Gå til innhold

[Løst] Maskin til 7-8 tusen - trenger hjelp til å plukke deler fra dustin basert på Black Refinery

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg det blir maskin som jeg og sønn skal sette sammen. (grøss og gru) og satser da på sånn ca Black Refinery oppsettet. Har hørt mye bra på både pris og service fra dustinhome, så tenkte jeg ville forholde meg kun til en leverandør.

Jeg er hjernedød på dette feltet og tenkte jeg skulle sjekke der og hva prisen kom på og om de har alle delene, men jeg traff første problem på kabinett. Flere resultat når jeg søkte det og da skjønner jeg tegninga - jeg trenger hjelp for at jeg ikke skal f... opp dette ved bestilling allerede :)

Så er det noen som kan linke meg dette oppsettet fra dustinhome?

Fører de ikke delen, så kan man vel velge tilsvarende.

Jeg må også ha med en versjon av windows 7. (usikker på hvilken versjon som er 'vanlig' - sitter selv med XP ennå, så ... :ph34r: )

Spørsmål: Ser HK er ganske billig - er det ikke bedre å kjøpe et bedre/dyrere et med tanke på oppgradering av komponenter senere? (litt lettere å skifte andre delene enn HK liksom)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett

Hovedkort

HDD

SSD Byttet til Samsung da Dustin ikke fører Crucial. De er begge to stabile og gode SSD'er.

CPU

GPU

Alternativ GPU

PSU

Optisk

CPU-kjøler

Minne

Det skal være alle komponentene.

OS OEM

OS Full

Av Windows er det jo Win7 som er aktuell i dag. De aller, aller færreste har behov for noe utover Home Premium (tør jeg påstå). Du trenger 64-bit versjon for å ta i bruk all RAM'en.

OEM-versjonen knyttes til hovedkortet ditt, og gjelder dermed kun dette bygget.

Den fulle versjonen koster litt mer, men kan brukes også når du oppgraderer/bytter ut maskinen.

Det er ingen grunn til å kjøpe et dyrere kabinett med mindre dette mangler noe du trenger.

-Deluze

Lenke til kommentar

Haha! Hvordan i alle dager fikk jeg til det?! Jeg leste HK, men var av en eller annen grunn var jeg sikker på at du snakket om kabinett... Jeg skylder på øl! :)

Men faktisk stemmer jo det tipset jeg kom med også om hovedkort. Det som skiller billige fra dyre er blant annet antall PCI-e spor, antall USB og SATA tilkoblinger, samt hvor overklokkingsvennlige de er.

Men så fremt antall USB og SATA porter er nok for ditt bruk, og du er mer økonomisk enn fanatisk velger en ikke fra øverste hylle når det kommer til hovedkort.

-Deluze

Edit: Småplukk

Endret av Deluze
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 3 grunner til at jeg slang med ASUS sin:

1) Det er flere enn 1-3 på lager

2) Jeg finner ikke en skikkelig test av Zotac sitt kort, både med tanke på støy og ytelse

3) ASUS sitt yter godt, er stille, og er billigere (kampanje) Støy Ytelse

-Deluze

Edit:

Ja, alt av ledninger følger med. Kjølepasta har alltid vært med de kjølerne jeg har kjøpt for meg selv og andre, men siden jeg ikke har kjøpt inn fra Arctic Cooling kan jeg ikke garantere det (kun anta med en ukjent sikkerhet).

Edit 2: Kjølepasta kommer ferdig montert på kjøleren.

Du nevner prisen, er det slik å forstå at du vil ha det billigere?

Endret av Deluze
Lenke til kommentar
Edit 2: Kjølepasta kommer ferdig montert på kjøleren.

Du nevner prisen, er det slik å forstå at du vil ha det billigere?

Ohh nice, da kan jeg ikke fucke opp med pasta pålegging.

Nei, ikke billigere direkte, men ser black ref ligger på 7700 ca uten win(1379,-), så det blir litt dyrere å bestile bare fra dustin (ca 1k)

Regner med dette oppsettet er noe av det beste man kan kjøpe fra dustin til denne prisen?

Edit: endra til alternativ GPU btw

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Jo, det blir alltid litt dyrere enn hva handlekurven på Prisguide/Prisjakt viser, og det er jo fordi de forskjellige butikkene har "sine" deler som de er billigst på.

