kjellvr Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 hei, skulle skifte klosser på min nylig kjøpte opel astra F 93 c18xe. og merket at jeg ikke fikk klemt inn stemplene i frembremsene helt, forstod fort at det var gjenget stempel. kikket rundt på nettet etter verktøy til denne jobben og forstod det slik at det var både venstre og høyre gjenger som ble brukt i stempler. så, hvordan vet jeg hvilke gjenger som er i mine kalipere? takk for alle svar! Kjell Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Det er ikke gjenger på caliperne når det ikke er hådbrekk på calipern, sitter stempelet fast så må du ha en ny caliper. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Bak er det av og til gjenger. Er det bak på A3en min. Fikk stempel inn med en tvinge og en god rørtang. Men måtte ha kalipper inn på benken for å få til. Så neste gang blir det nok spesialverktøy. Tok stempel ut først for rengjøring. Og så skrudde jeg de inn. Er ikke uvanlig å bytte kalippere annenhvert år dersom saltet får jobbe og kose seg. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Er ikke uvanlig å bytte kalippere annenhvert år dersom saltet får jobbe og kose seg. What the..? Uansett, så tror jeg man får kjøpt rep.sett til kaliptere (stempel, pakniker ogsv.) Hvis du finner bilder av ett rep.sett til dine så kanskje du klarer å se om stempelet er gjenget på. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Kalippere er ikke egnet for norsk saltvesens vinterføre. Disse ruster som fy, og innen man får brukt opp bremseklossene her i landet så har stempelet fått en fin tykk kant med rust. Bytt heller klosser ofte så man får flytta stempelet tilbake. Syrefaste kalippere hadde vært tingen her i landet. Beste er å pelle fra hverandre bremser en gang i året og rengjøre og smøre skikkelig på glide deler. 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Bank i bordet, men har ikke hatt problemer med det enda. Pleier å bremse hardt fra tid til annen slik at bremsene bak blir brukt. Itilleg passer jeg på å spyle godt over bremsene når bilen vaskes. Spyler selvsagt ikke glovarme bremser, lar det kjøle seg ned, går fort nå på vinteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå