Gå til innhold

Nettbutikker og når de tar seg betalt


Anbefalte innlegg

Jeg opplever at de fleste seriøse nettbutikker tar seg betalt når de sender varene, men jeg er usikker på hva som er god praksis/forrestningsskikk, og hva som er gjeldende lovverk.

 

Eksempelvis.... for 11 dager siden betilte jeg varer hos Amentio for ca 8.000,- De tok seg umiddelbart betalt for varene via bankkortet jeg bestilte med, men syntes tydeligvis ikke det var noen god ide å faktisk sende varene selvom alt var på lager både ved bestillingstidspunkt og nå 11 dager senere.

 

De fleste av oss som handler en del på nett vet vel hvor dårlige leverandører Amentio, Pixmania etc er, men hva slags rettigheter har vi egentlig når vi først er dumme nok til å bestille fra dem likevel ? Har de lov å ta seg betalt før de sender varer ?

 

Jeg sendte Amentio en mail og spurte hvorfor de tok seg betalt uten å sende varene, men de valgte å ignorere spørsmålet og svarte i stedet at de antagelig sender varene i løpet av uken..... noe jeg vel tviler sterkt på etter å ha lest om diverse andre som har ventet på dem i flere måneder.

 

Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt dårlig at de ikke sender varene hvis det var lagervare. Men kortbetaling er det tryggeste mot svindel, særlig når man vil ha varene levert til et annet sted enn man er folkeregistrert. De fleste nettbutikker krever vel nå personnummer hvis du velger å betale en faktura når du mottar varene, dette personnumret må da stemme med adressen. (?)

 

Hvordan skal de kunne sende varene før betaling uten en bekreftelse på at du er du? Isåfall skulle jeg kunne skrive en annens navn, en annen adresse, ta varene og aldri betale.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Det er selvsagt dårlig at de ikke sender varene hvis det var lagervare. Men kortbetaling er det tryggeste mot svindel, særlig når man vil ha varene levert til et annet sted enn man er folkeregistrert. De fleste nettbutikker krever vel nå personnummer hvis du velger å betale en faktura når du mottar varene, dette personnumret må da stemme med adressen. (?)

 

Hvordan skal de kunne sende varene før betaling uten en bekreftelse på at du er du? Isåfall skulle jeg kunne skrive en annens navn, en annen adresse, ta varene og aldri betale.

 

Trenger da ikke sende FØR de tar betalt. Når jeg ser på bestillinger jeg har gjort hos eksempelvis Netshop og Komplett så reserverer de pengene hos meg når det bestilles men belaster først når når de sender varene. Jeg oppfatter det som langt mer seriøst enn å bare ta seg betalt uten å sende noe... i beste fall kan man vel kalle det for rentetyveri ?

 

Håvard

Lenke til kommentar

Angående forhåndsbetalt uten samtykke: Regner med at det står i teksten du glatt hopper over når du trykker "Jeg har lest, forstått og godkjent *sett-inn-butikk-navn"s regler for betaling over internett" eller noe i den duren. Med andre ord har du gitt ditt samtykke. Om det i det hele tatt er lov til å ta seg betalt med en gang, aner jeg ikke, men vil virkelig tro det.

Lenke til kommentar

Følgende er en påstand, ikke nødvendigvis fakta:

 

Amentio har særdeles få varer på eget lager. De må vel ha dine penger for å få betalt leverandøren for ordren til forrige kunde. Så når neste kunde bestiller, så bruker de den kundens penger for å betale for dine varer så de sendes til deg.

 

Eventuelt er det et mye større etterslep enn én kunde... kanskje dine penger brukes til å betale for en kunde som bestilte for et par uker siden? Og innimellom må det betales lønn og andre kostnader, så da blir etterslepet enda større.

 

Var vel det de slet med sist de gikk konkurs etter hva jeg forsto, så skal ikke se bort fra at de driver med noe av det samme nå? Man får ikke god kredittverdighet når man har gått konkurs for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...