nerd-light Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Hei tenkte jeg skulle anskaffe meg min første htpc og lurt på om dere hadde noen tips til hva jeg skal anskaffe meg. Har ikke så mange krav, den må må ikke være mer enn 150 mm høy pga plass i tv benken og den må ha plass til to s-ata hdd. Jeg tenkte meg en ssd og en vanlig hdd, da jeg ikke har noen NAS ennå og ikke vil investere i det heller før hdd har falt litt i pris. Dessuten vil gjerne ha støtte for fjernkontroll. Er det noe mer dere trenger å vite ? Pris ca 5-6K men ikke noe absolutt. Håper dere kan hjelpe meg, Hva slags programmer skal jeg bruke på den ? Hadde tenkt å gå for windows 7, da det er det jeg er mest kjent med Endret 10. februar 2012 av nerd-light Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hvilket operativsystem har du planer om å bruke? Etter min erfaring liker iverfall ikke windows 7 for svak hardware, så en Intel i3 er et minimum om det er planen. Om du har erfaringer på Linux kan du gå for Intel atom med Nvidia sin ION chip. Eventuelt om du ikke kan Linux, men fortsatt vil klare deg med en atom prosessor så kan du prøve XBMC Live. Det er en nedstrippet Linux distrubusjon som starter mediaprogrammet XBMC istedenfor et skrivebord. Dette er et veldig pent og gratis mediaprogram som har mange muligheter. Du kan laste ned XBMC Live og legge det på en minnebrikke du booter fra slik at du kan teste det uten å installere. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 ehm, en av pcene i huset kjører windows 7 med en Celeron prosessor... Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Etter lite respons på denne tråden, så tenkte jeg skulle prøve å sette sammen noen elementer selv, så da satte jeg sammen noen helt tilfeldige sammenraskede elementer på prisjakt. Hva synes dere om denne sammensetningen ?htpc Lenke til kommentar
qtek Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Ser jo greie ut de komponentene der, ville vel kanskje valgt en prosessor som ikke utvikler så mye varme. Den du har valgt har en TDP på 100W. Jeg bruker en Intel Core i3 2120T med en TDP på kun 35W. Kan være en fordel hvis maskinen skal stå i en trang tv hylle. Hvis du skal bruke den til TV så kan jeg anbefale Mediaportal som programvare. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 I et mITX kabinett er jeg enig med qtek ang. cpuvalg, men i mATX kabinett burde det gå greit med den CPUen sammen med en såpass bra CPU vifte. Jeg har passivt kjølt 95W prosessor i min HTPC som har gått 24/7 i 3 år Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Ser ut som som a8-3800 prosessoren den med tdp 65 er umulig å få tak i ?, Noen som har teorier om hvorfor?, så da ser det ut som jeg må gå ned til 3500 hvis jeg vil ha 65W, siden hverken 3600 eller 3800 er å få tak, hvorfor vil dem ikke selge disse ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå