da slipper du å bytte det når du oppgraderer til nytt skjermkort neste gang. Personlig så ville jeg ikke gått for under 800watt. Det gir rom for å putte inn mange ekstra disker og annet utstyr og det vil takle de beste skjermkortene på markedet som du antagelig kommer til å oppgradere til om 2-3 år. Lenke til kommentar
sQlepytt1 Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Da kommer jeg nok til å droppe SSD og heller kjøpe en senere hvis jeg finner ut at jeg vil ha det. Jeg har heller ikke råd til en strømforsyning på 800W+, så da får jeg heller oppgradere senere om jeg må det. Da har jeg endt opp med dette for en totalpris på 8072 kr uten frakt: Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Silver Power SP-SS500 500W PSU ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155 Intel® Core i5-2500K Processor Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S Seagate Barracuda® 1TB Takk for hjelpen, kan anse tråden som løst. Endret 12. februar 2012 av sQlepytt1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå