BakaBerg Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 God dag alle sammen. Er 25 år og har ikke bygd pc siden jeg var 16 år. Sitter litt dårlig i minne men jeg bestemte meg for å bygge pc i dag. Har et digert coolermaster HAF kabinett som er skikkelig sexy,Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz, 8gb DDR3, Geforce GTX570, min trofaste gamle 1terabyte samsung HDD og en ocz vertex 3 120gig SSD. Skulle sette dette sammen på et Gigabyte Technology Co., Ltd. Z68X-UD3H-B3 (Socket 1155), og alt har gått greit, tenkte jeg skulle bare installere spill på SSD og windows og annen dritt på HDDen. Oppgraderte firmwaren på SSDen på en annen pc og gledet meg da jeg hadde satt sammen hele greia. Men så prøvde jeg å forstå meg på dette med SATA, hvilke disker som skal hvor og hva jeg skal boote fra, har googlet og letet lenge nå, men jeg forstår det bare ikke! Altså SSDen må kjøres i ACHI, men når jeg booter så får jeg ikke til å sette HDDen som default, og eneste måten jeg får til å komme meg på windows fra HDDen er F12 under setup. Jeg har fiklet lenge med BIOS (trykker delete) og finner ikke noen måte å få dette til å gå automatisk. Har koblet CD-romen og HDDen i Intel z68 chipset SATA2_3 og SATA2_2, mens prøvd SSDen (etter det jeg tolket som riktig på diverse forumer) på SATA3_0 og SATA3_1 . I tillegg har jeg prøvd begge SATA3_5 og SATA3_6 på Marvell 88SE9172 chipen og satt den første som IDe og andre som ACHI, men kjenner jeg ikke tror jeg behersker dette like bra som jeg først antok at jeg kom til. Er det noen som kan forklare / evt hjelpe med dette! Lang post, takk for at du leste! mvh Thomas Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 så du får ikke satt SSD'en som first boot device? Lenke til kommentar
BakaBerg Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Windows er ikke lagt inn på SSD, jeg tenkte Windows og andre ting på HDD og kun spill på SSD. Får ikke bootet fra HDD. Hadde M4A785-M fra før og den oppgraderte biosen der kunne jeg velge SSD eller HDD som boot device. Så jeg vil boote fra HDD, men den prøver automatisk å boote fra SSD, uten at windows er lagt inn slik at jeg må manuelt boote fra HDD på setup. Takker Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Poenget med SSDen faller jo nesten helt bort hvis du skal ha operativsystemet på snurre disk. Koble opp SSD på onboard Sata 3.0 kontoller, Velg AHCI (Advanced Host Controller Interface)og sett SSD som boot disk. Deretter koble fra andre harddisker. Sett i cd/dvd og boot med cd/dvd drive og installer. Når du er ferdig å installere slår du av pc (koble fra strøm) og koble til de andre harddiskene. Så skulle det være tut og kjør. Anbefaler å legge swap disk på snurre disken. Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Operativsystem anbefales absolutt å ha på SSD ja! Spill og programmer kan også være greit å installere der. Og legg alt mulig annet "skrot" på HDD 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå