Konto brukes ikke Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Har bestilt maskin og lurer på hva jeg bør være obs på, slik at jeg ikke gjør noen feil. Usikker på SSD og hvordan den monteres, men tror den har egen brakket(?) og så skal den kobles nærmest CPU? (ev står det nr på koblingene på HK?) Det som er greit er vel å prøve å få det montert best mulig med tanke på ryddighet og at man kobler skikkelig. Spekulerer også litt på om det blir nok luftgjennomstrømming med viftene som er der? Ser også at den CPU'en er lett å overklokke, men bør kanskje la dette være pga risiko og varmeutviklig, som igjen gir mer støy pga vifte? Vil bruke denne tråden til ting som dukker opp under byggingen - håper delene kommer til uka. Når maskinen er ferdig bygd, så er det vel bare å sette i win plata under oppstart og det er det? - eller må man inn i bios og stille på ting først? Endret 17. februar 2012 av kandasa Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) SSD kan fysisk settes hvor som helst i kabinettet. I Fractal Design er det mulig å skru den fast i harddisk-bayen, så det er hva jeg anbefaler. Avhengig av hvilken du har kjøpt skal den kobles med SATA 3.0 Gbps eller SATA 6.0 Gbps, hvor det siste er å foretrekke. Det står på hovedkortets satatilkoblinger hvilken det er, evt. kan du se i manualen som følger med hovedkortet. Fractal design R3 kommer vel bare med 2 vifter, selv har jeg installert ytterligere 3 vifter, altså 5 tilsammen for å få god luftgjennomstrømning. Dette er viktig dersom du skal overklokke, men dersom du ikke skal det er kanskje en stillere pc å foretrekke. Ellers er det viktig å holde det ryddig inne i kabinettet, så ha så lite kabler som mulig på kryss og tvers. Det burde ikke være noe stort problem å rydde vekk i kabinettet du har valgt. Det ligger mange gode eksempler i kabinett-bildetråden her på forumet som du kan kikke i for inspirasjon. Angående første oppstart så kan det hende at du må inn i BIOS og endre på BOOT rekkefølgen slik at maskinen booter fra CD-rom først. Men det er bare dersom den ikke gjør det automatisk når du setter i windows cden. Endret 11. februar 2012 av Dassen Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Ok, takk! Men hvis jeg erindrer rett fra den gangen jeg satte sammen maskin (godt over 10 år siden) så måtte man inn i bios for å sette CPU hastighet til riktig hastighet. Kanskje jeg husker feil, men trenger man dette nå? Edit: Er det bare 1 SATA 6, eller er det flere? (kommer kanskje an på HK?) Endret 11. februar 2012 av kandasa Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 På ditt hovedkort er det 4 stk 3 Gbit/s kanaler og 2 stk SATA 6 Gbit/s kanaler. Det vil enten stå hva som er hva i liten skrift på hovedkortet, eller de er fargekodet med f.eks hvit / blå. Du må ikke stille hastigheten på CPU med mindre du skal overklokke. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Hmm Har dem skippa ett par Sata generasjoner over natta eller ? Sata 6.0 Liksom ehhh. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 På ditt hovedkort er det 4 stk 3 Gbit/s kanaler og 2 stk SATA 6 Gbit/s kanaler. Det vil enten stå hva som er hva i liten skrift på hovedkortet, eller de er fargekodet med f.eks hvit / blå. Ok. Det har vel ingen hensikt å sette HDD i den andre 6GB/s med tanke på hastighet, for den klarer vel ikke mer enn 3GB/s uansett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Ok, takk! Men hvis jeg erindrer rett fra den gangen jeg satte sammen maskin (godt over 10 år siden) så måtte man inn i bios for å sette CPU hastighet til riktig hastighet. Kanskje jeg husker feil, men trenger man dette nå? Edit: Er det bare 1 SATA 6, eller er det flere? (kommer kanskje an på HK?) Nei det trenger du ikke. Enkel matte så er 10 data år det samme som 150 menneske år i utvikling. Det er mange år siden bios kom med Auto som default innstilling på CPU hastighet. I dagens maskin så trenger du ikke å fikle i bios for å få start på den, men man bør gå inn å sette Diskmodus til AHCI og ikke IDE modus, eventuelt RAID om man planlegger å bruke det i fremtiden. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 AHCI = SSD eller er det SATA? IDE trodde jeg var Den gamle brede kablingen? Rart hvis det er vanlig med SATA idag og at det står på default IDE, så jeg tar sikkert feil i hva jeg tenker. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 AHCI = SSD eller er det SATA? IDE trodde jeg var Den gamle brede kablingen? Rart hvis det er vanlig med SATA idag og at det står på default IDE, så jeg tar sikkert feil i hva jeg tenker. sett den i AHCI Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Ja, skal gjøre det. Starter opp maskin, trykker DEL og endrer kun dette i bios (sjekker av cd/dvd er første boot) - lagrer og avslutter, så bør det være tut og kjør, for SSD er jo lett å se pga størrelsen, så kan ikke se at det skulle dukke opp andre utfordringer - får håpe det. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Begynte å tenke på AHCI - her er driver i HK?, eller må denne innstaleres via driverplata til HK kanskje? Edit: Vista og windows 7 har jeg funnet ut har dette. Edit: tror jeg har fått med meg at dette er for SATA og på en SSD økes lesehastigheten noe i AHCI mode. Endret 17. februar 2012 av kandasa Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Nå er det første gangen vi får SSD og vet man ikke defragmenterer denne, men er det slik at man bare kan la denne være uten noe 'vedlikehold' tilsvarende, eller er det noe man også der bør gjøre for å holde den 'shipshape'? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) defragmentering av SSD ødelegger den, derfor er det deaktivert av OS som vet at det er en SSD sorry, misforstod... Endret 12. februar 2012 av olestokk Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Har nå fått delene og skal bygge når sønn kommer fra skolen. ("Fy flate så stor den er" sa kjerringa, "jau, det e berre lekkert". Det er nesten slik at jeg ikke tror den får plass - ja, snakker om den kjøleribben til CPU. Den er jo gedigen. ) Spørsmål: Ser HK har Xpress Recovery2 - Er det mulig å ta backup av SSD (OS) og legg det på HD, eller MÅ også speil ligge på samme fysiske lagringsenhet? (vil i så fall ikke bruke det, for da går han glipp av 10GB av SSD) Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Ok, utfordring dukket opp. Vet ikke om kjølevifte blåser inn i kjøleribbene eller suger ut. Kan man sette kjøleribben alle 4 retninger, eller er det kun 2? Hvis den blåser inn i kjøleribbene, så lønner det seg vel å sette den slik at avtrekksvifra i kabinett kommer rett bak. (istedet for å blås opp i kabinett-tak) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå