Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spiser som f***, legger aldri på meg...

MilKman'

Anbefalte innlegg

Halo

Har et spørsmål som følge av det jeg forteller nå

Jeg er 20 år, og var ferdig med videregående i 2010.

Fra og med 2. klasse spiste jeg varm mat hver dag 600gr pluss minus kyllingvinger, lasagne, medisterkaker i lompe. I tillegg til dette ca 7-8 colabokser. (Dette var altså i skoletiden, hver dag)

I tillegg til dette kommer gjerne Mcdonalds på vei hjem fra skolen med doble bigmac menyer og anna drit.

Middag hjemme, og god frokost.

Jeg hadde et forbruk på 12.000-13.000 kroner i året på Cola gjennom hele videregående.

Jeg er 194cm høy og veier ca 80 kilo, så kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke er feit?

Sitter det masse hamburgere og kyllingvinger på innsiden av blodårene mine?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halo

Fra og med 2. klasse spiste jeg varm mat hver dag 600gr pluss minus kyllingvinger, lasagne, medisterkaker i lompe. I tillegg til dette ca 7-8 colabokser. (Dette var altså i skoletiden, hver dag)

I tillegg til dette kommer gjerne Mcdonalds på vei hjem fra skolen med doble bigmac menyer og anna drit.

Jeg hadde et forbruk på 12.000-13.000 kroner i året på Cola gjennom hele videregående.

Jeg er 194cm høy og veier ca 80 kilo, så kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke er feit?

Bare vent...

Var som deg, dog ikke så heftig på colaen. Ting endret seg rundt 23-24 års alderen. Du vokser ikke framdeles?

Ang. cola ville jeg vært mer bekymret for tennene, etser vekk emaljen. Den får du aldri igjen og koster deg fort 4-5 tusen pr tann å erstatte om ikke mer.

Endret av Azidops
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja... det spørs på et par andre ting, som f.eks kolesterolet ditt. Det er mange slanke eller tom. tynne folk som får både hjerte og andre problemer, som med nyrer, eller tom. kreft om man er genetisk disponert, på grunn av livsstil.

Kroppen absorberer noe slikt som 97%+ av alle kalorier du dytter i deg, så uansett hvordan det står til med stoffskiftet ditt vil jeg tro at du har en viss fysisk aktivitet?

Lenke til kommentar

Halo

Bare vent...

Var som deg, dog ikke så heftig på colaen. Ting endret seg rundt 23-24 års alderen. Du vokser ikke framdeles?

Ang. cola ville jeg vært mer bekymret for tennene, etser vekk emaljen. Den får du aldri igjen og koster deg fort 4-5 tusen pr tann å erstatte om ikke mer.

Jeg vokser fremdeles ikke. Det er ikke det at jeg ønsker at jeg var større, men jeg lurer så fælt på hvor alt blir av hah..

Nja... det spørs på et par andre ting, som f.eks kolesterolet ditt. Det er mange slanke eller tom. tynne folk som får både hjerte og andre problemer, som med nyrer, eller tom. kreft om man er genetisk disponert, på grunn av livsstil.

Kroppen absorberer noe slikt som 97%+ av alle kalorier du dytter i deg, så uansett hvordan det står til med stoffskiftet ditt vil jeg tro at du har en viss fysisk aktivitet?

Tjah, jeg gikk jo på idrettslinja, men jeg er/var ikke den sprekeste. Jeg var jo trossalt en ivrig dataspiller, så aktivitet jeg kunne slippe unna, kom jeg unna med.

Likevel hadde jeg muskler som vistes godt, men det skjønner jeg fortsatt ikke. Ikke at jeg var no Jason Statham, men.

Lenke til kommentar

Regn ut hvor mye kcal (kalorier) du får/fikk i deg hver dag. Du er ikke feit, fordi du ikke har spist så mye som du tror. Det er fysisk umulig å legge på seg om du bruker mer energi enn du får i deg. At det er usunt betyr ikke at du blir feit.

Inb4 folk maser om "høy forbrenning" og andre myter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Heisann, Melkemann!

Kroppen vil til en hver tid tilstrebe å opprettholde sin normalvekt. Denne normalvekten er genbasert, og varierer dermed fra person til person. Du har med andre ord et utgangspunkt for hvilken vekt kroppen din mener du skal ha. Denne vektgrensen er lett å skyve på i ung alder (usikker på eksakt alder, men yngre = mer fleksibel). Hvis du f.eks er syv år og stapper i deg mer energi enn det du har bruk for (over tid), vil du skyve på denne normalvektsgrensen. I eldre alder, som i ditt tilfelle, vil det være mye vanskeligere.

Hvis du allikevel ønsker å gå opp i vekt, anbefaler jeg deg å spise mye og trene mye. Muskler veier mer enn fett! (Pluss at det finnes ufattelig mange andre fordeler ved å priotitere muskler fremfor fett-vekt, hehe). Karbohydrater, proteiner, vann og mineraler, er det viktig å få i seg mye av under trening. -Men det vet du sikkert alt om i og med at du har gått på idrett.. :)

Lenke til kommentar

Verste du kan gjøre er å prøve feite deg opp på junkfood og sukker drikke.

Selv om du aldri går opp i vekt så vil du lide av de samme negative effektene som de som legger på seg av junk.

Har selv aldri greid å legge på meg uansett hva.

Er en grunn til du alltid ser feite folk som deffer ned til ripped kropp og ikke skinny folk som blir biffer..

Lenke til kommentar

Regn ut hvor mye kcal (kalorier) du får/fikk i deg hver dag. Du er ikke feit, fordi du ikke har spist så mye som du tror. Det er fysisk umulig å legge på seg om du bruker mer energi enn du får i deg. At det er usunt betyr ikke at du blir feit.Inb4 folk maser om "høy forbrenning" og andre myter.

This

Har noenlunde samme "problem". Jeg er stuck på 80 kg og 168 cm høy. Trener ganske mye men går ikke ned for fem flate øre.

Tren mer, spis mindre karbs og mer protein/fett.

Lenke til kommentar

Heisann, Melkemann!

Kroppen vil til en hver tid tilstrebe å opprettholde sin normalvekt. Denne normalvekten er genbasert, og varierer dermed fra person til person. Du har med andre ord et utgangspunkt for hvilken vekt kroppen din mener du skal ha. Denne vektgrensen er lett å skyve på i ung alder (usikker på eksakt alder, men yngre = mer fleksibel). Hvis du f.eks er syv år og stapper i deg mer energi enn det du har bruk for (over tid), vil du skyve på denne normalvektsgrensen. I eldre alder, som i ditt tilfelle, vil det være mye vanskeligere.

Hvis du allikevel ønsker å gå opp i vekt, anbefaler jeg deg å spise mye og trene mye. Muskler veier mer enn fett! (Pluss at det finnes ufattelig mange andre fordeler ved å priotitere muskler fremfor fett-vekt, hehe). Karbohydrater, proteiner, vann og mineraler, er det viktig å få i seg mye av under trening. -Men det vet du sikkert alt om i og med at du har gått på idrett.. :)

Jeg har egentlig ikke bruk for å gå opp i vekt, jeg er rett og slett bare jævlig forbauset når jeg ser på hvor mye jeg spiste.

Vennene mine lurer på hvorfor i helvette jeg fortsatt er et beinrangel haha

Du er ikke feit og jeg vet ikke helt hvorfor men selv om du ikke er feit så er det er mulig at du har en utrolig usunn kropp som er usunn...

Tjah, det kan være. Men sett bort i fra McDonalds-maten og colaen så var jeg vel ikke så usunn?

Verste du kan gjøre er å prøve feite deg opp på junkfood og sukker drikke.

Selv om du aldri går opp i vekt så vil du lide av de samme negative effektene som de som legger på seg av junk.

Har selv aldri greid å legge på meg uansett hva.

Er en grunn til du alltid ser feite folk som deffer ned til ripped kropp og ikke skinny folk som blir biffer..

haha jeg mauler jo nesten proteinpulver, men ser seriøst ingen forskjell...

Har noenlunde samme "problem". Jeg er stuck på 80 kg og 168 cm høy. Trener ganske mye men går ikke ned for fem flate øre.

Går ikke NED? Jeg har problem med å gå opp. Eller jeg ser ikke på det som et problem, men jeg skjønner ikke hvorfor.

Men om du ikke går ned, ta en kikk på kosthold?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regn ut hvor mye kcal (kalorier) du får/fikk i deg hver dag. Du er ikke feit, fordi du ikke har spist så mye som du tror. Det er fysisk umulig å legge på seg om du bruker mer energi enn du får i deg. At det er usunt betyr ikke at du blir feit.

Inb4 folk maser om "høy forbrenning" og andre myter.

Jeg vet ikke hvordan du har fått det for deg at høy forbrenning er en myte men det er ihvertfall bare tull. Familien min inkludert meg selv er levende bevis på det. Jeg har kunnet ete alt i alle slags former og da mener jeg ikke bare usunn fet mat over en periode men sunn og ett riktig kosthold også i en annen periode, jeg har gått igjennom det meste av forskjellig kosthold både under fysisk aktivitet på en daglig basis og også med praktisk talt ingen aktivitet. Det eneste som har fungert for at kiloene har økt er ett kosthold med en god del kyllingfilet, spagetti, tunfisk, råe egg og protein drikker samt ett nøye og godt tenkt ut trenings program av typen body building som har mange likhets trekk med det godeste Arnold brukte. Forøvrig er jeg ca 1,97 og standard vekten har pleid å være 67 kilo men det har økt til 72.

Lenke til kommentar

Det er fysisk umulig å legge på seg om man bruker mer energi enn man får inn via mat og drikke, men gjelder det samme, bare omvendt?

Altså, er det ikke mulig å har et kaloriinntak som er høyere enn forbruket, og fortsatt ikke gå opp i vekt? Jeg spør fordi jeg lurer på om det er mulig at kroppen dumper den overflødige næringen i stedet for å lagre den som fett eller andre næringslagre i kroppen.

Lenke til kommentar

All colaen. Den inneholder coffein og sukker, og så mye setter fart på forbrenningen.

Om en skal drikke mye cola anbefaler jeg heller Pepsi Max. En helsig cola faktisk.

Ellers er det noen, ikke så få heller som er sånn at de aldri legger på seg. Det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

http://myrevolution.no/s/du-er-ikke-et-unntak/

Tel opp kaloriar i nokre dagar og legg ut resultat så ser ein kjapt årsaka til at ein person ikkje går opp eller ned i vekt.

Det er for øvrig ingenting som heiter "høy forbrenning". Forbrenninga er eit resultat av aktivitetsnivå, alder og muskelmasse.

Klart det finnes enkelte unntak, men det er snakk om folk med sjukdommar.

Om du ikkje går opp i vekt så er ikkje kaloriinntaket høgare enn forbruket.

Om du ikkje går ned i vekt så er ikkje kaloriinntaket lågare enn forbruket.

Det er litt meir nyansert enn som så, men i praksis er det sånn ein endrar kroppsvekt. Et meir eller mindre og tren meir eller mindre.

Lenke til kommentar

Halo

Slik var jeg også. Nå er jeg nesten 40 og veier 130 kilo og er 1,85. Ting forandrer seg.

Lenke til kommentar

Mange som forteller meg her at jeg ikke skal spise usunt for å gå opp i vekt. Kanskje jeg har forklart meg dårlig, men jeg har ikke planer om å gå opp i vekt. Jeg er fornøyd med meg selv sånn jeg er nå, men jeg må ha en forbana usunn kropp med cola i blodårene og leveren min på være 85% BigMac...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...