-=CH=- Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Hei, jeg tror jeg står i fare for å miste jobben, jeg har tenkt det en stund fordi, fordi jeg har ikke nådd opp i det nivået jeg burde være Grunnen til at jeg ikke har nådd opp er fordi jeg har fått en sykdom jeg ikke har fått diagnosert ennå, men alt tyder på at det er Parkinson, noe som gjør at jeg skjelver og hender og føtter ikke alltid er like sammarbeidsvillige, og at hver bevegelse blir mye tyngre enn hos folk uten parkinson (for eksempel i trapper bruker jeg minst 3 ganger så mye energi på og gå opp ett trappetrinn) jeg bør også si at jeg har en tung jobb som elektriker og hvis jeg skulle miste jobben, så er det ikke det jeg skal være igjen, fordi det blir akuratt likt neste jobb. det jeg vil vite er 1: Hvis jeg kan bevise med hjelp av min lege, vil de kunne sparke meg når jeg har denne sykdommen, fordi jeg ikke strekker til? 2: Hvis jeg får sparken, har jeg rett på omskolering? 3: Vil nav hjelpe meg med dagpenger osv? Jeg håper på bare seriøse svar, med tanke på sakens alvor, på forhånd takk (takker også den/han/hun (politisk korrekt) som redigerte topic ) Endret 10. februar 2012 av -=CH=- Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 1. Nei, du trenger ikke være redd for å bli sparket om sykdommen er grunnlaget for manglende ytelse. Men du kan jo selvsagt bli sykemeldt, eventuelt kan legen din anmode arbeidsgiver til å legge til rette for at jobben og helsa skal henge sammen. 2. Som nevnt får du ikke sparken for slikt, men onkel stat trår til med arbeidsavklaringspenger og mye annen moro for den som har behov. Om hovedproblemet er at du trenger en annen utdannelse er kanskje normal støtte fra Lånekassen alene nok til å bringe deg et stykke på vei? 3. Jepp. Selv om dagpenger neppe er tingen for din del trenger du ikke bekymre deg for at du ikke skal få penger så du klarer deg. Jeg kjøper ikke nødvendigvis flosklene om at Norge er verdens beste land å bo i, men i tilfeller som dette skal det ikke være så fryktelig langt unna. Samtidig er det lurt å tenke litt langsiktig og finne deg en plass i arbeidslivet du kan leve med over tid; selv om du på ingen måte lever på et eksistensminimum om du er stuck på statens trygdesatser er det hverken lukrativt eller god underholdning over tid. Trinn én er å få en skikkelig diagnose. Lykke til! 2 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 *snip* 1. legen kan anmode, men bedriften kan bare/vil bare strekke seg et lite stykke før det blir urimelig for bedriften eller tilogmed umulig for bedriften å tilrettelegge mer. personlig har jeg opplevd at bedriften rett og slett sa de ikke kunne tilrettelegge for meg og jeg dermed med legen i ryggen sluttet på dagen. fikk da tre måneder med full lønn fra nav og søkte umidelbart på yrkesrettet attføring hos NAV. Så jo, hvis sykdommen din gjør at du ikke lengre kan utføre jobben din og arbeidsgiver ikke har andre mulighet for å gi deg arbeidsoppgaver som er tilpassset deg, vil du kunne få sparken. dog vil det ta lang tid. du kan gå sykemeldt i ett år fra jobb sammenhengende før arbeidsgiver kan sparke deg mener jeg å huske. 2. jo du kan få sparken, men som jeg nevnte så vidt over her, gå til legen få en diagnose. så kan du i sammråd med legen ta en avgjørelse på hvordan du skal gå videre. kan være legen din sier at du må slutte for helsa sin del og vil skrive en anbefaling på at du bør få ykresrettet attføring. det er ingen grunn til at du skal slutte i jobben din og så gå til lånekassen for å få penger til å utdanne deg. med engang du gjør det vil det bli mye vanskeligere hvis ikke umulig å overbevise NAV om at du burde få yrkesrettet attføring da du selv på egenhaånd har kommet deg i et "tiltak". jeg fikk ren beskjed fra legen om at du må bytte arbeid i bedriften eller slutte på dagen. noe som endte med at jeg slutta på dagen. 3. ingen invendinger. Trinn én er å få en skikkelig diagnose. Lykke til! absolutt, hvis du ikke går gjennom de "riktie kanaler" så ender du med skjegget i postkassa. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Takk for utdypninger og korreksjoner, stitch_it! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå