Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig nettverk

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har hatt ett merkelig mobilt nettverk i de siste...

Her jeg bor nå og jeg bruker det mobile nettet så er nettet utrolig tregt og det kan ta 10 sekunder før jeg kommer inn på en nettside og dette er plagsomt. Når jeg er ca 300 m unna huset mitt og prøver det mobile nettet der så er nettet utrolig kjapt. Jeg har Internett modem installert i huset så det er ikke noe problem, men det er utrolig merkelig at når jeg er i mitt eget hus så får jeg ikke brukt det mobile nettet. På jobb osv få fungerer det jo helt fint...

Noen som vet hva det kommer av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Jeg har hatt ett merkelig mobilt nettverk i de siste...

Her jeg bor nå og jeg bruker det mobile nettet så er nettet utrolig tregt og det kan ta 10 sekunder før jeg kommer inn på en nettside og dette er plagsomt. Når jeg er ca 300 m unna huset mitt og prøver det mobile nettet der så er nettet utrolig kjapt. Jeg har Internett modem installert i huset så det er ikke noe problem, men det er utrolig merkelig at når jeg er i mitt eget hus så får jeg ikke brukt det mobile nettet. På jobb osv få fungerer det jo helt fint...

Noen som vet hva det kommer av?

Det er veldig vanskelig å anslå hva det kan være basert på det du har nevnt her. Hvordan er geografien rundt der du bor? Hvor er senderen i forhold til obstruksjoner? Se gjerne på dekningskartene til leverandøren din.

Hvordan huset ditt er bygd opp kan også ha noe å si. Har du prøvd utenfor huset ditt?

Hva slags bånd er du på? Er du på det samme båndet 300m unna?

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske typisk for mobile nett. Med det mener jegt at det er typisk at det kan være VILT varierende kvaitet på signalet avhengig av hvor du oppholder deg.

Jeg anntar dermed at sansynligvis så er problemet at signalforholdene dine hjemme hos deg er mye dårligere enn andre steder (slik som på jobb). Atl dette har jo med å gjøre hvor mobilmastene er i forhold til huset ditt, hvordan topografien er (om du ligger i "skyggen") av et fjell eller haug i forhold til masten f.eks. osv.

Jeg har ikke selv brukt et mobilt bredbånd modem - men jeg vil annta at et lsikt modem har en eller annen form for indikator på signal-kvaliteten dersom du logger deg inn på modemet.

Du kan også ta en hastihetstest på f.eks. tptest.se til å begynne med. Om hastighetsmålingen er dålrig, så er det sansynligvis singalet ditt som er problemet (ihvertfall så lenge du kan utelukke evt. trådløs nettverk i huset ditt ved å midlertidig koble en PC rett i modemet med en kabel dersom du ikke allerede bruker kablet forbindelse, for det kan også være det trådløse nettet i huset som er dårlig selvfølgelig.

Så kort sagt:

-utelukk tråsløs nettverk

-sjekk om det er noen signalindikator i modemets grensensitt (kundeservice hos din ISP kan kanskje også sjekke dett for deg om du ikke helt vet hvordan du skal sjekke sånt da de ofte kan logge inn på modemet også)

Dersom du kan konkludere at signalet et problemet så er egentlig den eneste muligheten du har være å investere i antenneutstyr for å bedre signalstyrken - dersom modemet i det hele tatt støtter slikt. En godt innsiktet direksjonell antenne mot nærmeste mobilmast (krever litt research) vil kunne bedre forholdene en god del ihvertfall - men det vil aldri være noen garanti selv da. Avstand og topografien er store faktorer selv med kraftigere antenneløsninger.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...