Så du kan handle hos X antall butikker for å spare (1000 KR - frakt x X (= sannsynligvis noe omkring 0-300)), men det er lettere å ha en butikk å forholde seg til synes jeg. Også er ikke besparelsen så altfor stor heller.

Oppsettet er ikke dumt det, det er absolutt mye PC for pengene. Om det er det beste oppsettet for pengene kan jeg ikke svare på uten å vite hva maskinen skal brukes til. Hvis svaret er "vanlig" bruk og spilling er svaret ja. Her og der kunne en helt sikkert ha spart inn noen kroner, men det vil ikke være snakk om den store summen.

-Deluze

Lenke til kommentar

Kommer nok noe når ledninger skal kobles til. Har bare satt sammen 2 maskiner selv og det er langt over 10 år siden, så ... Heldigvis er det ikke noe SLI eller annet jeg ikke skjønner bæra av, så får håpe dette går greit. Husker jeg hadde problemer med disse led ledningene som skulle gå til fronten av kabinett.

La til skjerm Dell 24" LED Ultrasharp U2412M.

Regner med det blir et svare styr med drivere hvis man skal ha de siste (for de ligger muligens ikke på cd'ene som er med) Men må vel få det til (hater driver-styret)

Skulle kanskje hatt et gratis ghost program så jeg kan gjøre dette bare en gang hvis noe slikt fins (men de alle som funker koster sikkert noen kr) - men det kan jeg kanskje ta senere i ny tråd.

Lenke til kommentar

Tror du får mye PC for penga der. Har forresten samme skjerm, og er superfornøyd.

Husker selv jeg satt og klødde meg i huet over de småledningene da jeg satte samme min første maskin, men sterk kaffe, godt arbeidslys, og litt ro i huset for å finlese manualer så går det greit! :thumbup:

Det med drivere er forresten ikke noe problem lenger. Bortsett fra skjermkort så ordner WIN 7 det meste...

Lenke til kommentar

led ledningene som som jeg regner med blir problemet - leste manualene sist også uten å få det til og mener jeg lot være å sette på noe av det. Her er det vel HK manualen som bør si/vise det egentlig?

Men husker ikke helt hvordan jeg bestemte hvilken HD som var pri osv. Regner med SSD skal kobles i nærmest CPU ... syns jeg husker at det var noe slikt. Men det står vel i HK manualen regner jeg med.

Edit: er bestilt nå, så blir spennende

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Drivere er ganske greit i dag, 1 pake for skjermkort + 1 pakke for hovedkort og du har det helt nødvendige.

HK manualen skal fortelle deg hva som skal hvor her ja. Det vil stå trykt på HK (dog er det smått) hvor de forskjellige skal, og de aller fleste bør få det til hvis en er tålmodig nok og har godt arbeidslys (også har du en fordel av å ha med sønnen din som (avhengig av alder) kan være en kløpper på å fikse små detaljer som det).

Det med harddisker og Master og Slave er noe som hører PATA til, og er ikke noe å bry seg om med SATA. Så lenge du kobler til begge to har du gjort det riktig (men SSD'en kan nyte godt av å kobles til SATA 6 GB/s).

-Deluze

Lenke til kommentar
Det med harddisker og Master og Slave er noe som hører PATA til, og er ikke noe å bry seg om med SATA. Så lenge du kobler til begge to har du gjort det riktig (men SSD'en kan nyte godt av å kobles til SATA 6 GB/s)

Hehe, ja det var før SATA jeg gjorde dette sist, så dette viste jeg ikke :S

Regner med 6GB/s er nr 1 da.

Hvis det er riktg bare det er koblet til, hvordan bestemmes hva som er for OS av diskene (hvis man har flere) og SSD (ene, hvis flere)- så enkelt som at det gjør man under installering av OS dette nå?

Lenke til kommentar
Det med harddisker og Master og Slave er noe som hører PATA til, og er ikke noe å bry seg om med SATA. Så lenge du kobler til begge to har du gjort det riktig (men SSD'en kan nyte godt av å kobles til SATA 6 GB/s)

Hehe, ja det var før SATA jeg gjorde dette sist, så dette viste jeg ikke :S

Regner med 6GB/s er nr 1 da.

Hvis det er riktg bare det er koblet til, hvordan bestemmes hva som er for OS av diskene (hvis man har flere) og SSD (ene, hvis flere)- så enkelt som at det gjør man under installering av OS dette nå?

under installering av OS kan man velge hvilken disk det skal installeres på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...