AnnetteM Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Heldigen meg jeg skal til Roma i April og så har jeg fått beskjed om fra gemalen at jeg kan ønske meg et objektiv Noen forslag? Bør ikke være alt for stiv pris, men noe som tar veldig greie bilder. Skal jo ta mest av bygninger og blir en tur til Vatikanet og På forhånd takk Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Hvilket kamera har du, og hvilke objektiv har du fra før? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Tokina 11-16 f/2.8 tror jeg du blir fornøyd med, fordelen er blenderen som gjør at du kan ta relativ flere bilder i mørkere omgivelser uten bruk av blits, kjempefint på museum og innendørs. Kan hende at den kommer på tilbud etterhvert som den nye utgaven blir introdusert. 1 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Jeg har EOS 550D og har 50 mm 1.4 og 85 mm 1.8 + 18-200 (tamron og den har sett sine beste dager) Nautica: Tusen takk for tips. Denne skal jeg absolutt titte nærmere på Lenke til kommentar
DrSnap Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Støtter Nautica sitt forslag.11-16 til Tokina er av kjempekvalitet i tillegg. Samt at du får 2.8 mot sigma 10-20mm F/3.5 1 Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Ville ha skaffa ein 35/2 eller evt. Sigma sin 30/1.4. Gjer deg ein litt vidare fastoptikk, som fungerer fint i dårlig lys og innendørs. Kanskje det einaste objektivet du treng ta med deg, dersom du liker brennvidda. 1 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Noterer meg alle forslagene her så jeg må bare takke for alle tips Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Støtter Tokina 11-16. Gode grunner er nevnt over men også: Når du sitter inne på en liten intim restaurant og evner å få med hele innholdet... Kjekt. mmm Roma... Ta en tur til Campo de Fiori på formiddagen før blomsterhandlerene stikker av! Lenke til kommentar
tvister Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Canon har vel en TS17mm som er ganske fin til bygninger på et crop kamera. Ellers så støtter jeg forslaget om Tokina11-16 som er nevnt av flere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvis jeg skulle valgt et enkelt objektiv å ha med rundt i byens gater, så ville jeg valgt "en god normalzoom". Tror jeg til crop helst ville hatt EF-S 15-85 IS - gir etter min mening best avveining mellom pris, brennviddeområde og bildekvalitet. Vil gi bedre bildekvalitet enn superzoomen din og har det lille ekstra i vidvinkel. Billig er den ikke. 1 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Canon 15-85 står øverst på min ønskeliste. Jeg har den Sigma 30mm'eren nevnt over, og jeg får ikke rost den nok! 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 støtter meg til Nautica sitt forslag om (ekstrem) vidvinkel. da jegvar i Asia rett før juk var dette noe jeg savnet til å ta bilder av bygninger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvis jeg skulle valgt et enkelt objektiv å ha med rundt i byens gater, så ville jeg valgt "en god normalzoom". Tror jeg til crop helst ville hatt EF-S 15-85 IS - gir etter min mening best avveining mellom pris, brennviddeområde og bildekvalitet. Vil gi bedre bildekvalitet enn superzoomen din og har det lille ekstra i vidvinkel. Billig er den ikke. 15-85 er et perfekt valg til ferier, men Roma/Vatikanet tilsier endel innvendig fotografering og blits er forbudt på de fleste steder, spesielt i Vatikanet og det er flere ting som ikke blir sett på med blide øyner der Sleeveless shirts and short pants or skirts are not permitted within the border of the Vatican. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Sier meg enig i en del her ja, Tokina 11-16mm f/2.8 bør funke rimelig bra. Samt ville også tatt med meg 50mm`n i tilfelle man fikk bruk for den - siden den`s vekt og størrelse har null betydning å ta med seg så å si. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Et litt off-topic tips er å kjøpe billetter til (spesielt) vatikanmuseet på forhånd, og vær tidlig ute. Ellers kan du risikere ett par timer i kø bare for å kjøpe billettene + en times køvandring gjennom museet for å komme til det sixtinske kapell - jeg antar dere har tenkt dere dit... Og der trenger du lyssterk optikk, gjerne vidvinkel, for der er blits forbudt - selv om ingen av de amerikanske turistene bryr seg. De aller fleste kirkene i Roma har mye flott å se på / fotografere, vi fant en med tre-fire Caravaggio'er (og et sidealter dedikert til Olav den Hellige), mens i nærheten av presidentpalasset er det en hvor hele interiøret er designet av Michelangelo. Mangefarget marmor - kjempeflott. For ikke å snakke om Villa Borghese. Ikke lov å fotografere der, og du må bestille billett på forhånd, men fyttikatta for noen fantastiske marmorstatuer det er der... Berninis "David" slår Michelangelos variant langt ned i støvlene. Du får sikkert en flott tur - husk gode sko :-) Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Støttet forslaget om 11-16mm til Tokina, men hvis du har lyst på noe som koster smått med penger, nikon sin 35mm. 1500 kr ish, kjempe sak ! Lenke til kommentar
tvister Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Støttet forslaget om 11-16mm til Tokina, men hvis du har lyst på noe som koster smått med penger, nikon sin 35mm. 1500 kr ish, kjempe sak ! Nikon 35mm f1,8 er et bra og rimelig objektiv men egner seg nok dårlig til et Canon kamera. Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Støttet forslaget om 11-16mm til Tokina, men hvis du har lyst på noe som koster smått med penger, nikon sin 35mm. 1500 kr ish, kjempe sak ! Nikon 35mm f1,8 er et bra og rimelig objektiv men egner seg nok dårlig til et Canon kamera. Oi da... Jeg var såpass sliten igår : P Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg brukte min Sigma 30mm f1.4 da jeg var i Asia og synes det var for trangt å ta bilder av bygninger med. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg var i Roma med min D700 og AF 18-35mm, og synes IKKE jeg kunne hatt noe mindre vidvinkel! 18mm er "minimum" til alle severdighetene i trange gater/gårdsrom, og samtidig var 35mm greit og ha til portretter av fruen, da det gav fremdeles bra med bakgrunn uten å forvrenge perspektivet i ansiktet slik kortere brennvidder ville gjort. Til by-ferie tar jeg alltid kun med vidvinkelzoom! (Pluss en lettvekts normalzoom i reserve om vidvinkelzoomen skulle gå i stykker) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå